728 x 90

هفتاد درصد مردم ایران زیر خط فقر نسبی!

فقر در ایران
فقر در ایران

مراد راهداری استاد اقتصاد دانشگاه پیام نور رژیم در گفتگو با رسانه‌های حکومتی به وضعیت فاجعه‌بار فقر در ایران تحت حاکمیت آخوندی اعتراف کرد و گفت: «میزان درآمد یا خط فقر برای یک خانوار چهار نفری حداقل ۱۲میلیون تومان است. وقتی سر انگشتی حساب می‌کنید تقریباً ۷۰% از مردم ایران زیر خط فقر نسبی هستند. اگر امروز تحریم‌ها برداشته شود سی سال طول می‌کشد تا فقر را صفر کنیم».

وی درباره تبعات و چالش‌های فقرزدایی در جامعه ایران گفت: یکی از عوامل فقر رشد بیکاری است. ۱۲سال است که تولید واقعی ما رشد نکرده است، یعنی سرمایه گذاری نکرده‌ایم و در این صورت یعنی خالص اشتغال ایجاد نشده است. وقتی می‌گوییم سیاست‌گذاری حاکمان در همه کشورها و دولت‌ها نقش دارد، یعنی حاکمان در برابر بیکاری و تورم مسئولیت دارند و باید تلاش کنند که بیکاری و تورم را به صفر برسانند.

راهداری با اشاره به مافیای چپاول و غارت حکومتی گفت: ما به سراغ سهام عدالت رفته‌ایم و به سراغ توزیع سبد کالا رفته‌ایم و بهزیستی و کمیته امداد و بنیاد مستضعفان و … را راه اندازی کرده‌ایم؛ ولی می‌بینیم که موفق نبوده‌ایم و مرتباً فقر بیشتر شده است. سهام عدالت داده‌ایم و بعد گفته‌ایم تا چند سال اجازه نمی‌دهیم که به آن دست بزنید تا بهای آن از سود این چند سال پرداخت شود و بعد که زمانش رسید، سوداگرانی آن را ارزان از دست مردم ضعیف خریدند! یا خودشان به زخمی زدند، ولی معضل فقر پایدار آنها حل نشد. ما مشکل را طوری حل نکرده‌ایم که موضوع زندگی این خانوار ضعیف و آسیب دیده و فرودست حل شود، سبد خانوار می‌دهیم درحالیکه تورم سبد خانوار را به شدت بالا می‌بریم. ما می‌گوییم در سال ۹۹ و ۹۸ میزان ۴۰% تورم داشتیم و امروز ۵۰% تورم داریم، درحالیکه این تورم عمومی است و اگر به سراغ سبد خانوار برویم می‌بینیم ۷۰% تورم داشتیم. آیا ما درآمد آنها را ۷۰% افزایش داده‌ایم؟ معلوم است که خط فقر رشد می‌کند! و بعد می‌بینیم از ۹۸ تا ۹۹ خط فقر ۳۸ درصد بالا رفته است و از ۹۹ به ۱۴۰۰ بیشتر از این شده است! (سایت حکومتی فرارو ۴دی۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee9b02b2-8d7b-4de5-9fb9-842785d67f9e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات