728 x 90

نگاهی به بحران برق در ایران

بحران برق در ایران
بحران برق در ایران

مشکل انرژی در ایران و کسری ۲۵درصدی برق مورد نیاز مردم اکنون به شکل یک ابر بحران خود را نشان می‌دهد.

گرما در بسیاری از مناطق جنوبی کشور بالای ۶۰درجه است اما دولت با اعلام اخبار دروغ، تلاش می‌کند حداکثر گرما را بین ۴۸ تا گاهی اوقات ۵۰درجه اعلام کند!

این گرما نیاز به برق کافی و وسایل خنک‌کننده کارآمد دارد، اما برق به‌اندازه ضروری وجود ندارد.

و مردم هم در بسیاری از مناطق در استان سیستان و بلوچستان و در بسیاری از مناطق بوشهر و هرمزگان و خوزستان توانایی خرید کولر و دیگر وسایل خنک‌کننده حتی پنکه را هم ندارند.

از سوی دیگر آخوندها تلاش می‌کنند با تعطیل کردن مراکز عمومی و ادارات و ۶۰درصد صنایع کشور، آن کسری انرژی ۲۵درصدی را لاپوشانی کنند!

کارشناس‌های انرژی می‌گویند؛ در سال ۱۴۰۰ میزان کسری برق ۱۰گیگا وات بود. اما امروز در سال ۱۴۰۳ کسری برق به ۱۸گیگا وات رسیده. و اگر وضع به همین ترتیب پیش برود، ‌کسری برق در سال آینده به ۲۲گیگا وات خواهد رسید.

از سوی دیگر در حال حاضر ۳۶میلیارد دلار صادرات نفت داریم که با تخفیف‌هایی که آخوندها به خریداران چینی و غیرچینی نفت قاچاق‌شان می‌دهند، میزان بهای دریافتی نفت صادراتی به ۲۵میلیارد دلار می‌رسد که همین میزان هم در بهترین حالت برابر است با هزینه لازم برای تأمین کسری انرژی در کشور.

اما این پول کجا هزینه می‌شود؟

این پول در دو جای مشخص خرج می‌شود.

اولین جایی که این پول، دود می‌شود، کوره جنگهای جنایتکارانه رژیم و نیابتی‌هایش در منطقه است.

و نیمه دیگر آن‌هم هزینه سرکوب مردم خودمان در داخل کشور می‌شود!

و اگر این دیکتاتوری سرنگون نشود و اگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا تمامی حمایت‌های مماشات‌گرانه را نصیب آخوندها کند و تمامی در‌ها را هم به رویشان باز کند! و اگر حتی تمامی امکانات فنی بین‌المللی برای بازسازی شبکه تولید و توزیع انرژی فرسوده و از کارافتاده ایران آخوندزده بسیج شوند، به‌گفته کارشناس‌های امور انرژی ایران، دستکم بین ۴ تا ۶سال طول خواهد کشید تا دولت بتواند برق مورد نیاز مردم در سال‌های آینده را تأمین کند. به‌شرطی که مردم هم توان خرید کولر و پنکه و دیگر وسایل خنک‌کننده را داشته باشند! یعنی محال اندر محال!

و اگر وضعیت انزوای آخوندساخته ناشی از اصرار خامنه‌ای بر تصویب نکردن کنوانسیونهای ضد پولشویی و... هم‌چنان ادامه یابد، تا ۱۵ یا ۲۰سال آینده مطلقاً امکان رفع ابر بحران کسری انرژی وجود نخواهد داشت.

با این واقعیتها خیلی روشن است که بحران برق هم مانند دیگر بحرانهای حاکم بر میهن و زندگی مردم‌مان، تنها و تنها یک راه‌حل دارد و آن‌هم سرنگونی تام و تمام این دیکتاتوری با تمامی دستجات و باندهای فاسدش است.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/86c67990-449e-4b4c-a0bc-26c0ecf211ac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات