728 x 90

واشنگتن تایمز: مخالفان ایرانی تظاهرات بزرگی در فرانسه با خواست تغییر رژیم در تهران برگزار کردند

تظاهرات پرشکوه ایرانیان در پاریس
تظاهرات پرشکوه ایرانیان در پاریس

بنا به گزارش واشنگتن تایمز یکشنبه ۱۱تیر مخالفان ایرانی تظاهرات بزرگی در فرانسه با خواست تغییر رژیم در تهران برگزار کردند به‌طوری‌که پنس، پمپئو و دیگر شخصیت‌های غربی از گروه تبعیدی حمایت می‌کنند.

واشنگتن تایمز در ادامه نوشت: هزاران نفر از حامیان بزرگترین گروه ناراضی ایرانی تبعیدی در جهان در آخر هفته در فرانسه تظاهرات کردند و خواستار سرنگونی رژیم دینی ایران در رویدادی شدند که مورد حمایت شخصیت‌های سطح بالا بین‌المللی مانند مایک پنس، معاون سابق رئیس‌جمهور قرار گرفت.

آقای پنس، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، در کنفرانسی که با هماهنگی این راهپیمایی که توسط شورای ملی مقاومت ایران و دستیاران آن گروه مجاهدین خلق ایران در تبعید، سازماندهی شده بود، گفت: «رژیم ایران هرگز ضعیف‌تر از امروز نبوده است»...

آقای پنس که سخنانش با اظهارات دیگر شخصیتهای برجسته غربی از جمله لیز تراس نخست‌وزیر سابق بریتانیا، استفان هارپر نخست‌وزیر سابق کانادا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق و گای ورهوفستات نخست‌وزیر سابق بلژیک و نماینده برجسته پارلمان اروپا، در توافق بود گفت، «هیچ رژیم ظالمی نمی‌تواند تا ابد دوام بیاورد».

پیام اصلی کنفرانس این بود که مماشات با رژیم استبدادی ایران توسط دولتهای غربی، از جمله ایالات متحده، بی‌ثمر و خطرناک است. در حالی که هزاران نفر از هواداران مجاهدین خلق در مرکز پایتخت فرانسه تجمع کردند، آقای پنس و دیگران در کنفرانسی در نزدیکی پاریس سخنرانی کردند.

شورای ملی مقاومت ایران و مجاهدین خلق در چندین کشور از جمله ایالات متحده دفتر دارند و سابقه برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز ضد رژیم را دارند. با این حال، حساسیت سیاسی جنبش مخالف را، که رژیم ایران آن را به‌عنوان یک عملیات تروریستی متهم می‌کند، احاطه کرده است.

یک دیپلمات رژیم ایران به‌دلیل توطئه بمب‌گذاری در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق در نزدیکی پاریس در سال۲۰۱۸ محکوم شد. مقامات فرانسوی در ابتدا با اشاره به نگرانیهای امنیتی از برنامه‌های این گروه برای راهپیمایی آخر هفته جلوگیری کردند. این ممنوعیت روز جمعه پس از اعتراض مجاهدین خلق توسط دادگاه فرانسه لغو شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس) که گزارش داد حامیان از اطراف و اکناف اروپا آمده‌اند، آنچه روز شنبه به‌دنبال داشت، همگرایی هزاران نفر از حامیان جنبش ناراضی ایران در میدان و اوبان در مرکز پاریس برای تظاهرات بود.

در بیانیه شورای ملی مقاومت ایران آمده است که تمرکز این راهپیمایی روی نشان دادن حمایت از قیام جاری علیه رژیم در داخل ایران، دعوت به سرنگونی رژیم و برقراری یک جمهوری دموکراتیک در ایران بود.

آقای پنس در کنفرانس مرتبط با این تظاهرات گفت که این فقط یک اعتراض دیگر نیست، بلکه آغاز یک انقلاب برای آزادی است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او گفت: «یکی از بزرگترین دروغهایی که رژیم حاکم به خورد جهان داده است این است که هیچ جایگزینی وجود ندارد».

خانم تراس در کنفرانس هشدار داد «یک تهدید رو به افزایش از سوی رژیمهای تمامیت‌خواه در جهان» را داد، بر اساس گزارش این خبرگزاری به‌نقل از او گفت: «اکنون زمان آن رسیده است که به آرامش و مماشات پشت کنیم».

در همین حال، مریم رجوی، رهبر تبعیدی مجاهدین خلق، تأکید کرد که حامیان جنبش مخالف یک انتخاب دارند: «ما یا اجازه می‌دهیم استبداد مذهبی و حکومت آخوندی ادامه پیدا کند، یا انقلابی را برمی‌انگیزم، آخوندها را سرنگون می‌کنیم، و یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین از دولت ایجاد می‌کنیم».

خانم رجوی با توجه به اظهارات منتشر شده توسط برگزار کنندگان گفت: سرنوشت در خانه ما را می‌زند. پاسخ در واقع یک انقلاب است. 

نمایندگان شورای ملی مقاومت ایران، دولت بایدن را به کم اهمیت جلوه دادن حملات علیه مجاهدین خلق در تلاش برای آرام کردن تهران متهم کرده‌اند.

علی صفوی، نماینده جنبش مخالف، پیش از رویدادهای فرانسه به واشنگتن تایمز گفت که معتقد است دولت «از مجاهدین به‌طور ناعادلانه بدگویی می‌کند تا از حاکمان وحشی ایران دلجویی کند».

دولت موضع محتاطانه‌ای در قبال مجاهدین خلق اتخاذ کرده است و اخیراً یورش مقامات آلبانیایی به مجموعه خانه امن این گروه تبعیدی در این کشور اروپای شرقی را کم اهمیت جلوه داده است. کاخ‌سفید هم‌چنین اقدام دولت فرانسه برای جلوگیری از برگزاری تجمع مجاهدین خلق در پاریس را نادیده گرفت.

مجاهدین در سال‌های اخیر با نفوذ سیاسی ظاهر شده و خواستار تغییر رژیم ایران و همسویی با سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران بوده است.

سازمان دهندگان رویدادهای آخر این هفته در فرانسه گفتند که علاوه بر آقای پنس و خانم تراس، وزرای خارجه سابق فرانسه، ایتالیا و کانادا، وزیر دفاع سابق بریتانیا و دیگر مقامات فعلی و سابق ایالات متحده از جمله وسلی کلارک فرمانده سابق ناتو، مشاوران سابق امنیت ملی جان بولتون و جیمز جونز؛ سناتور سابق جوزف لیبرمن، مستقل کانکتیکات؛ و نمایندگان لنس گودن، جمهوری خواه تگزاس، و رائول رویز، دموکرات کالیفرنیا از سخنرانان دیگر بودند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ea4fb131-a6cd-48b4-aae4-af95a10eefb8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات