728 x 90

واشنگتن‌پست: اسراییل در ۲نوبت تأسیسات شیمیایی سوریه را بمباران کرده است

حمله هوایی به مواضع شبه‌نظامیان رژیم ایران در سوریه
حمله هوایی به مواضع شبه‌نظامیان رژیم ایران در سوریه

روزنامه واشنگتن‌ پست روز دوشنبه ۲۲آذر طی گزارشی نوشت: اسراییل در فروردین ۱۳۹۹ و سپس در خرداد ۱۴۰۰ سه واحد تأسیسات شیمیایی حکومت بشار اسد در دمشق و حمص در سوریه را بمباران کرده است.

واشنگتن پست به نقل از مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق آمریکا و غرب اعلام کرد: نیروی هوایی اسرائیل در ماه ژوئن به اهدافی در سوریه حمله کرد و بر این باور بوده که دمشق در تلاش است تا تولید تسلیحات شیمیایی را در آنجا دوباره برقرار کند.


این روزنامه به‌نقل از مقامات رسمی اسراییلی تأیید کرده بود، تصمیم اسراییل برای بمباران این تأسیسات به این دلیل بود که بشار اسد در نظر داشت تولید جنگ‌افزار شیمیایی را از سربگیرد.

در حمله روز ۱۸خرداد امسال هفت نظامی سوریه، شامل یک افسر ارشد و یک مهندس سوری که در یکی از این سایت‌های محرمانه کار می‌کردند، کشته شدند.
واشنگتن پست در ادامه می‌نویسد، نهادهای اطلاعاتی اسراییل اطلاعاتی به‌دست آوردند که نشان می‌داد حکومت سوریه با عدول از قول پیشین خود برنامه تولید سلاح شیمیایی را از سرگرفته است.
در همین رابطه چهار منبع اطلاعاتی کنونی و پیشین آمریکایی و غربی تأیید کرده و گفته بودند، مقامات اسراییلی دلایل این حملات را به آگاهی آمریکا رسانده بودند.

منابع اطلاعاتی اسراییلی مستنداتی از وجود گاز ضداعصاب سارین یافته و به این ارزیابی رسیده بودند که به دستور حکومت بشار اسد، نیروهای آن کشور تلاش برای کاربرد آن در سلاح شیمیایی را از سر گرفته‌اند.
حمله نخست اسراییل به تأسیسات شیمیایی سوریه در دولت بنیامین نتانیاهو در فروردین ۱۳۹۹ انجام شد، زمانی که ترامپ قدرت را در کاخ‌سفید در اختیار داشت.
حمله دوم زمانی بود که پنج ماه از روی کار آمدن دولت جو بایدن در واشنگتن می‌گذشت. به‌نوشته واشنگتن پست، اسراییل هم دولت ترامپ و هم دولت بایدن را پیش از حمله، از نیت خود آگاه کرد.
در همین رابطه ارتش سوریه وقوع یک حمله از سوی جنگنده‌های اسراییلی در روز ۱۸خرداد امسال را تأیید کرد اما مدعی شد که این حمله تلفاتی نداشته. سوریه هم‌چنین به این امر اشاره نکرد که تأسیسات ساخت سلاح شیمیایی آن هدف قرار گرفته است.
رسانه‌های حکومتی سوریه ادعا کرده بودند که جنگنده‌های اسراییلی از آسمان لبنان مناطقی را هدف قرار دادند در حالی که واشنگتن پست نوشته است که بمب‌افکنهای اسراییلی با رخنه به آسمان سوریه در نزدیکی ترکیه، آن حمله را عملی کردند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1367fd4c-8829-42b7-b9c0-1d6249b9dec2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات