728 x 90

هشدار عفو بین‌الملل: میلیون‌ها دانش‌آموز دختر در معرض خطر مسمومیت‌ هستند

مسموم سازی دانش آموزان
مسموم سازی دانش آموزان

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه، ۳۰فروردین، با انتشار بیانیه‌یی، حملات شیمیایی عوامل خامنه‌ای و مسموم شدن دانش‌آموزان مدارس در ایران ابراز نگرانی کرد و درباره به خطر افتادن «حق تحصیل، سلامت و زندگی» میلیون‌ها دانش‌آموز در بحبوحه حملات شیمیایی که عمدتاً مدارس دخترانه را هدف گرفته‌اند، هشدار داد.

در بیانیه‌این نهاد آمده است که طی چهار ماه اخیر هزاران دانش‌آموز دختر در بیمارستانها بستری شده‌اند و مقامات ایران که در بررسی و پایان دادن به این حملات شکست‌خورده‌اند و علائم این دختران را ناشی از «استرس»، «هیجان» و «تلقین» بین دانش‌آموزان عنوان کرده‌اند.

عفو بین‌الملل در ادامه نوشته است که این حملات که از آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شد، تاکنون بیش از یک‌صد مدرسه را هدف گرفته است و دختران دانش‌آموز با علائمی مانند سرفه، سوزش گلو و بینی، تنگی نفس، تپش قلب، سردرد، حال تهوع، و استفراغ مواجه شده‌اند.

عفو بین‌الملل این حملات را «سازمان‌دهی‌شده» و «هماهنگ» عنوان کرده و نوشته است که حق تحصیل و حق سلامت میلیون‌ها دانش‌آموز دختر در معرض خطر قرار گرفته است.

این نهاد مدافع حقوق‌بشر می‌گوید مقام‌های جمهوری اسلامی که ابتدا در پی پنهان‌کاری و انکار موضوع بودند، هنوز هیچ تحقیقات مستقل و مؤثری در این‌باره انجام نداده‌اند و تلاش می‌کنند که با ارعاب خانواده‌ها، معلمان و روزنامه‌نگاران در تلاش است که اعتراضها به این موضوع را خاموش کند.

سازمان عفو بین‌الملل با تأکید بر این‌که مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در طول بیش از چهار ماه گذشته به‌شکلی هماهنگ و سازمان‌دهی‌شده تاکنون بیش از ۱۰۰ مدرسه در ایران را هدف قرار داده است، .

مسمومیت‌های سریالی در مدارس عمدتاً دخترانه ایران از آذرماه ۱۴۰۱ در قم شروع شد و به‌سرعت به استانهای دیگر نیز تسری پیدا کرد.

طی این مدت مقام‌های جمهوری اسلامی صحبت‌های ضدونقیضی را در این‌باره بیان کرده‌اند.

 

-عفو بین‌الملل

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8e0e6e30-1bf7-4eab-b90d-9aa2fc6c10c3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات