728 x 90

هند، گرجستان را جایگزین ایران برای انتقال محموله به روسیه کرد

هند، گرجستان را جایگزین ایران برای انتقال محموله به روسیه کرد
هند، گرجستان را جایگزین ایران برای انتقال محموله به روسیه کرد

یک رسانه هندی (سایت خبری ایندیا سی ترید نیوز) نوشته است که؛ طی هفته گذشته، دهها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدأ هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شده‌اند و می‌توان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محموله‌های تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است.

پس از آن که خطوط کشتیرانی بزرگ بین‌المللی جهان تردد به بنادر روسیه را متوقف کرده‌اند و تجارت بین روسیه و اکثر کشورها متوقف شد، دولت هند کمیته‌یی به ریاست آنیل دیولی، مدیر اجرایی انجمن ملی مالکان کشتی هند را تشکیل داد که به بازرگانان هندی کمک کند تا راههای دسترسی به شیوه‌های حمل و نقل جایگزین را بیابند.

گزارشها حاکی از آن است که پس از آن که دو بانک روسی امکان انجام پرداختها به روپیه و روبل را فراهم ساختند، هند بار دیگر ارسال کالا به روسیه را آغاز کرده است.

بعد از ۲۴فوریه و در پی حمله روسیه به اوکراین و خالی شدن تدریجی قفسه‌های فروشگاه‌های روسی، این اولین باری است که کالا به شکل گسترده از هند به روسیه صادر می‌شوند.

به گفته تاجران هندی، بانک‌های Sberbank و Alfa Bank، تجارت دوجانبه بین روسیه و هندوستان را تسهیل می‌کنند. مقامات هر دو کشور طرح‌هایی را در مورد چگونگی شروع مجدد تجارت و پرداختها به‌ویژه بر پایه روپیه و روبل، ارائه کرده‌اند.

هندوستان یکی از متحدان بزرگ روسیه محسوب می‌شود که از زمان آغاز جنگ و اعمال تحریم‌های مختلف سیاسی و اقتصادی غربی‌ها علیه روسیه، روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده و اکنون نفت خام روسیه را با قیمت ارزان‌تر از بازار، از مسکو می‌خرد.

 

خبرگزاری حکومتی ایلنا سوم اردیبهشت نوشت: اسفند ماه سال گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که هند انتقال محموله‌های گندم اهدایی به افغانستان را از مسیر پاکستان از سر می‌گیرد.

این تصمیم از سوی هندوستان در شرایطی اتخاذ شد که پس از توافق چابهار بین ایران، هند و افغانستان قرار شده بود، محمولات ترانزیتی و گندم اهدایی از مبدأ هندوستان از طریق بندر چابهار به افغانستان منتقل شوند چنانکه در سال۱۳۹۹ و تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حدود ۷۵۰۰۰تن گندم اهدایی از مبدأ بندر کاندلای هند با ۳۲۴۵ کانتینر در قالب ۱۰ پارتی با کشتی‌های مختلف در بندر موسم به بهشتی چابهار تخلیه و با حمل جاده‌یی از طریق مرز میلک به افغانستان ارسال شده بود.

اما پس از وقفه‌ای در ارسال این محموله‌ها، هند تصمیم گرفت ارسال محموله‌های اهدایی خود را مجدداً از طریق پاکستان شروع کند.

این تنها اقدام هندوستان برای دور زدن بندر چابهار (که یک شرکت هندی راهبری آن را در دست دارد)، نیست چرا که از هفته گذشته هند ارسال محموله‌های مورد نیاز روسیه را نیز از مسیر بنادر گرجستان آغاز کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/01527ad9-f4c7-481c-a98b-7dfa150ff3a8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات