728 x 90

واشنگتن پست: ‌با وجود سرکوب خشونت‌بار و قطع اینترنت، تظاهرات مردمی ادامه دارد

قیام ایران
قیام ایران

واشنگتن پست دوشنبه ۱۸ مهر نوشت: با وجود سرکوب خشونت‌بار و قطع اینترنت، تظاهرات مردمی ادامه یافته است و بزرگترین چالش را برای سران رژیم آخوندی در چند سال اخیر ایجاد کرده است.

گروه‌های حقوق‌بشر می‌گویند که در ۲۲ سپتامبر، سارینا اسماعیل‌زاده ۱۶ساله برای پیوستن به اعتراضات سراسر کشور رفت و توسط نیروهای امنیتی ایران تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

هنگامی که پرونده او در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت، مقامات ایرانی هر گونه مسئولیتی را در روز جمعه رد کردند و مدعی شدند که او با پریدن از روی سقف جان خود را از دست داده است. اما جزئیات کشته شدن اسماعیل‌زاده در شهر کرج، در غرب تهران، در الگوی گسترده‌تری از هدف قرار دادن، دستگیری و در برخی موارد، کشتار کودکان خردسال توسط نیروهای امنیتی قرار می‌گیرد که قیام ضددولتی ایران وارد چهارمین هفته خود می‌شود.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل که مرگ او را در ۳۰ سپتامبر گزارش داد و گفت که او یکی از حداقل ۵۲نفری بود که تا ۲۵ سپتامبر توسط نیروهای امنیتی کشته شدند، اسماعیل‌زاده پس از ضرب و شتم شدید با باتون از ناحیه سر درگذشت. 

اسماعیل‌زاده در وبلاگ خود گهگاه از تبعیض‌هایی که زنان در ایران با آن روبه‌رو هستند ابراز تأسف می‌کرد. او در ویدئویی که در ۲۲ مه منتشر شد گفت که نوجوانان برای داشتن یک زندگی خوب نیاز به آزادی دارند. 
 

مرگ نامعلوم زن جوان دیگری به نام مهسا امینی ۲۲ساله در بازداشت گشت ارشاد بود که اولین بار در اواسط شهریور اعتراضات سراسری را برانگیخت. با وجود سرکوب خشونت‌آمیز و قطع اینترنت، ناآرامی‌های مردمی ادامه یافته است و بزرگترین چالش را برای رهبران روحانی ایران در چند سال اخیر ایجاد کرده است.

نگین، معلم هنر ۳۶ ساله در یکی از دبیرستانهای تهران که به اعتراضات پیوسته است، به واشنگتن پست گفت: «می‌توانم ببینم که اعتراضات پس از افزایش قتلها، به‌ویژه با کشته شدن نیکا و سارینا، بیشتر گسترش یافته است. او به این شرط صحبت کرد که فقط از نام کوچکش برای حفظ امنیت او استفاده شود.

سانسور و محدودیتهای گزارش‌دهی ایران، بررسی شمار تلفات را دشوار می‌کند، اما گروه‌های حقوق‌بشر بیش از دوجین کودک را که در تظاهرات کشته شده‌اند شناسایی کرده‌اند. بسیاری از افراد زیر سن قانونی در مناطق دور افتاده ایران از جمله استانهای کردستان و بلوچستان زندگی می‌کردند، جایی که سرکوب دولت شدیدترین بوده است.

بنا بر گزارشها، اسماعیل‌زاده به همراه چند تن از دوستانش بعد از کلاس در روز ۲۲ سپتامبر به اعتراض رفت. اون شب برنگشت.

مقامات ایرانی تحت فشار روز جمعه گفتند که این نوجوان با پریدن از یک ساختمان پنج طبقه خودکشی کرد. 

اما به‌گفته گروه‌های حقوق‌بشر، ایران سابقه طولانی در اعترافات اجباری و پخش آن از تلویزیون دولتی دارد. مادر شاکرمی گفت که خانواده او تحت فشار قرار گرفتند تا در مورد مرگ دخترش اظهارات نادرستی بدهند.

تلویزیون دولتی بعداً روز شنبه توسط گروهی که خود را «عادلات علی» یا عدالت علی می‌نامید، هک شد. هکرها یک بولتن خبری را با شعارهایی در حمایت از اعتراضات و تصاویر تظاهر کنندگان کشته شده از جمله اسماعیل‌زاده قطع کردند.

نگین گفت: هسته اصلی این انقلاب سارینا و نسل اوست. «گروهی که کاملاً از حقوق خود آگاه هستند، با دنیا در ارتباط هستند و به‌خوبی می‌دانند که از چه چیزی محروم هستند. آنها ترس نسل [من] را ندارند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/589e204e-af3a-4ef9-a087-76e33107a6ac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات