728 x 90

نیتان سیلز: هیچ دلیلی ندارد که از یک ناقض تحریم شده حقوق‌بشر برای سخنرانی در سازمان ملل استقبال کنیم

نیتان سیلز
نیتان سیلز

نیتان سیلز کارشناس ارشد شورای آتلانتیک روز سه‌شنبه ۲۲شهریور در سخنانی در مؤسسه بین‌المللی ضدتروریزم در مخالفت با سفر رئیسی جلاد به آمریکا برای حضور در مجمع عمومی ملل متحد گفت: به‌دنبال یک انتخابات نمایشی یک قصاب را به‌عنوان رئیس جمهور منصوب کرده است. ابراهیم رئیسی که دستش تا مرفق به خون هزاران نفر از شهروندان ایران آلوده است.

در ۲۰۱۹ ما او را به‌خاطر نقض فاحش حقوق‌بشر تحریم کردیم علاوه بر این او در کمیته مرگ۱۹۸۸ نقش داشته و تعداد بیشماری از زندانیان سیاسی را کشتار کرده است.

بله این رئیس جمهور ایران است. رئیسی حالا قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آینده در نیویورک سخنرانی کند. همان جایی که عوامل آن مشغول طراحی توطئه‌های تروریستی بوده‌اند. بنابراین نسبت به همه اینها چه باید کرد؟

ما می‌توانیم با این گام شروع کنیم که به رئیسی ویزای آمریکا صادر نشود. هیچ دلیلی ندارد که از یک ناقض تحریم شده حقوق‌بشر برای سخنرانی در سازمان ملل استقبال کنیم.

وی افزود: اولین قربانی این رژیم ایران، خود مردم ایران هستند. چند دهه است که سپاه، اقتصاد ایران را به یغما برده است. آنها به‌طور فاسدی جیبشهایشان را به قیمت مردم پر کرده‌اند. گماشتگان این رژیم به تظاهر کنندگان مسالمت‌آمیز تیراندازی کرده‌اند، در اتاقهای شکنجه این رژیم؛ ایرانیان به‌خاطر مطالبات حقوقشان مورد بی‌رحمیها قرار گرفته‌اند حقوق آنها در زمینه آزادی بیان و برگزاری تجمعات نقض شده است.

 

نیتان سیلز هم‌چنین در سخنانش درباره استفاده رژیم ایران از تروریزم به‌عنوان یک ابزار کار سیاست دولت و این‌که نسبت به آن چه باید کرد گفت: تمامی‌رفتار بدخواهانه ایران به همدیگر مرتبط هستند. چرا که تمامی اینها از یک رژیم واحد یعنی رژیم ایران ناشی شده‌اند.

ممکن است وسوسه انگیز باشد که به مشکلات مختلف که از ایران متوجه بیرون است را به‌طوری مستقل از هم نگاه کنیم. از جمله این‌که این انبارهای برنامه اتمی است، این یکی نگرانی‌ها در مورد حقوق‌بشر است، این یکی فروش پهپاد به روسیه برای ادامه جنگ در اوکراین است، تروریزم است و سایر مشکلات.

نظر من این است که این شیوه دیدن مشکلات با ایران اشتباه است در واقع یک اشتباه بزرگ است. تمامی‌رفتار بدخواهانه ایران به همدیگر مرتبط هستند. چرا که تمامی اینها از یک رژیم واحد یعنی رژیم ایران ناشی شده‌اند.

تنها به یک جنبه از این مشکلات را بپردازیم، به‌طور اجتناب‌ناپذیری عواقبی عمده در جاهای دیگر خواهد داشت. به همین دلیل است که ما نیاز به یک رویکرد جامع و منسجم داریم تا با طیف کامل رفتار مشکل ساز ایران برخورد کنیم.

ما نمی‌توانیم مشکل اتمی با ایران را از سایر مشکلات جدا سازی کنیم. ما باید در نظر بگیریم که چگونه یک توافق اتمی جدید سایر رفتار بدخواهانه ایران را تشدید می‌کند.

ما باید بدانیم که لغو تحریم‌ها میلیاردها میلیارد دلار توان تهران را به‌طور چشمگیری برای نقض حقوق‌بشر در داخل و تشدید تروریزم در خارج تقویت می‌کند. اشتباه نکنید که ایران بدترین دولت حامی تروریزم است که از طریق سپاه پاسداران و تعداد بیشماری از نیابتیهای تروریستی توانسته است شهروندان بیگناه بکشد و تعداد بیشماری را به گروگان بگیرد و نه تنها در خاورمیانه بلکه در سراسر جهان در مقیاسی وحشتناک خون بریزد. چرا؟

به این دلیل که ایران یک رژیم افراطی است و به‌دنبال این است که این ایدئولوژی خودش را صادر کند و تحکیم بخشد. تروریزم هم یک وسیله‌یی برای انجام این کارش است... .

حزب‌الله خطرناک‌ترین و مرگبارترین نیابتی ایران است که پیشاپیش هم در آرژانتین و بلغارستان و قبرس عمل کرده است... طی سالهای گذشته حزب‌الله مواد انفجاری را در اروپای غربی و در خلیج‌فارس و در جنوب شرق آسیا و سایر جاها... کار گذاشته است... .

همین ماه گذشته بود که دادگستری ما یک عضو سپاه پاسداران را متهم ساخت که فرمانده یک باند بود که قصد ترور جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق را داشت. وی هم‌چنین قصد ترور مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را داشت...

وی در رابطه با سیاست مماشات با رژیم ایران در مذاکرات اتمی گفت: تا وقتی که رژیم ایران تلاش می‌کند شهروندان آمریکا را در خاک آمریکا به‌قتل برساند؛ حداقل این است که انتظار داشت آمریکا از این مذاکرات فاصله بگیرد... .

بگذارید من این احساس شخصی‌ام را هم بگویم که روزی که ما سپاه پاسداران را در لیست گروه خارجی تروریستی قرار دادیم پرافتخارترین لحظه کار من در وزارت‌خارجه بود.

این تحریم‌ها جیغ سپاه را در آورد و آن را برای هر شرکتی که با آن معامله کند خطرناک ساخت. یعنی دردناک‌ترین ضربه یعنی ضربه به کیف پول سپاه زده شد.

سؤال ممکن است این باشد که آیا این تحریم‌ها مؤثر بودند؟ خوب کافیست از خود این را بپرسید که آیا اگر این تحریم‌ها فقط سمبلیک بوده‌اند، هیچوقت سپاه پاسداران این‌قدر مستأصلانه خواهان خروج از لیست تروریستی می‌شد؟

می‌دانید که تحریم‌ها برای تغییر رفتار ایران بوده‌اند و تا وقتی ایران این تغییر را ندهد این تحریم‌ها بایستی بقوت خود باقی بمانند و البته نه این‌که این تحریم‌ها روی کاغذ بمانند بلکه باید قاطعانه به اجرا در آیند.

بگذارید با همان تمام کنم که شروع کردم؛ ما نمی‌توانیم جاه‌طلبیهای اتمی ایران و حمایتش از تروریزم و نقض حقوق بشرش را جدا جدا بررسی کنیم بلکه همه اینها به هم مرتبط هستند.

... پول رساندن به این رژیم یعنی خون‌ریزی بیشتر خون اسراییلی و خون آمریکایی. با پول رساندن به این رژیم به تروریزم علیه مردم خودمان سوبسید داده‌ایم. به همین دلیل به نظر من اشتباه است که فکر کنیم یک توافق جدید اتمی احتمال جنگ را کاهش می‌دهد. من توصیه‌ام این است که احتمال جنگ را بالاتر ببریم چرا که ایران پیشاپیش در جنگ با ماست.

با مائده لغو تحریم‌ها؛ ایران این جنگ را مهاجم‌تر دنبال خواهد کرد. ما ابزار توقف این وضعیت را داریم سؤال فقط این است که اراده اینکار را هم داریم؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1cd5e321-343d-48c1-a9bd-d64b6ac2c1df"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات