728 x 90

هشدار آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلستان در بیانیه مشترکی به لغو مجوز بازرسان با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلستان در بیانیه مشترکی لغو مجوز بازرسان با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌شدت محکوم کرده و هشدار دادند: رژیم ایران باید فوراً لغو مجوز بازرسان را باطل و به‌طور کامل با آژانس همکاری کند.

در این بیانیه آمده است: رژیم ایران به گسترش فعالیت‌های هسته‌یی خود ادامه می‌دهد. این در شرایطی است که آژانس پرسش‌های جدی، طولانی‌مدت و حل‌نشده‌ای در رابطه با مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام‌نشده در ایران دارد.

متن بیانیه از سوی نمایندگان دائم فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا در آژانس در واکنش به اظهارات مدیرکل آژانس در مورد راستی‌آزمایی در ایران منتشر شد.

روز شنبه، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌یی عمومی صادر کرد و خاطرنشان کرد که ایران از تعیین چندین بازرس با تجربه آژانس، از جمله با تجربه‌ترین کارشناسان خود با دانش منحصر به‌فرد در زمینه فناوری غنی‌سازی اورانیوم، پس گرفته است. اقدامات ایران توانایی آژانس را برای اجرای مؤثر مأموریت پادمانی خود تضعیف خواهد کرد. همان‌طور که مدیرکل در بیانیه خود تصریح می‌کند، اقدامات ایران گام دیگری در جهت اشتباه است و ضربه‌ای غیرضروری به روابط از قبل تیره شده بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است.

ایران به گسترش فعالیت‌های هسته‌یی خود ادامه می‌دهد. اکنون نیز عمداً مانع برنامه‌ریزی و اجرای عادی راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در ایران است که طبق توافقنامه پادمان NPT ایران لازم است. این در شرایطی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرسش‌های جدی، طولانی‌مدت و حل‌نشده‌ای در رابطه با مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام‌نشده در ایران دارد که ایران بیش از چهار سال است که نتوانسته به آنها رسیدگی کند. ما به مدیرکل می‌پیوندیم و از او حمایت می‌کنیم تا این اقدام «بی‌سابقه و یکجانبه» اخیر ایران را که به‌گفته او تأثیر شدیدی بر توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی‌اش خواهد داشت، به‌شدت محکوم کنیم.

ایران باید فوراً این حذف بازرسان را لغو کند و به‌طور کامل با آژانس همکاری کند تا آنها را قادر سازد تا تضمین‌هایی را ارائه دهند که برنامه هسته‌یی ایران منحصراً صلح‌آمیز است. فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده به حمایت قوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رژیم راستی‌آزمایی پادمانهای بین‌المللی که امنیت جهان بر آن تکیه می‌کند، ادامه خواهند داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/413c1785-3a25-45a0-b8f4-97d5f264ffc4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات