728 x 90

هشدارهای آمریکا و فرانسه به‌ رژیم آخوندی در بارهٔ خودداری از همکاری با آژانس

هشدارهای آمریکا و فرانسه به‌رژیم در بارهٔ خودداری از همکاری با آژانس
هشدارهای آمریکا و فرانسه به‌رژیم در بارهٔ خودداری از همکاری با آژانس

در پی انتشار بخشهایی از گزارش رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌الملللی انرژی اتمی در آستانهٔ تشکیل شورای حکام و تأکید وی بر عدم پاسخگویی رژیم به سؤالات مستمر آژانس در بارهٔ پیدا شدن آثار اورانیوم غنی‌شده و هم‌چنین ممانعت رژیم از بازرسی و دیگر تخلفات، آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به‌این گزارش واکنش نشان دادند و خواستار همکاری فوری رژیم با آژانس شدند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه‌یی را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که در آن از رژیم ایران خواسته شده تا به فوریت با آژانس همکاری کند.

رویترز می‌افزاید: در پیش‌نویس این قطعنامه که از سوی آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان برای نشست هفته آینده شورای حکام تنظیم شده، از رژیم ایران خواسته شده که به‌سؤالات دیرینه این آژانس در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت اتمی پاسخ دهد.

این پیش‌نویس از رژیم ایران می‌خواهد که برای انجام تعهدات قانونی خود به‌صورت فوری اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مبنی بر تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل‌و‌فصل همه مسائل باقی مانده بپذیرد. (خبرگزاری رویترز۱۱ خرداد)

ند پرایس سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۰خرداد با تأیید این‌که رژیم ایران به تعهدات پادمانی خود در مورد «ان.پی.تی» پاسخ نداده است به خبرنگاران گفت: «ما به‌طور کامل از مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری با رژیم ایران برای حل و فصل مسائل باز پادمانی در ایران حمایت می‌کنیم. ما در این نگرانی‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سهیم هستیم و همان‌طور که قبلاً گفتیم رژیم ایران باید بدون تأخیر با آژانس همکاری کند. به‌دلیل این‌که این گزارش عمومی نیست، ما در موقعیتی نیستیم که به‌طور کامل اظهارنظر کنیم، اما ما به همکاری نزدیک با متحدان و شرکا و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل شود که این هیأت در پاسخ به مدیر کل که این مسائل پادمانی حل‌نشده را گزارش می‌کند، اقدامات مناسب را انجام دهد.

ندپرایس افزود: من فکر می‌کنم آنچه که مربوط به تعهدات قانونی ذیل توافقنامه‌های پادمانهای لازم‌الاجرای مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، البته جدا از تعهدات هسته‌یی ایران مرتبط با برجام است. هدف ما این است که ببینیم آیا رژیم ایران بار دیگر به تعهدات هسته‌یی خود پایبند است و به همین دلیل است که ما در حال سنجش اوضاع هستیم.

ما هیچ‌گونه توهمی در رابطه با رژیم ایران نداریم... . ما کاری را با شرکایمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دادیم تا بیشترین تأثیر را در مقابله با برنامه هسته‌یی رژیم ایران بگذاریم. آن چه خیلی واضح فریبکاری این رژیم در گذشته در رابطه با مسائل اتمی است. (سایت وزارت امور خارجهٔ آمریکا ۱۰ خرداد)

 

وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه ۱۰خرداد از رژیم آخوندی خواست فوراً به سؤالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌یی گذشته‌اش پاسخ دهد.

این وزارتخانه در گزارشی که روز دوشنبه توسط رویترز مشاهده شد، اعلام کرد رژیم ایران به سؤالات طولانی‌مدت آژانس هسته‌یی سازمان ملل درباره منشأ ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده پاسخ نداده است. (رویترز ۱۰خرداد)

 

لیزا مک کلین Clain، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه در پیام توئیتری خود گفت: تا زمانیکه ما پاسخ پرسشهایمان را در مورد تولیدات اورانیوم از رژیم ایران نگرفته‌ایم، هیچ توافق جدیدی نباید صورت گیرد.

وی افزود رژیم ایران اورانیوم کافی برای تولید سلاح هسته‌یی دارد، بدون این‌که دلیل آنرا مشخص کند. تا زمانی که در این زمینه پاسخهایمان را نگرفته‌ایم، مطلقاً هیچ توافق جدیدی با این رژیم نباید وجود داشته باشد. (توئیتر لیزا مک کلین ۱۰خرداد)

 

قائدی، نماینده رژیم در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گزارش رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش گروسی منعکس‌کننده همکاریهای گسترده جمهوری اسلامی با آژانس نیست.

وی افزود: گزارش آژانس با کنار گذاشتن استدلالات نظام و نامعتبر خواندن آنها، هم‌چنان بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس تکیه کرده و جمع‌بندی یک طرفه خود را ارائه می‌دهد (سایت عصر ایران رژیم ۱۰خرداد)

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در گزارش جدید که بخشهایی از آن در خبرگزاریها منتشر شد اعلام کرد که رژیم از پاسخ قطعی به سؤالات در مورد منشاء اورانیوم در سایتهای اعلام نشده خودداری کرده و ۱۸برابر حد مجاز برجام اورانیوم غنی‌شده ذخیره کرده است.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d5bdf69a-3f80-4f97-9f18-3149516276c3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات