728 x 90

نگرانی فرانسه از عدم همکاری رژیم ایران با آژانس انرژی بین‌المللی اتمی

آن کلر لژاندر سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه
آن کلر لژاندر سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۷شهریور در گزارشی درباره نگرانی فرانسه از عدم همکاری رژیم ایران با آژانس نوشت: فرانسه اعلام کرد که از عدم همکاری مداوم ایران با ناظر اتمی سازمان ملل بسیار نگران است و در حال رایزنی با شرکای خود در مورد این موضوع قبل از نشست شورای حکام آژانس در هفته آینده است.

آن کلر لژاندر سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه در یک نشست خبری روزانه آنلاین گفت: «ما متأسفیم که ایران از فرصت‌های ارائه شده توسط مدیرکل برای تعامل و روشن کردن حضور مواد هسته‌یی اعلام نشده در سایت‌های اعلام نشده استفاده نکرده است».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۱۶ شهریور، در گزارش جدید خود رژیم ایران را به ادامه سنگ‌اندازی در تحقیقات مربوط به مسائل حل‌نشده بین آژانس و ایران و به ادامه توسعه برنامه هسته‌یی خود متهم کرد.
بنابر این گزارش، آژانس بارها از رژیم ایران خواسته است درباره منشاء ذرات پیدا شده اورانیوم در سایت‌های مریوان، تورقوزآباد، و ورامین که از پیش فعالیت‌های هسته‌یی در آنها را به آژانس گزارش نکرده بود توضیح دهد.
گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک گزارش سه صفحه‌یی که روز چهارشنبه منتشر شد اظهار داشت که پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است و نگرانی عمیق خود را درباره کارشکنیهای رژیم ایران در این زمینه بیان کرده است.
آژانس هم‌چنین در یک گزارش ۱۲صفحه‌یی دیگر خود چهارشنبه ۱۶شهریور گفته است، ذخیره اورانیوم به‌شدت غنی‌شده ایران در سه ماه اخیر میلادی ۲۹درصد افزایش یافته است و ایران به کارهای پایه‌یی برای توسعه عمده ظرفیت تولید سوخت هسته‌یی ادامه می‌دهد.
آژانس افزود: ایران ۵۵.۶کیلو گرم اورانیوم غنی‌شده تا خلوص ۶۰درصد دارد که به‌نوشته بلومبرگ درست کمتر از خلوص مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌یی است.
آژانس هم‌چنین افزود رژیم ایران هم‌اکنون چندین تن اورانیوم غنی شده در خلوص پایین‌تر نیز در اختیاردارد.
گزارش آژانس می‌افزاید این نشان می‌دهد که ایران بیش از ۱۹برابر حد تعیین شده در برجام ذخایر اورانیوم غنی شده دارد و به غنی‌سازی بیش از حد تعیین‌شده در آن توافق ادامه داده است.
آژانس انرژی اتمی در ارزیابی خود گفته است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۲۱ماه اوت، (ماه گذشته میلادی) به ۳۹۴۰کیلو گرم رسید که رشدی ۱۳۱.۶کیلوگرمی نسبت به آخرین گزارش سه ماهه آژانس نشان می‌دهد.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است پنج روز دیگر در تاریخ ۱۲سپتامبر تشکیل جلسه خواهد داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/082b1960-16a7-44ce-ad68-04d2dfbf6365"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات