728 x 90

نگرانی آمریکا از احتمال وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران

وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا

گزارش سالانه وزارت‌خارجه آمریکا درباره منع تکثیر تسلیحات اتمی منتشر شد. در این گزارش تصریح شده است که رژیم ایران، در خلال بازه زمانی گزارش در سال۲۰۲۱، به گسترش فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود، از جمله بکارگیری سانتریفوژهای پیشرفته، ادامه داد.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که نگرانی‌های جدی در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده احتمالی در ایران تا پایان بازه زمانی این گزارش وجود دارد. همکاری نکردن کامل رژیم ایران با تحقیقات پادمانی جاری آژانس نگرانی‌هایی را در مورد پایبندی این رژیم به تعهداتش در پذیرش پادمانها ایجاد می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوعات پادمانی باقی مانده مربوط به چهار مکان اعلام‌نشده در ایران را در طول دوره گزارش بررسی کرد، از جمله سه مکان که آژانس در آنها وجود ذرات اورانیوم فرآوری‌شده شیمیایی (محل ۱، ۳، و ۴) را شناسایی کرده است و به‌رغم تبادل نامه و ارتباطات بین آژانس و رژیم ایران، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده که تا نوامبر ۲۰۲۱، این رژیم از نظر فنی پاسخ‌های معتبر یا رضایت‌بخشی به سؤالات آژانس در مورد مکانهای ۱، ۳ و ۴ ارائه نکرده است. به‌این ترتیب نگرانی‌های باقی مانده در مورد مواد و فعالیت‌های هسته‌یی احتمالی اعلام نشده در ایران هم‌چنان وجود دارد.

 

در گزارش سالانهٔ وزارت‌خارجهٔ آمریکا هم‌چنین آمده است: ایالات متحده هم‌چنان متعهد است که از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌یی جلوگیری کند و از طریق شورای حکام تلاش خواهد کرد تا برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایتی که برای حل این مسائل جدی نیاز دارد، فراهم کند. ایالات متحده تأکید کرده است که رژیم ایران باید فوراً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل بکند و به وظایف خود بر اساس موافقتنامه‌های پادمانهای هسته‌یی ملتزم باشد. رژیم ایران قانوناً موظف است شفاف‌سازی‌ها و دسترسی‌های لازم را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

 

در قسمت نتیجه‌گیری این گزارش آمده است:

آمریکا ارزیابی می‌کند که رژیم ایران قصد خود برای انجام تحقیقات و تولید عوامل بیولوژیکی و سموم برای مقاصد تهاجمی را کنار نگذاشته است. این نتیجه‌گیری بر پایهٔ مجموعه ارزیابی‌های فعالیت‌های فعلی و گذشته این رژیم و ادامهٔ عدم شفافیت آن است.

رژیم ایران دست به فعالیتهایی با کاربرد دوگانه مهم از زاویهٴ تسلیحات بیولوژیکی، مانند ساختن کارخانه‌یی برای تولید دارویی سم بتولیسم زده است. موجودیت‌های بیوتکنولوژی ایرانی، به‌خصوص مؤسسات مرتبط با ارتش، به تعقیب تکنولوژی‌های با کاربرد دوگانه ادامه دادند.(وزارت خارجه آمریکا آوریل ۲۰۲۲)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be012fef-8bc1-46f3-af07-40e03c82b0d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات