728 x 90

هشدار جان بولتون به بشار اسد نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی

جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا
جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا

 

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا روز شنبه ۱۵ دیماه به رژیم جنایتکار اسد نسبت به استفاده از سلاح شیمیایی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی گفت: «مطلقا هیچ‌گونه تغییری در سیاست آمریکا علیه استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم سوریه ایجاد نشده است و هر گونه استفاده از سلاح شیمیایی با پاسخ بسیار قدرتمند آمریکا روبه‌رو خواهد شد، چنان‌که ما دو بار این کار را کرده‌ایم.

جان بولتون تأکید کرد مبادا رژیم اسد در این رابطه دچار توهم شود.

 

بیشتر بخوانید

تهاجم شیمیایی اسد به شهرک لطامنه سوریه تأیید شد

سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷ در گزارشی استفاده از گاز کلر و سارین در حمله روزهای ۲۴ و ۲۵مارس سال گذشته به شهرک لطامنه در سوریه را مورد تأیید قرار داد. این سازمان با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد که گزارش کمیته حقیقت‌یاب این سازمان نشان می‌دهد به احتمال بسیار زیاد در حمله روز ۲۴ مارس گذشته به شهرک لطامنه در سوریه از گاز سارین و در حمله ۲۵ مارس ۲۰۱۷ به یک بیمارستان در این شهرک از گاز کلر استفاده شده است.دیده بان تسلیحات شیمیایی در اواخر مارس سال گذشته در دو حمله جداگانه شیمیایی به شهرک لطامنه در شمال غربی سوریه گاز مرگبار سارین و کلر بکار گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دیده‌بان تسلیحات شیمیایی گفت بخش مأموریت کشف حقایق این سازمان «همچنین به این نتیجه رسیده است که گاز کلر به احتمال قوی به‌عنوان تسلیحات شیمیایی» در بیمارستان شهرک و اطراف آن در ۲۵ مارس ۲۰۱۷ بکار گرفته شده است.

احمد اوزومچی مدیر سازمان منع تسلیحات شیمیایی سال گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت پنج روز بعد در ۳۰ مارس شهرک لطامنه برای سومین بار مورد حمله قرار گرفت و در آن حمله نیز گاز سارین بکار گرفته شده بود...

اطلاعیه سازمان منع تسلیحات شیمیایی در اختیار کشورهای عضو این سازمان قرار داده شده و به شورای امنیت سازمان ملل نیز ارائه شده است.

در گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام شد تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب این سازمان نشان می‌دهد که به احتمال بسیار زیاد در حمله ۴ فروردین ۹۷ به منطقه لطامنه سوریه از گاز سارین و در حمله ۵ فروردین ۹۶ به یک بیمارستان در این منطقه نیز از گاز کلر استفاده شده است. بر اساس این بیانیه‌ یافته‌ها و نتایج بر اساس گفتگو با شاهدان و جمع‌آوری اطلاعات و نمونه‌ها به دست آمده است.

 

نصر الحریری: حمله شیمیایی به حلب کار شبه‌نظامیان رژیم ایران است

نصر الحریری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه، گفت:‌ حمله شیمیایی به حلب کار شبه‌نظامیان رژیم ایران است.

او افزود: رژیمهای ایران و اسد تلاش می‌کنند توافقنامه کاهش تنش سوچی درباره استان ادلب را با شکست روبه‌رو کنند.

الحریری در مصاحبه‌یی با تلویزیون «الحدث» گفت، گلوله‌هایی که شلیک شده از منطقه‌یی بوده که شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در آن حضور دارند. تجربه ما با شبه‌نظامیان ایرانی این است که هر باری که به توافقی دست یافته‌ایم یا قبل از توافق رژیم ایران سعی کرده که این توافق را تخریب کند.
الحریری افزود:«هدف رژیم اسد از بکارگیری سلاح‌ شیمیایی برهم زدن «توافقنامه سوچی» است که در آن منطقه ادلب و اطراف آن به‌عنوان منطقه کاهش تنش مشخص شده است.

رئیس هیأت مذاکره‌کننده سوری گفت:«رژیم اسد هیچ وقت از توافقنامه سوچی راضی نبوده و برای این توافق هیچ احترام یا التزامی قائل نبوده است.

الحریری در اشاره به فرار به جلو رژیم اسد در این رابطه گفت:« اطلاعیه‌های اخیر مقامات سوریه و روسیه که ادعا کردند، گروه‌های مخالف در حال آماده شدن برای تهاجم با سلاح شیمیایی هستند، بزرگترین دلیلی است که آنها در حال برنامه‌ریزی برای تهاجم شیمیایی به حلب بوده‌اند.

 

گفتنی است وزارت دفاع ترکیه ضمن اعتراض به حملات هوایی به حلب اعلام کرد، هدف رژیم اسد از این هجوم برهم زدن توافق سوچی است.

در همین رابطه خبرگزاری العربیه به‌نقل از دیدبان حقوق‌بشر سوریه گزارش داد: روز یکشنبه ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸ چند جنگنده مناطقی در ادلب که جزء منطقه «کاهش تنش» مورد توافق میان روسیه و ترکیه بود را بمباران کردند. طبق گزارش دیدبان حقوق‌بشر، حملات این جنگنده‌ها بیشتر مواضع گروه‌های مسلح سوری در غرب حلب را هدف قرار داده‌اند. به‌گفته دیدبان حقوق‌بشر سوریه این جنگنده‌ها پس از آن مناطق مخالفان را بمباران کردند...

 

مصطفی سجری، سخنگوی ارتش آزاد سوریه گفت:«رژیم اسد برای برهم زدن توافق سوچی دست به چنین اقداماتی می‌زند».

وی گفت:«رژیم اسد شهر جرجناز را بمباران کرد که در نتیجه آن پنج کودک کشته شدند. هدف رژیم اسد برهم زدن هر توافق در رابطه با صلح است که به پایان دادن به بحران سوریه منجر شود. بنا بر این ما خواستار اقدام جدی از سوی جامعه بین‌المللی و محاکمه اسد برای ارتکاب چنین جنایاتهایی شدیم».

 

ناظران می‌گویند نقض توافقنامه «سوچی» و آغاز حملات هوایی اسد به استانهای ادلب، حلب، حما و لاذقیه طی هفته‌های گذشته افزایش یافته است. دیدبان حقوق‌بشر سوریه همچنین نقض آتش‌بس جدیدی را در ناحیه شمالی حما و ادلب و دیگر مناطق شمالی سوریه را گزارش داده است.

 

نظامیان اسد روز یکشنبه مناطق «اللذامنه» و اطراف آن شمال و جنوب و شرق استان ادلب و نیز روستاهای شمال استان حما را با اسلحه سنگین گلوله‌باران کرد ه‌اند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0c4c29f4-b245-48d5-9a09-61e68f4e0f12"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات