728 x 90

نیویورک تایمز: به‌گفته مقامات، ایران برای دامن‌زدن به ناآرامی‌ها، به کرانه باختری اسلحه قاچاق کرده است

قاچاق سلاح به کرانه باختری توسط رژیم ایران - عکس از آرشیو
قاچاق سلاح به کرانه باختری توسط رژیم ایران - عکس از آرشیو

نیویورک تایمز روز چهارشنبه ۷شهریورماه در باره دخالت‌های رژیم ایران در منطقه نوشت: مقامات می‌گویند که رژیم ایران برای دامن‌زدن به ناآرامی‌ها به کرانه باختری اسلحه قاچاق کرده است.

حمله ارتش اسراییل به کرانه باختری در حالی انجام می‌شود که مقامات آمریکایی، اسراییلی و ایرانی گفته‌اند که تهران در حال راه‌اندازی یک مسیر مخفیانه قاچاق در سراسر خاورمیانه برای تحویل سلاح به فلسطینیها در اراضی اشغالی اسراییل است.
نیویورک تایمز در آوریل گزارش داد که هدف، همان‌طور که توسط سه مقام ایرانی توصیف شده است، برانگیختن ناآرامی علیه اسراییل از طریق پر کردن منطقه با سلاحهای فراوان بوده است.
این عملیات مخفی با به کارگیری عوامل اطلاعاتی، شبه‌نظامیان و باندهای جنایتکار، نگرانیها را در مورد این‌که رژیم ایران به‌دنبال تبدیل کرانه باختری به نقطه‌عطف دیگری در درگیری طولانی‌مدت خود با اسراییل است، افزایش داده است.
اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسراییل روز چهارشنبه گفت که ارتش این رژیم در کرانه باختری «برای خنثی کردن زیرساخت‌های تروریستی» عمل می‌کند و افزود: «ایران در تلاش است تا یک جبهه تروریستی شرقی مدل غزه و لبنان علیه اسراییل در کرانه باختری ایجاد کند».
مقامات گفتند که بسیاری از تسلیحات قاچاق شده به کرانه باختری عمدتاً در دو مسیر از ایران از طریق عراق، سوریه، لبنان، اردن و اسراییل منتقل می‌شوند. مقامات افزودند که با عبور تسلیحات از مرزها، در میان یک گروه چندملیتی که می‌تواند شامل اعضای باندهای جنایتکار سازمان‌یافته، ستیزه‌جویان افراطی، سربازان و عوامل اطلاعاتی باشد، دست به دست می‌شوند. مقامات و تحلیلگران ایرانی گفتند که یک گروه کلیدی در این عملیات، قاچاقچیان بادیه نشین هستند که این سلاحها را از مرز اردن به اسراییل حمل می‌کنند.
متیو لویت، مدیر برنامه مبارزه با تروریسم مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک و نویسنده یک گزارش تحقیقاتی در مورد مسیر قاچاق گفت: «ایرانی‌ها می‌خواستند کرانه باختری را با تسلیحات پر کنند و از شبکه‌های جنایتکار در اردن، در کرانه باختری و در اسرائیل، عمدتاً بادیه‌نشینها، برای جابه‌جایی و فروش محصولات استفاده می‌کردند».

 

 رویترز نیز روز چهارشنبه نوشت: منابع امنیتی می‌گویند اسراییل در حمله‌یی در مرز سوریه و لبنان چهار جنگجو را کشته است
دو منبع امنیتی به رویترز گفتند، حمله هواپیمای بدون سرنشین اسراییل به یک خودرو در حال عبور از یک ایست بازرسی سوریه در نزدیکی مرز با لبنان، سه فلسطینی و یک عضو گروه مسلح حزب‌الله لبنان را کشت. به گفته این منابع، خودرو حامل سلاح نبود. هیچ اظهارنظر فوری از سوی حزب‌الله یا جنبش جهاد اسلامی فلسطین که یکی از منابع گفته است این سه مبارز فلسطینی به آن تعلق دارند، منتشر نشده است. عبده الطقی، یک مقام محلی سوریه به یک ایستگاه رادیویی سوریه گفت: صبح روز چهارشنبه یک خودرو در جاده بین دمشق پایتخت سوریه و بیروت پایتخت لبنان هدف قرار گرفت و چهار نفر کشته شدند.
 

وال استریت ژورنال روز چهارشنبه گزارش کرد: اسرائیل حملات گسترده‌یی را برای هدف قرار دادن شبه‌نظامیان در کرانه باختری آغاز کرد
ارتش اسراییل عملیات بزرگی را در سراسر کرانه باختری آغاز کرد، اقدامی که به‌گفته آن، با هدف جلوگیری از حملات تروریستی نشات گرفته از خاک فلسطین انجام می‌شود، سرزمینی که به‌سرعت در حال تبدیل شدن به جبهه سوم برای اسراییل که فراتر از غزه و مرز شمالی آن است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b35b91a6-5f17-4132-b67f-8cde322c6fcc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات