728 x 90

هایکو ماس: تضمینی وجود ندارد این آخرین دور مذاکرات باشد

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان
هایکو ماس وزیر خارجه آلمان

وزیر خارجه آلمان در آستانه برگزاری ششمین دور مذاکرات اتمی (برجام) در وین گفت: می‌کوشیم این آخرین دور مذاکرات اتمی باشد. با این وجود تضمینی در این زمینه وجود ندارد.

هایکو ماس روز ۲۲خرداد به خبرگزاری رویترز گفت: «ما همه تلاش خود را به کار خواهیم بست تا این دور، آخرین دور مذاکرات باشد». او در عین‌حال تصریح کرد که با این همه هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به "مسائل حساس"موجود در این مذاکرات گفت، رژیم ایران و آمریکا با وجودی که گفتگوی مستقیم نداشته‌اند، اما تاکنون "بخشی از این راه دشوار" را پیموده‌اند و این "ثابت می‌کند که همه طرف‌ها به‌صورت جدی درگیر این موضوع هستند".

هایکو ماس هشدار داد، با این حال پیشرفت مذاکرات در روزهای آینده باز هم به میزان زیادی به "انعطاف‌پذیری و عمل‌گرایی" همه طرف‌های مذاکره نیاز دارد. وزیر خارجه آلمان گفته است، بازی با زمان به نفع هیچ کسی نیست و باید همه طرفین انعطاف‌پذیر و عملگرا باشند.

عباس عراقچی، نماینده رژیم آخوندی در مذاکرات وین پس از نشست روز شنبه کمیسیون مشترک برجام، گفته است که فکر نمی‌کند که ظرف هفته جاری مذاکرات احیای برجام این هفته به جمع‌بندی نهایی برسد.

وی افزود: تصور من این است که حداقل یک بار دیگر ما باید جمع‌بندی مذاکرات را به پایتختها منتقل کنیم. لذا من در این دوره مذاکراتی هم فکر نمی‌کنم ما به جمع‌بندی نهایی برسیم».

عراقچی اضافه کرد: «ما با یک وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم. هم بازگشت آمریکا به برجام، یک سری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا از یک سری پیچیدگی‌هایی برخوردار است که باید در مورد آنها برنامه‌ریزی شود، دقت صورت بگیرد و شاخص تعریف شود و هم‌چنین اقداماتی که ایران باید انجام دهد».

عراقچی افزود: «آمریکا باید قدم اول را بردارد و همه اقداماتش را در ابتدا انجام دهد و بعد ایران راستی‌آزمایی می‌کند و سپس ما به تعهدات خود برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست ولی خود این نیز نیاز به جدول‌بندی و جدول زمانی دارد و باید مشخص شود که اگر ما به جمع‌بندی رسیدیم مراحل تأیید و تصویب آن چگونه باشد، در چه مدت انجام شود، چه مقدماتی باید برنامه‌ریزی شود و ما در چه روزی به اجرا می‌رسیم».

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات احیای توافق هسته‌یی موسوم به برجام هم گفته است٬ برای نهایی کردن مذاکرات و دستیابی به یک توافق دست‌کم دو هفته دیگر زمان نیاز است.

وی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت، ما برای تمیز کردن متن کنونی و برداشتن پرانتزهای دور موضوعات ثانویه به دو هفته دیگر زمان نیاز داریم. ما باید روی نحوه و چگونگی اجرای توافق تمرکز کنیم.

مذاکره کننده ارشد روسیه اضافه کرد، این [اجرای توافق] عمده‌ترین مسأله حل‌نشده است. پیشرفتهایی حاصل شده اما سرعت آن به اندازه‌ای نیست که ترجیح می‌دادیم. اما من هم‌چنان خوش‌بین هستم.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست‌های هسته‌یی را برعهده دارد، هفته گذشته نسبت به دستیابی به توافقی برای احیای برجام و بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات خود در چارچوب این توافق در دور ششم ابراز خوش‌بینی کرده بود.

یک سخنگوی نماینده اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌یی اعلام کرده است، ما در حال پیشرفت هستیم، اما مذاکرات به‌طور فشرده در جریان است و تعدادی از مسائل از جمله چگونگی برداشتن گام‌های اجرایی، باقی مانده است.

این سخنگو در ادامه گفته است که هم‌اکنون مذاکرات روی یافتن راه حل‌ها برای نزدیک شدن به توافق نهایی جهت احیای برجام در روزهای آینده متمرکز است.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا هم روز جمعه ۱۱ژوئن در حساب توئیتری خود نوشت که دور تازه گفتگوها برای احیای توافق هسته‌یی ایران از روی شنبه آغاز می‌شود. استانو ادامه داده بود که طرفین برای بازگشت احتمالی ایالات متحده به برجام و هم‌چنین چگونگی اطمینان حاصل کردن از اجرای کامل ایران به تعهدات هسته‌یی‌اش بحث و گفتگو خواهد کرد.

دور پنجم و پیشین مذاکرات برای احیای برجام بین روزهای ۴ تا ۱۲خرداد در پایتخت اتریش برگزار شده بود. در آغاز دور پیشین گمانه‌های زیادی مطرح شده بود که احتمالاً طرفین بر سر احیای توافق هسته‌یی به تفاهم برسند. اما پس از گذشت بیش از یک هفته گفتگوهای فشرده، مذاکره‌کنندگان اعلام کردند که برای مشورت به پایتخت‌های خود مراجعه خواهند کرد.

در همین راستا آلن ماتون، یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد اروپایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که گفتگوها در حال پیشرفت است و طرفین با جدیت مذاکرات را پی می‌گیرند. آقای ماتون هم‌چنین ادامه داد که حاضران در این مذاکرات به‌صورت جداگانه با آمریکا در تماس هستند تا بتوانند راههای لازم برای حصول به توافق نهایی در روزهای آینده را بررسی کنند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2822a651-0974-4022-98f0-90c933d7ca7b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات