728 x 90

واشنگتن اگزمینر: الحاق راب مالی به وزارت‌خارجه بایدن و بازگشت روزهای طلایی برای رژیم ایران

رابرت مالی
رابرت مالی

واشنگتن اگزمینر روز ۳۱تیرماه در مطلبی درباره الحاق راب مالی به تیم وزارت خارجه آمریکا برای ایران و بازگشت روزهای طلایی برای رژیم» نوشت: در سال۲۰۲۱، نجات تقریباً بلافاصله پس از الحاق راب مالی به دست آمد. او به‌عنوان مقام ارشد دولت بایدن در مورد ایران خدمت می‌کرد تا این‌که مجوز امنیتی وی در بهار امسال در جریان تحقیقات جاری توسط FBI و سرویس امنیت دیپلماتیک در مورد سوء‌استفاده از اطلاعات محرمانه به‌حالت تعلیق درآمد.

مالی و دیگر مقامات بایدن اجرای اکثر تحریم‌های ایران را در تلاش برای پیوستن مجدد آنها به توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ به‌حالت تعلیق درآوردند. نتایج این امتیاز فاجعه‌بار بوده است. مالی نه تنها نتوانست ایران را به توافق هسته‌یی دوران اوباما یا هر توافق هسته‌یی تشویق کند، بلکه در ۳۰ماه گذشته، سیاست‌های او منجر به افزایش شدید صادرات نفت ایران شد.

در نامه‌یی در ۱۴ژوئیه، هشت سناتور آمریکایی به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جنت یلن، وزیر خزانه‌داری نامه نوشتند که ناوگان ارواح نفتکشهای ایران که از تحریم‌های ایالات متحده فرار می‌کنند از ۶۰کشتی در سال۲۰۲۱ به ۳۳۸کشتی امروز افزایش یافته است. بیشتر این تانکرها نفت غیرقانونی را از ایران به چین می‌برند و به رژیم کمک می‌کنند تا به بالاترین سطح صادرات خود در پنج سال گذشته برسد و درآمد حاصل از آن مستقیماً به حزب‌الله و سپاه سرازیر شود. با این حال، این دولت مجموعاً شش نفتکش را تحریم کرده است. در نتیجه، ذخایر ارزی ایران از ۴میلیارد دلار کمترین میزان خود در سال۲۰۲۰ به حدود ۴۳میلیارد دلار در سال۲۰۲۳ افزایش یافته است...

رسانه‌های سوریه در ۱۳ژوئیه گزارش دادند که سپاه پاسداران حقوق شبه‌نظامیان خود در سوریه را ۱۳درصد افزایش داده است. این یک حادثه مجزا نبود، زیرا بودجه برای سلاحهای مختلف ترور و سرکوب رژیم در سال جاری دو رقمی افزایش یافت. مقصر کاهش هزینه‌های ۲۰۱۹ برای همه دست‌اندرکاران واضح بود: «کمپین فشار حداکثری» که توسط دولت ترامپ سازماندهی شده بود و تحریم‌های شدیدی را بر صادرات نفت ایران اعمال کرد، ترازنامه تهران را خراب کرده بود. این پول کمی برای لهو و لعبهای خارجی باقی گذاشت.
در پایان سال۲۰۱۹، حسن روحانی، برآورد کرد که تحریم‌های ایالات متحده، رژیم را از ۲۰۰میلیارد دلار درآمد نفتی و سرمایه‌گذاری محروم کرده است. و در حالی که چین هم‌چنان تحریم‌های ایالات متحده را در حاشیه نادیده می‌گیرد، آنها در سال۲۰۲۰ کمتر از ۷میلیارد دلار نفت از ایران وارد کردند. با افزایش تورم، کاهش شدید درآمد، و آشفتگی داخلی ناشی از فساد و سرکوب رژیم، سران رژیم ایران اغلب نمی‌توانستند بودجه تلاش‌های عمده‌شان را برای بی‌ثباتی کردن منطقه پرداخت کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9ee36132-b545-4478-8a53-ff5251456e13"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات