728 x 90

واشنگتن پست: آمریکا اخطار می‌کند در صورت شکست مذاکرات، «ابزار» لازم برای برخورد با رژیم ایران را در اختیار دارد

مذاکرات اتمی در وین
مذاکرات اتمی در وین

واشنگتن پست ۱۳ آذر۱۴۰۰ نوشت: به‌گفته یک مقام ارشد وزارت‌خارجه، آمریکا مشغول اتخاذ تصمیمهایی برای شرایط برگشت‌ناپذیر در توافق برجام است... در حالی‌که دولت آمریکا یک اقدام نظامی را مردود ندانسته، تأکید می‌کند همراه با متحدانش در اروپا در صورت مخالفت رژیم به بازگشت به برجام «ابزار» مختلفی برای اقدام در اختیار دارند.

واشنگتن پست افزود: اسراییل و بسیاری از کارشناسان هسته‌یی اخطار می‌دهند که رژیم ایران به‌طور فزاینده‌یی به نقطه «فرار اتمی» که توانمندی تولید بمب اتمی را داشته باشد، نزدیک شده است.

 

به‌دنبال شکست دور هفتم مذاکرات وین که روز جمعه ۱۲آذر بدون نتیجه پایان یافت، سایت وزارت‌خارجه آمریکا ۱۳آذر نوشت: یک مقام بلندپایه وزارت‌خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ما پنج ماه صبر کردیم و دیدیم که منظور رژیم ایران استفاده از این فرصت برای ادامه دادن و سرعت دادن به برنامه اتمی‌اش به روش‌های تحریک‌آمیز است. به عبارت دیگر هدف آنها سنگ‌اندازی در کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. رژیم ایران با طرح درخواستهایی فراتر از توافق برجام تلاش کرد تمامی دست‌آوردهای شش دور قبلی را به این وسیله به جیب بزند.

این مقام وزارت‌خارجه آمریکا افزود: اگر رژیم ایران قصد تسریع برنامه بمب‌سازی خود را دارد، همان‌طور که از رفتار و اقدامات اخیر این‌طور به‌نظر می‌رسد، باید بداند که زمانی برای احیای برجام باقی نمی‌ماند. ما نیز وضعیت را بررسی می‌کنیم و بی‌کار ننشسته‌ایم. طبعاً ما خود را برای وضعیتی که در آن هیچ بازگشتی به برجام وجود نداشته باشد آماده می‌کنیم.

سایت وزارت‌خارجه آمریکا در ادامه این گزارش نوشت: آنچه رژیم ایران در ذهن می‌پروراند، استفاده از گفتگوها به‌عنوان پوشی برای توسعه برنامه اتمی خود است تا بتواند از آن به‌عنوان اهرمی در گفتگوها استفاده کند. این همان چیزی است که وزیر بلینکن به‌وضوح غیرقابل قبول خوانده است. بنابراین اگر رژیم ایران به این رویکرد ادامه دهد، ما روشهای دیگری را در پیش خواهیم گرفت.

این منبع افزود: حضور آمریکا در گفتگوهای وین به این معنی نیست که رژیم ایران می‌تواند به سنگ‌اندازی ادامه دهد، بدون این‌که قیمتی برای آن بپردازد. لذا این پیامی است برای رژیم ایران که اگر در این مسیر ادامه دهد، بهایش را خواهد پرداخت. اگر رژیم ایران گام‌هایی در جهت از بین بردن توافق اتمی بردارد. تمامی تحریم‌های قبلی که در نتیجه توافق برجام لغو شده بودند، به جای خود باز می‌گردند، هر چند احتمال خروج جدی از مذاکرات وجود دارد، اما فعلاً روی آن تمرکز نمی‌کنم.

 

رویترز روز ۱۳آذر نیز به‌نقل از یک مقام ارشد وزارت‌خارجه آمریکا نوشت: رژیم ایران از هر گونه مصالحه‌ای برای احیای برجام که در مذاکرات قبلی صورت گرفته بود، عقبگرد کرد، همه مصالحه‌هایی که دیگران انجام داده بودند را به جیب زد و در جریان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در هفته جاری درخواست بیشتری کرد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت رژیم ایران به تسریع برنامه هسته‌یی خود به روش‌های تحریک‌آمیز ادامه می‌دهد و چین و روسیه از این‌که رژیم ایران تا این میزان از پیشنهادات خود در مذاکرات هفته گذشته در وین عقب‌گرد کرده، غافلگیر شدند. .

این مقام آمریکایی افزود: نمی‌دانم دور بعدی مذاکرات چه زمانی از سر گرفته می‌شود، سایر مقامات گفته بودند هفته آینده خواهد بود ولی او تأکید کرد تاریخ از سرگیری گفتگوها اهمیت کمتری یافته است

 

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در مؤسسه بروکینگز گفت: نتیجه‌گیری از هفتمین دور مذاکرات این بود که رژیم ایران جدی نبود. آنها نه فقط در این زمینه جدی نبودند بلکه برنامه هسته‌یی خودشان را در حین مذاکرات پیش بردند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین سفرش به ایران که کاملاً بی‌نتیجه بود، این موضوع را با ما در میان گذاشت.

وندی شرمن اضافه کرد: هدف ما این است که تضمین کنیم رژیم ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نکند. (سی اسپن -۱۳آذر)

 

یک روز پس از پایان دور هفتم مذاکرات اتمی، لوموند ۱۳آذر تحت عنوان: «یأس و سرخوردگی غربیها پس از یک هفته مذاکره اتمی در وین»، نوشت: پس از پنج روز گفتگو و چانه زنی، ایالات متحده و اروپائیان به‌گفته واشنگتن، "سرخوردگی و نگرانی" خود را ابراز داشتند. از نظر آنان، مقام‌های رژیم ایران هم‌چنان به طرح خواستهای زیاده‌خواهانه، به‌ویژه لغو تمام تحریم‌های اعمال شده به ابتکار دولت ترامپ ادامه می‌دهند. آنها هم‌چنین خواهان تضمین مکتوب هستند که در صورت حصول یک توافق جدید خروج مجدد آمریکا از آن ناممکن باشد. هیچیک از دو خواست برای واشنگتن قابل پذیرش نیست.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، بعدازظهر جمعه گفت: "دولت جدید ایران با پیشنهادات سازنده به وین نیامده است و رویکرد آن طی هفته جاری متأسفانه در راستای حل مسائل معوق مانده نبوده است

لوموند خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها تأکید می‌کنند وقت باقی مانده کوتاه‌تر از آن است که بتوان مذاکرات را بر پایه خواستهای رژیم ایران ادامه داد. آنها به رژیم ایران ظنین هستند که به پیش بردن برنامه هسته‌یی خود ادامه می‌دهد. چرا که در نقض برجام غنی‌سازی اورانیوم تا درجه ۶۰% را آغاز کرده و برای تولید مواد شکافنده از سانتریفوژهای پیشرفته استفاده می‌کند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز جمعه در دوبی گفت: "یکی از نکات مهم دست کم در کوتاه مدت که در مورد آن نباید کوتاه آمد، این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به سایتها دسترسی یافته و یک مراقبت کامل با کیفیت بالا را تضمین کند". در صورت ادامه انسداد یا بن‌بست، رئیس‌جمهور پیشنهاد کرد که مذاکرات به طرفهای دیگر بحران گسترش یابد. ماکرون از جمله گفت: رسیدن به توافق چنان‌چه کشورهای خلیج‌فارس، اسراییل یا تمام کسانی که مستقیماً مسأله امنیتشان مطرح است، در مذاکرات مشارکت نداشته باشند، بسیار دشوار خواهد بود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c10a0cda-b6c8-4f39-9eb9-1d404954d4f6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات