728 x 90

هند با پیوستن به «شبکه ریلی شورای خلیج‌فارس» بندر چابهار را رها کرد

شبکه ریلی شورای خلیج فارس
شبکه ریلی شورای خلیج فارس

هند با رها کردن بندر چابهار برای رساندن خود به اروپا به «شبکه ریلی شورای خلیج‌فارس» می‌پیوندند. شش کشور عربی حوزه خلیج‌فارس، به‌زودی صاحب یک راه ریلی مشترک می‌شوند.

رونامه حکومتی شرق به‌تاریخ ۲۷اردیبهشت، به‌نقل از علی ضیایی، تحلیلگر صنعت حمل ونقل نوشت: هند از بندر چابهار برای ترانزیت خودش چشم پوشیده است و این رویگردانی عجیب هند از بندر چابهار، حالا با اخبار تازه مفهوم پیدا کرده است. شش کشور عربی حوزه خلیج‌فارس، به‌زودی صاحب یک راه ریلی مشترک می‌شوند.
راهی که هند را بدون نیاز به بندر چابهار و ایران به اروپا می‌رساند و البته یک سر این کریدور ترانزیتی مشترک به بندر حیفا در اسراییل و سپس ترکیه می‌رسد. بخش زیادی از این مسیر موجود و تنها ۳۰۰کیلومتر از آن‌که در خاک عربستان و اردن قرار دارد که باید ساخته شود.


علی ضیایی نوشت: بعد از عادی‌سازی روابط اعراب با اسراییل تکمیل این مسیر سرعت خیره‌کننده به خود گرفته است و البته باید گفت که هند به نوعی [نظام] را فریب داده و حالا بندر چابهار را رها کرده و شریک راه‌آهن خلیج‌فارس شده است.
بر اساس این گزارش، این پروژه که ساخت آن از سال۲۰۰۹ آغاز شده و طول آن ۲هزار و ۱۷۷ کیلومتر است، تا سال۲۰۲۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

این راه ریلی در کرانه‌های جنوبی خلیج‌فارس و دریای عمان، شش کشور عربی را به هم وصل می‌کند. کشورهایی که بزرگترین و پیشرفته‌ترین بنادر منطقه را در اختیار دارند و البته بنادر برخی از این کشورها از جمله امارات جزء پنج بندر بزرگ جهان محسوب می‌شود. آنها حالا تصمیم دارند با یک مسیر ریلی مشترک بنادر و زیرساختهای حمل و نقلی خود را به یکدیگر متصل کرده و این راه مشترک را به بندر حیفا در اسراییل و سپس ترکیه و اروپا متصل کنند. راه ریلی جدید موجب می‌شود انتقال کالاها از اسراییل به امارات در یک یا دو روز انجام شود؛ در حالی که اکنون انتقال کالاها از کانال سوئز ۱۲ روز طول می‌کشد.

نکته مهم این پروژه این است که کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌سرعت در حال تکمیل پروژه‌های فرعی هستند که استفاده از این مسیر مشترک را اقتصادی‌تر و درآمدزاتر می‌کند.

علی ضیایی تحلیلگر صنعت حمل ونقل گفته است: راه ریلی خلیج‌فارس کریدور شمال به جنوب ایران را دور زده است. هند حالا به این پروژه پیوسته است، هند و آمریکا [نظام] را فریب دادند. آمریکا با معافیت تحریمی بندر چابهار و حضور منفعل هند در این بندر موجب شدند که توسعه بندر چابهار به تعویق بیفتد و حالا هند بندر چابهار را رها کرده و به پروژه راه ریلی خلیج‌فارس پیوسته است. او هم‌چنین می‌گوید: امارات هم قبل از جنگ یمن، بندر عدن را به‌عنوان یک رقیب مهم ترانزیتی برای خود می‌دید اما در اقدامی عجیب قرارداد سرمایه‌گذاری در این بندر را امضا کرد و اجازه نداد هیچ سرمایه‌گذار دیگری وارد شود اما هیچ اقدامی برای توسعه بندر عدن هم انجام نداد و در مقابل به‌سرعت بنادر رقیب بندر عدن یعنی بندر فجیره و جبل علی را توسعه داد و سپس از بندر عدن خارج شد! این تحلیلگر تأکید می‌کند که انفعال ایران برای توسعه زیرساختهای تجاری خود موجب شده است که فرصتهای طلایی ترانزیتی از بین برود و احیای آنها دیگر به‌سادگی ممکن نیست.

 

پیش از این نیز هند با نادیده گرفتن توافق چابهار دهها کانتینر شامل مواد غذایی برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال کرده است.
هند اندک ترانزیت خود از مسیر چابهار را متوقف کرده و در اقدامی غیرمنتظره استفاده از مسیر پاکستان را برگزیده و گندم خود را از این کشور به افغانستان منتقل کرده است.
لازم به ذکر است که، چابهار در استان سیستان و بلوچستان و واقع در جنوب شرق کشور، تنها گذرگاه دریایی حمل و نقل کالایی است که از برخی معافیت‌های اقتصادی در تحریم‌های گسترده آمریکا برخوردار است.

 

وحشت روزنامه حکومتی جهان صنعت از تکرار قیام احتمال دارد اتفاقات بدی بیفتد نباید خودمان را به ندیدن بزنیم

روزنامه حکومتی جهان صنعت (۲۸اردیبهشت) نسبت به تکرار قیام ابراز وحشت کرد و نوشت: «از وقتی دولت تیغ جراحی را به جان اقتصاد کشور کشیده، اوضاع دیگر مثل قبل نیست. چرا که طی روزهای اخیر شاهد افزایش نگرانی‌های عمومی در پی افزایش قیمت کالاهای ضروری همانند مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات، روغن و… هستیم که در پی آن شاهد اعتراض‌هایی در برخی شهرهای کشور هستیم. نارضایتی‌ها و اعتراضاتی که از آن حرف می‌زنیم قابل انکار و چشم‌پوشی هم نیست.

این روزنامه حکومتی افزود: احتمال دارد اتفاقات بدی بیفتد که از قضا پیش‌تر نیز تجربه کرده‌ایم. از اعتراضات و واقعه ناگوار سال۱۳۹۸ هنوز آن‌قدر نگذشته که ضرورت درس گرفتن از آن را فراموش کرده باشیم، پس وقتی قیمتها بالا رفته و مردم در شماری از شهرها معترض شده‌اند و در پایتخت نیز شاهد فضای غیرعادی و برخی نشانه‌های اعتراض هستیم نمی‌توانیم و نباید خودمان را به ندیدن بزنیم یا به عادی‌انگاری وضعیت بپردازیم»  (جهان صنعت رژیم۲۸ اردیبهشت).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1d93f50c-9dc0-4ae5-8730-bc3e45c6e53f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات