728 x 90

نیو یوروپ: گام رسمی پارلمان اروپا برای همبستگی با قیام سراسری مردم ایران

جلسه پارلمان اروپا
جلسه پارلمان اروپا

نیو یوروپ:

گام رسمی پارلمان اروپا برای همبستگی با قیام سراسری مردم ایران

مریم رجوی با شماری از نمایندگان برجسته پارلمان اروپا گفتگو کرد

 

نیو یوروپ: مریم رجوی، پرزیدنت اپوزیسیون ایران، پس از دعوت گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، با چند تن از نمایندگان برجسته پارلمان دیدار کرد تا درباره قیامهای اخیر در ایران که از سوی بسیاری از ناظران به‌عنوان یک انقلاب جدید توصیف شده است، گفتگو کنند.

این نشست پیش‌بینی قطعنامه روز بعد را داشت که در آن پاسخ بین‌المللی به قیام فعلی و سرکوبهای مرتبط در ایران را مشخص می‌کرد.

در حالی که ناآرامی‌های داخلی ایران به هفته چهارم خود می‌رسد، به نظر می‌رسد تعداد فزاینده‌ای از مفسران این باور را پذیرفته‌اند که تغییر رژیم نتیجه‌ای واقع‌بینانه است.

اعتراضات به‌طور معمول با سردادن شعارهای ضدحکومتی مانند "مرگ بر دیکتاتور"و"مرگ بر خامنه‌ای"همراه بوده است و از برنامه رجوی حمایت می‌کند که"هدف واقعی مردان و زنان" در ایران تغییر رژیم و استقرار یک جمهوری آزاد و دمکراتیک مبتنی بر جدایی دین از دولت است.

در گزارش نیو یوروپ هم‌چنین آمده است: در دیدار نمایندگان پارلمان اروپا با مریم رجوی، خاویر زارزالخوس، سیاستمدار اسپانیایی، رئیس مشترک دوستان ایران آزاد، ضمن تأکید بر این موضوع که حمایت قوی از مقاومت ایران در پارلمان اروپا وجود دارد، گفت: ما از این قیام و شجاعت مردم ایران به‌ویژه زنان در تظاهراتی که این روزها در ایران جریان دارد شگفت‌زده شده‌ایم. اعتراض زنان تنها به حجاب اجباری نیست، بلکه به نقض سیستماتیک و جدی حقوق اساسی آنها برمی گردد.

میلان زوور، اهل اسلوونی، که رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا است، گفت: بسیاری در پارلمان اروپا عمیقاً از شجاعت خانم رجوی در مخالفت با دیکتاتوری مذهبی حاکم بر ایران قدردانی می‌کنند.

استانیسلاو پولچاک، نماینده جمهوری چک در پارلمان اروپا گفت: «ما نه تنها این روزها بلکه برای چندین دهه تمایل شدید مردم ایران برای نابودی رژیم را مشاهده کرده‌ایم. شما شایسته آزادی هستید».

یان زهرادیل، یکی دیگر از نمایندگان پارلمان اروپا از جمهوری چک که سال‌ها امور ایران را در پارلمان اروپا دنبال می‌کرد، تأکید کرد که خانم رجوی سازمان‌یافته‌ترین جنبش مقاومت در ایران برای دهه‌ها را رهبری می‌کند.

نیو یوروپ در گزارش خود افزود: پیش از دیدار با مریم رجوی، نمایندگان پارلمان اروپا از گروه‌های سیاسی مختلف بیانیه‌یی را امضا کردند که در آن تأکید کردند «چشم‌انداز تغییر در ایران هرگز به این اندازه قابل دسترس نبوده است».

نمایندگان پارلمان اروپا هم‌چنین گفتند: زمان آن فرا رسیده است که حق مردم ایران برای دفاع از خود و سرنگونی این رژیم و ایجاد یک ایران آزاد و دمکراتیک را به‌رسمیت بشناسیم.

این بیانیه از آن زمان تاکنون بیش از ۱۳۰ امضا به دست آورده است و نتیجه‌گیری و توصیه‌های آن اکنون در قطعنامه رسمی که روز پنجشنبه با حمایت قاطع مجلس به تصویب رسید، منعکس شده است.

این قطعنامه اولین گام حیاتی در جهت برآوردن انتظارات مردم ایران است، همان‌طور که مریم رجوی در اظهارات روز چهارشنبه خود توصیف کرد: مردم ایران از کشورهای اروپایی بیش از محکومیت یا ابراز همدردی انتظار دارند. آنها انتظار گام‌های عملی از جمله به‌رسمیت شناختن حق مردم ایران برای دفاع از خود در برابر حملات وحشیانه رژیم و به‌رسمیت شناختن حق مردم ایران برای مقاومت و مبارزه برای آزادی خود را دارند».

(نیو یوروپ -۱۷مهرماه)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0222b9ce-c77d-45f8-bd6e-1530e17c2784"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات