728 x 90

واشنگتن تایمز: بایدن با فشار فزاینده راجع به مذاکرات اتمی، و شایعه خارج کردن سپاه پاسداران از لیست تروریستی روبه‌رو می‌باشد

بایدن رئیس جمهور آمریکا
بایدن رئیس جمهور آمریکا

واشنگتن تایمز روز ۵فروردین همزمان با کنفرانس شورای ملی مقاومت ایران در واشنگتن و ضرورت ابقای سپاه پاسداران در لیست تروریستی در مطلبی نوشت: بایدن با فشار فزاینده راجع به مذاکرات اتمی، و طرح شایع شده خارج کردن سپاه پاسداران از لیست تروریستی روبه‌رو می‌باشد.

واشنگتن تایمز در این مطلب به‌قلم بن ولفگانگ نوشت: روز جمعه، مقامات سابق ایالات متحده و محققان امنیت ملی گفتند، دولت بایدن با در نظر گرفتن لغو نامگذاری رسمی تروریستی سپاه پاسداران فکر می‌کند، دارد با آتش‌بازی می‌کند، و هشدار دادند که اگر واشنگتن برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ایران چنین امتیازی بدهد، جان آمریکاییها در معرض خطر بیشتری قرار خواهد گرفت.

بحث در مورد خارج کردن سپاه پاسداران از لیست رسمی وزارت امور خارجه «سازمانهای تروریستی خارجی»، تبدیل به یک نقطه حساس وین شده است، جایی که مذاکره‌کنندگان از ایران، آمریکا، روسیه و تعداد انگشت‌شماری از سایر کشورها به‌دنبال احیای توافقنامه دوران اوباما برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران، که رئیس‌جمهور ترامپ در سال۲۰۱۸ آن را رد کرد، هستند.

در دورانی که دولت ترامپ در حال اعمال مجدد تحریم‌ها و تشدید کمپین «فشار حداکثر» علیه ایران بود، در سال۲۰۱۹، سپاه پاسداران، که گروه‌های شبه‌نظامی که به‌طور دوره‌ای نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را مورد هدف قرار می‌دهند را پشتیبانی می‌کند، و چند هفته پیش مسئولیت یک حمله با موشک بالستیک در شمال عراق را پذیرفت، در لیست تروریستی قرار گرفت.

فراتر از اعلام سمبولیک این‌که سپاه دیگر یک تهدید تروریستی نیست، منتقدان می‌گویند که ترکیبی از لغو این نامگذاری و همزمان، پیشنهاد معافیت ایران از تحریم‌های اقتصادی، یک تزریق مالی به بازوی سپاه پاسداران است که قوی‌ترین ارتش رژیم ایران، که وظیفه ویژه حفاظت از این رژیم را برعهده دارد، تلقی می‌شود. [مخالفان طرح خارج کردن سپاه از لیست تروریستی] می‌گویند، سپاه پاسداران برای تضمین حمایت خود از متحدان شبه‌نظامی منطقه‌ای مانند حماس و حزب‌الله، شورشیان حوثی در یمن، شبه‌نظامیان ضد آمریکایی در عراق و سایر گروه‌های افراطی، از دسترسی مجدد به منابع خود استفاده خواهد کرد.

دیوید شید سرپرست سابق سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا، روز جمعه در نشستی به میزبانی شورای ملی مقاومت ایران (NCRI)، یک گروه پیشرو از تبعیدیان ایرانی که به‌شدت با رژیم در تهران مخالف است گفت، «سپاه پاسداران در مرکز یک استراتژی... در استفاده از تروریسم به‌عنوان ابزار قدرت ملی قرار داشته است».

آقای شید، که اکنون یکی از اعضای مهمان در بنیاد محافظه‌کار هریتیج است گفت، استدلال این‌که لغو لیست‌گذاری تروریستی رفتار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تغییر خواهد داد، «مثل این است که کسی DNA خود را تغییر دهد. دی ان ای آنها تروریسم به‌عنوان ابزار قدرت ملی، علیه مردم ایران، در داخل ایران و در خارج، ... در سراسر جهان است».

متخصصان می‌گویند که سپاه به دلایل متعددی باید در فهرست تروریستی ایالات متحده باقی بماند، از جمله به‌عنوان راهی که این نامگذاری برای حفظ محدودیت‌هایی بر توانایی سپاه پاسداران برای انتقال آزادانه پول و دارایی‌ها به خارج از ایران می‌گذارد.

حذف نامگذاری تروریستی این تشکیلات می‌تواند به منطقه این را علامت دهد که واشنگتن اکنون معتقد است تجارت مستقیم با سپاه پاسداران قابل‌قبول است.

مایکل موکیزی، دادستان کل سابق ایالات متحده در مراسم روز جمعه NCRI گفت: «قرار گرفتن در این لیست باعث می‌شود برخی نهادها و برخی افراد تمایلی به برخورد آشکار با سپاه نداشته باشند. اما به تأثیر حذف سپاه از لیست فکر کنید. این در واقع به این معنی است که ایالات متحده بگوید سپاه پاسداران... خودش یک سازمان تروریستی نیست. این یعنی سپاه پاسداران در اصل از سوی دولت آمریکا مهر تأیید رفتار خوب را دریافت کرده است».

به نظر می‌رسد که دولت روی تضمینهای رژیم ایران مبنی بر این‌که در صورت حذف از فهرست تروریسم، سپاه پاسداران تمامی حملات علیه آمریکایی‌ها را متوقف می‌کند، سرمایه‌گذاری می‌کند. برخی از متخصصان سیاست خارجی می‌گویند که باور به این موضوع ساده‌لوحانه است، همان‌طور که اقدامات ایران حتی زمانی که برجام هنوز اجرایی بود به این واقعیت گواهی می‌دهد.

جوزف دیترانی مقام سابق سیا و مشاور دیپلماتیک قدیمی آمریکا، روز جمعه در گردهمایی شورای ملی مقاومت گفت: «فکر می‌کنم همه ما باید این را به‌خاطر بسپاریم: زمانی که درباره برجام و درباره اجرای آن صحبت می‌کردیم، این امید وجود داشت که با این کار ایران رفتار خود را ملایم کند». به‌گفته وی، امید این بود که تهران «فعالیت‌های تروریستی، رفتارهای تهدیدآمیز خود را متوقف کند، چه در یمن، چه در عراق، سوریه، لبنان و غیره». وی اضافه کرد، «اما موضوع واقع نشد».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3e4fa2fd-7adf-4d6d-ae4b-7d0dd5142119"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات