728 x 90

هیچ شرکت خارجی حاضر به سرمایه‌گذاری در بنادر ایران نیست

بندر چابهار
بندر چابهار

بیش از یک سال از پایان قرارداد دو ساله هندی‌ها گذشته و در این مدت نه تنها اپراتور هندی به تعهدات خود در قرارداد عمل نکرده و بندر چابهار را به اهداف مورد نظر نرسانده، بلکه درخواست تعیین داوری بین‌المللی را برای حل اختلافات داده و اجازه استفاده از شش دستگاه جرثقیل سنگین ساحلی وارد شده به بندر موسوم به بهشتی را هم نمی‌دهد.

«روزبه مختاری» رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی با بیان این‌که هندی‌ها در [بندر موسوم به بهشتی] وقت می‌خرند، گفت معتقدم در حال حاضر هیچ شرکت خارجی شهامت سرمایه‌گذاری در بنادر کشورمان را ندارد. شرکت هندی هم به‌دنبال این است که به هر طریقی زمان بخرد تا تکلیف برجام مشخص شود. از این رو سعی می‌کنند مدام در این بندر بازی کنند تا وقت بیشتری را به دست بیاورند.

 

خبرگزاری حکومتی ایلنا روز ۴اردیبهشت به نقل از «روزبه مختاری»رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته رژیم نوشت: شرکت هندی با این میزان چراغ سبزی که برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار دریافت کرده اما باز هم در بخش مبادلات بانکی به مشکل برمی‌خورد و اساساً ترس از تحریم کار را سخت‌تر از خود تحریم می‌کند هر چند که فعالیت در بندر چابهار مشمول تحریم‌ها نمی‌شود اما ترس از تحریم، آن هم برای شرکت‌های بین‌المللی مانع شکل‌گیری عزم و اراده لازم برای انجام تعهدات قراردادی شده و باعث شده طرف هندی دست به عصا در بندر چابهار حرکت کند. این‌که اپراتور هندی به تعهدات خود عمل نکرده کاملاً مشخص و واضح است اما یکی از علتهای آن موضوع تداوم تحریم‌ها است.

 

به گزارش ایلنا بر اساس آمار منتشر شده، هند با وجود حجم قابل توجه مبادلات تجاری با ایران، افغانستان و کشورهای آسیای میانه، به غیر از ترانزیت ۷۵۰۰۰تن گندم از طریق [بندر موسوم به بهشتی] به افغانستان در سال۲۰۲۰ اقدام شاخص دیگری برای افزایش ملموس ترافیک کشتی و کالا در چابهار انجام نداده است.

طبق گزارش رسانه هندی -خبرگزاری ایندیا سی نیوز-هندی‌ها هنوز خط اعتباری ۱۵۰میلیون دلاری را برای توسعه بندرموسوم به بهشتی به ایران فراهم نکرده‌اند. در فوریه ۲۰۱۶، اعطایِ وام ۱۵۰میلیون دلاری به ایران از طریق بانک EXIM تأیید شده، اما گفته می‌شود که وام دهنده به‌دلیل مشکلات مرتبط با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، برای تأمین این خط اعتباری اکراه دارد.

بیش از ۶سال از امضای موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقلی و تجاری ایران، هند و افغانستان موسوم «توافقامه چابهار» می‌گذرد. طبق توافق انجام شده بین ایران و هندوستان، شرکت دولتی India Ports Global Limited (آی پی جی ال) زیر نظر وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند به‌عنوان اپراتور بندر چابهار انتخاب و قرار بر این بود که پس از گذشت دو سال از فعالیت اپراتوری در بندر شهید بهشتی، قرارداد ۱۰ساله با آن منعقد شود.

به گزارش ایلنا، حالا بیش از یک سال از پایان قرارداد دو ساله هندی‌ها گذشته و در این مدت نه تنها اپراتور هندی به تعهدات خود در قرارداد عمل نکرده و بندر چابهار را به اهداف مورد نظر نرسانده، بلکه درخواست تعیین داوری بین‌المللی را برای حل اختلافات داده و اجازه استفاده از شش دستگاه جرثقیل سنگین ساحلی وارد شده به بندر موسوم به بهشتی را هم نمی‌دهد.

اکنون، چابهار نه تنها در دالان حمل و نقلی و تجاری بین هند و افغانستان و سایر کشورهای منطقه قرار نگرفته، بلکه صرفاً با تلاش طرف ایرانی، به بندری برای جابه‌جایی کالاهای اساسی و مواد معدنی تبدیل شده و آمار عبور محموله‌های کانتینری و ترانزیتی از طریق این بندر به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

از سوی دیگر، دولت هند اخیراً برای حمل محموله گندم اهدایی خود به افغانستان، مسیر پاکستان را به جای ایران ترجیح داده و هفته پیش هم اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که بارهای هندی به روسیه از مسیر گرجستان فرستاده شده‌اند. این در حالی است که شرایطِ بحرانی روسیه، برای ایران بهترین فرصتی بود که بتواند پلی برای انتقال بارهای ترانزیتی از مبدأ هند به روسیه باشد.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9ab65f8e-47ae-4e82-97cb-c17b1905cc7c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات