728 x 90

هفتاد و پنجمین روز جنگ در غزه - سازمان بین‌المللی کار: حداقل ۶۶درصد از مشاغل در غزه از بین رفته است

جنگ در غزه
جنگ در غزه

اخبار و تحولات هفتاد و پنجمین روز جنگ در غزه در این صفحه به روز می‌شود.

 

رویترز:

  • رهبر حوثی‌های یمن می‌گوید: اگر آمریکایی‌ها بیشتر درگیر شوند یا کشور ما را هدف قرار دهند، ما بیکار نمی‌نشینیم و آنها و کشتی‌های جنگی و منافع آنها را با موشکها هدف قرار خواهیم داد.
  • رهبر حوثی‌های یمن می‌گوید آنچه اسراییل اکنون به‌دنبال آن است، مشارکت دادن دیگران در حفاظت از کشتی‌های اسراییل و کسانی است که با اسراییل مرتبط هستند.
  • برنامه جهانی غذای سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد، اولین کاروان کمک‌ها که از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر به‌طور مستقیم از اردن به غزه سفر می‌کند، ۷۵۰تن غذا را به منطقه تحت پوشش فلسطین تحویل داده است.
  • لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز چهارشنبه از ناو هواپیمابر جرالد فورد در شرق دریای مدیترانه بازدید کرد و از خدمه آن برای نقش آنها در کمک به جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه در طول جنگ اسراییل و حماس تشکر کرد.
  • سازمان بین‌المللی کار (ILO) روز چهارشنبه اعلام کرد که حداقل ۶۶درصد از مشاغل در غزه از زمان آغاز درگیریهای اسراییل و حماس در ماه اکتبر از بین رفته است و هشدار داد که کاهش اشتغال ممکن است در غزه هم‌چنان افزایش یابد.

خبرگزاری فرانسه

  • کاخ‌سفید روز چهارشنبه گفت که مذاکرات برای توقف کمکهای بشردوستانه، آزادی گروگانها بسیار جدی است و کمکهای بشردوستانه توانسته از اردن وارد غزه شود.
  • جان کربی: اگر قرار باشد شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه غزه نظر بدهد، مهم است که حماس را محکوم کند.
  • دیدار رهبر حماس از مصر در بحبوحه مذاکرات فشرده درباره آتش‌بس جدید. رهبر حماس روز چهارشنبه برای اولین بار از مصر برای بیش از یک ماه بازدید کرد، یک مداخله شخصی نادر در دیپلماسی در بحبوحه آنچه که یک منبع آن را گفتگوهای فشرده درباره آتش‌بس جدید توصیف کرد. کمکها به غزه می‌رسد و گروگانها آزاد می‌شوند. اسماعیل هنیه، رهبر حماس، که معمولاً در قطر زندگی می‌کند، معمولاً تنها زمانی که پیشرفت محتمل به نظر می‌رسد، علناً در دیپلماسی دخالت می‌کند. او آخرین بار در اوایل نوامبر به مصر سفر کرد و پیش از اعلام تنها توافق آتش‌بس در جنگ تاکنون، یک مکث یک هفته‌یی که طی آن بیش از 100 گروگان آزاد شدند.
  • این منبع گفت که اسراییل اصرار داشت که تمام زنان و مردان ناتوان در میان گروگانها آزاد شوند. فلسطینیان محکوم به جرایم جدی می‌توانند در لیست زندانیان آزاد شوند. این منبع مذاکرات را فشرده توصیف کرد و گفت که می‌تواند طی چند روز آینده پیشرفت کند.

 

 

خبرگزاری فرانسه روز ۲۹آذر نوشت: اسماعیل هنیه رئیس حماس برای مذاکرات آتش‌بس غزه به مصر می‌رود.
هنیه روز چهارشنبه برای مذاکره درباره آتش‌بس در غزه به مصر سفر کرد، زیرا اسراییل اعلام کرد که مایل است در ازای گروگانهای بیشتر با توقف دیگری موافقت کند.

فشار بین‌المللی برای آتش‌بس جدیدی که می‌تواند کمک‌ها را به اراضی تحت محاصره فلسطین افزایش دهد، با رأی سازمان ملل به درخواست آتش‌بس در حال افزایش است.

منابع حماس روز چهارشنبه گفتند دست‌کم ۱۱نفر در حملات شبانه اسراییل در سراسر نوار غزه کشته شدند.

یک منبع نزدیک به این گروه به خبرگزاری فرانسه گفت انتظار می‌رود اسماعیل هنیه، رهبر حماس مستقر در قطر، هیأتی را برای گفتگو با رئیس سازمان جاسوسی این کشور و دیگران درباره توقف تجاوز و جنگ برای آماده‌سازی توافق برای آزادی زندانیان به مصر برسانند.
ایزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسراییل گفت که کشورش برای یک توقف انسانی دیگر و کمکهای بشردوستانه بیشتر آماده است تا بتواند گروگانها را آزاد کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که اخیراً رئیس سازمان اطلاعات خود را برای «آزادی گروگانهایمان» برای دو سفر به اروپا فرستاده است.

آکسیوس نیز روز سه‌شنبه گزارش داد که اسراییل پیشنهاد داده است در ازای گروگان‌گیری بیش از سه دوجین گروگان در غزه، حداقل یک هفته درگیریها در غزه را متوقف کند... .

سه منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفتند که شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه در مورد قطعنامه‌یی رأی‌گیری می‌کند که خواستار توقف درگیریها می‌شود، دو رأی‌گیری قبلی به‌دلیل اختلاف اعضا بر سر جمله‌بندی به تعویق افتاد.
این منابع گفتند که آخرین نسخه این متن خواستار «تعلیق» خصومتها شده است... .

 

وزارت بهداشت غزه: اسراییل بیمارستان العوده را به پادگان تبدیل کرده است

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه سه‌شنبه ۲۸ آذر، اعلام کرد که نیروهای اسراییلی ۲۴۰نفر از پرسنل پزشکی، بیماران و دیگر افراد بی‌سرپنا در داخل بیمارستان العوده در شمال نوار غزه را بازداشت کرده‌اند.
سخنگوی وزارت بهداشت غزه اظهار داشت نیروهای اسراییلی این بیمارستان را به پادگان نظامی تبدیل کرده است و شش پرسنل پزشکی شامل مدیر بیمارستان را علاوه بر یک بیمار و یک همراه، دستگیر کردند.
وی گفت، در میان بازداشت شدگان در بیمارستان، ۸۰کادر پزشکی، ۴۰بیمار و ۱۲۰آواره هستند که بدون آب، غذا و دارو در بازداشت به‌سر برده و نیروهای اسراییلی از تردد میان بخش‌ها جلوگیری می‌کنند.

 

ارتش اسراییل اعلام کرد در آستانه ورود به جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله هستیم

جاناتان کنریکوس، سخنگوی انگلیسی زبان ارتش اسراییل سه‌شنبه ۲۸ آذر، ضمن هشدار به تشدید شرایط امنیتی در مرزهای شمالی اسرائیل، از رویارویی همه‌جانبه با دخالت‌های حزب‌الله گروه نیابتی رژیم ایران در جنگ غزه خبر داد.

وب‌سایت «نیوزویک»، به‌نقل از جاناتان کنریکوس نوشت حزب‌الله، از ۸ اکتبر گذشته تاکنون «بیش از ۱۰۰۰نوع مختلف مهمات، موشک، گلوله توپ، پهپاد و دیگر تسلیحات را به سمت اسراییل پرتاب کرده است».
وی ضمن هشدار گفت: «حزب‌الله که همه می‌دانند گروه نیابتی ایران است، لبنان را به‌شکلی خطرناک به جنگی غیرضروری می‌کشاند که می‌تواند عواقب ویرانگری برای دولت و مردم لبنان داشته باشد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d884608a-0495-4708-ac90-4f1fa720d0d2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات