728 x 90

هشدار درباره ورود ماینرها از چین به ایران برای استخراج رمزارز

مزارع بیت کوین
مزارع بیت کوین

سایت سایت رادیو آلمان ۵مرداد۱۴۰۰ در رابطه با مشکل برق و ورود ماینرها از چین به ایران برای استخراج ارز نوشت: «سایت "انتخاب"با انتشار مقاله‌ای با عنوان"ماینرهای فراری از چین در راه ایران هستند" به پدیده احتمال حضور بیشتر شهروندان چینی در ایران پرداخته است.
محمد حسن متولی زاده، مدیرعامل شرکت توانیر علت استقبال ماینرهای بین‌المللی و از جمله ماینرهای چینی از تولید رمزارز در ایران را ارزانی برق در ایران می‌داند.

این در حالی است که بزرگترین مزرعه ماینینگ رمزارز در ایران با مشارکت چین در رفسنجان فعالیت دارد.
تولید بیت‌کوین و دیگر انواع رمزارزها نیاز به برق بسیار دارد. برق مورد نیاز برای تولید یک بیت‌کوین برابر با مصرف برق ۲۴سال یک خانوار در تهران است.
گفته می‌شود رژیم ایران برای مصرف برق برخی از مراکز و از جمله برای مدارس و مساجد یارانه پیش‌بینی کرده است. همین موضوع باعث آن شده که استخراج کنندگان رمزارز فعالیت خود را در مدارس و مساجد ایران دنبال کنند.


هشدار دیرهنگام؟
ایران از جمله با کمبود برق در کشور روبه‌رو است. قطعی برق در تهران و دیگر نقاط این کشور بر دیگر معضلات مردم افزوده است. رژیم ایران مدعی است که علت قطعی برق، کمبود گاز برای بهره‌گیری از ظرفیت نیروگاه‌ها است. اما کم نیستند کسانی که یکی از علتهای اصلی کمبود برق در ایران را ناشی از تولید رمزارزها در این کشور می‌دانند.
در همین رابطه، مدیرعامل توانیر با ارسال نامه‌یی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به «ورود گسترده دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز از چین به کشور» هشدار داده است.
مدیرعامل توانیر در حالی از ورود دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز سخن گفته که این دستگاه‌ها بدون ماینرها نمی‌توانند تولید داشته باشند.

سیستم فرسوده و غیرحرفه‌یی توزیع برق در برخی از مناطق ایران
خبرگزاری "ایرنا"رسماً نسبت به ورود چینیها به ایران هشدار داده است. خبرنگار این خبرگزاری در مقاله‌ای با عنوان"باز شدن پای چینیها به مزارع بیت کوین ایران" به همین موضوع پرداخته و می‌گوید علت را باید در برق ارزان ایران جست.
موضوعی که به باور این خبرگزاری «برای صنعت برق ایران ضرر و برای استخراج کنندگان چینی، سودی سرشار دارد».
آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه‌های ایران از آن حکایت دارد که هزینه تولید یک بیت کوین در ایران حدود ۲۷۰۰ دلار است. این در حالی است که تولیدکننده می‌تواند با احتساب برق ارزان و یارانه‌ای ایران سه برابر هزینه سود کسب کند.

همین خبرگزاری نوشته است: «اکنون استخراج کنندگانی از کشور چین در جای جای ایران حضور یافته و اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند».


در ایران هم برق ارزان‌تر است و هم ایجاد آلودگی برای محیط‌زیست هزینه چندانی ندارد. از این رو، مدیرعامل توانیر از احتمال فرار ماینرهای چینی به ایران گفته است.


مزرعه ماینینگ با حضور چینی‌ها
سهیل نیکزاد، یکی از فعالان در عرصه استخراج ارزهای مجازی درباره حضور چینیها به ایرنا گفته است: «آن‌طور که اطلاع دارم، یکی دو مزرعه ماینینگ با حضور چینیها یا تأسیس شده یا در حال تأسیس است».

تولید بیت کوین در ایران
علی بخشی، رئیس هیأت‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران نیز به خبرنگار همان خبرگزاری گفته است که به استثنای چینی‌ها، حضور دیگر "استخراج کنندگان بین‌المللی" نیز در ایران زیاد است.
کشور چین به‌رغم به‌رسمیت نشناختن رمزارزها، یکی از تولیدکنندگان اصلی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال است. رسانه‌های ایران حتی مدعی شده‌اند که "بیش از ۵۰ درصد ظرفیت استخراج رمزارزها در کل دنیا" متعلق به این کشور است.
یکی از مزارع تولید رمزارز در ایران "مزرعه بیت کوین رفسنجان" است. مزرعه‌ای که با اطلاع و همراهی خود دولت ایران ایجاد شده است.
موضوع این مزرعه در سایه ناخشنودی فعالان صنعت استخراج رمزارز در ایران بازتاب وسیع یافت. در حالی که ماینرهای ایرانی از موانع مختلف بر سر تولید رمزارز در ایران شاکی هستند، مزرعه رفسنجان با سرمایه‌گذاری چین راه‌اندازی شده است.

در دیماه سال گذشته و پس از قطعی مکرر برق در ایران، مصطفی رجبی مشهدی، عضو هیأت‌مدیره شرکت توانیر انگشت اتهام را متوجه مردم ایران کرده و مدعی شده بود که مصرف زیاد مردم باعث کمبود برق شده است. او گفته بود: «اگر مردم ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند مشکل قطعی برق نخواهیم داشت». او هم‌چنین از مردم خواست تا با خاموش کردن لامپ های اضافی، پوشیدن لباس گرم در خانه و کم کردن درجه حرارت منزل و محل کار با مسئولان همکاری کنند.
هشدار مدیرعامل توانیر در شرایطی عنوان می‌شود که قطعی برق و آلودگی هوا به موازات بحران بی‌آبی صدای اعتراض مردم را بلند کرده است.
بنا بر اطلاعات منتشر شده در روزنامه "هفت صبح"، مزرعه بیت کوین کرمان، روزانه ۱۲۰مگاوات ساعت برق برای تولید ۱/۷ واحد بیت کوین مصرف می‌کند. این میزان برق برای تأمین مصرف سالانه ۳۹خانوار در تهران کفایت می‌کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0ac69cb0-6e58-4721-8c32-587a0e81eb3d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات