728 x 90

هشدار دیپلمات سابق رژیم درباره شکست طرح‌های وزارت‌خارجه دولت رئیسی

رئیسی و مذاکرات وین
رئیسی و مذاکرات وین

جاوید قربان اوغلی، سفیر اسبق رژیم در الجزایر و آفریقای جنوبی طی مقاله‌یی در روزنامه حکومتی «آرمان ملی» به‌تاریخ ۶آبان، نسبت به شکست ترفند وزارت‌خارجه حکومت آخوندی در پیش کشیدن مذاکرات در بروکسل اعتراف کرد.

وی در این مقاله از جمله نوشت: «راهبردی که فکر می‌کنیم می‌توانیم اروپا را از آمریکا جدا کنیم و از طریق اروپا به آمریکایی‌ها فشار بیاوریم و موضوع لغو تحریم‌ها را دنبال کنیم که راهبرد درستی به‌نظر نمی‌رسد. کما این‌که دوره آخر آقای روحانی هم کار نادرستی بود که فکر کردند با ۱+۴ مذاکره می‌کنند، آنها انتقال دهنده پیام به آمریکا می‌شوند که یک راهبرد اشتباه بود. الآن ما خودمان را از چاله درآورده و داریم خودمان را به چاه می‌اندازیم».

سفیر سابق رژیم افزود: «آمریکایی‌ها گفتند که هیچ‌گاه بروکسل جایگزین وین نخواهد شد و مذاکرات باید در وین و از همان جا که متوقف شده شروع شود و آقای بورل هم طی اظهارنظری گفت که از جریان بروکسل بی‌اطلاع است و اجلاس بروکسل که بین ایران و ۱+۴ به تصور ما بود، به‌هم خورد که در واقع آمریکایی‌ها نگذاشتند. به‌نظر می‌رسد ریل‌گذاری که دولت آقای رئیسی تحت مدیریت آقایان امیر عبداللهیان و باقری‌کنی انجام می‌دهد، راهبرد درستی نیست و نه‌تنها به جایی نمی‌رسد، بلکه قضیه را پیچیده‌تر می‌کند و مهم‌ترین دستاوردی که برای آمریکا خواهد داشت، این است که اروپا را به آمریکا نزدیک‌تر خواهد کرد».

جاوید قربان اوغلی هشدار داد: «اولیانوف هم که نماینده روسیه و ظاهراً متحد ما هست، طی روزهای گذشته اعلام کرد که از بازگشت «به‌زودی» ایران به مذاکرات رمزگشایی کنید که چه زمانی است! اکنون وضع سخت و پیچیده است و نباید بگذاریم اجماع جهانی علیه ما شکل بگیرد، چون این خطر که پرونده دوباره به شورای امنیت برود، وجود دارد که در مقابل گزینه‌های بسیار سختی قرار خواهیم گرفت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be460dcf-2cb2-43a8-9173-cb57fa6a0603"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات