728 x 90

نمایندگان کنگره آمریکا خواهان ادامه تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های مشکوک هسته‌یی رژیم ایران شدند

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

۶تن از نمایندگان کنگره آمریکا؛ روز پنجشنبه ۱۰شهریور در نامه‌یی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان ادامه تحقیقات این آژانس پیرامون فعالیت‌های مشکوک هسته‌یی رژیم ایران شدند.
کلودیا تنی؛ نماینده کنگره آمریکا از نیویورک به همراه ۵نماینده دیگر کنگره در نامه خود به آژانس نوشتند: «با افزایش احتمال توافق هسته‌یی جدید با ایران، ما این نامه را در حمایت از مأموریت حیاتی و مستقل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای ترویج استفاده‌ایمن، امن و صلح‌آمیز از فناوریهای هسته‌یی می‌نویسیم. در حالی که رئیس‌جمهور جو بایدن و دیگران به‌دنبال توافق جدید فاجعه‌بار با ایران هستند، از شما می‌خواهیم که به نقش اساسی آژانس به‌عنوان یک سازمان بی‌طرف، فنی و حرفه‌یی وفادار بمانید و به‌طور کامل دستور راستی‌آزمایی مستقل خود را تحت معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌یی (NPT) انجام دهید.

تا به امروز، رژیم ایران به‌طور کامل با تحقیقات آژانس در مورد نقض احتمالی توافق پادمانی خود در چارچوب NPT همکاری نکرده است. به‌رغم این عدم همکاری که هفته گذشته تأیید کردید، به نظر می‌رسد ایالات متحده به همراه انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و چین (۱+۵) آماده انعقاد یک توافق هسته‌یی جدید با ایران هستند. ما قویاً معتقدیم که این یک اشتباه بزرگ برای معماری منع گسترش هسته‌یی خواهد بود و هم‌چنان دیدگاه‌های خود را در این زمینه روشن می‌کنیم.

 

در روزهای اخیر، گزارشهای خبری حاکی از آن است که گروه ۱+۵ در حال بررسی موافقت با درخواست ایران برای پایان دادن به تحقیقات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از احیای توافق هسته‌یی هستند. همان‌طور که می‌دانید، تحقیق آژانس در مورد نقض پادمانهای ایران اساساً یک سؤال فنی است، نه سیاسی. بر این اساس، این تحقیقات تنها زمانی باید خاتمه یابد که همه مسائل و نگرانی‌های فنی باقی مانده رسیدگی شده و به اندازه کافی حل و فصل شده باشند. فعالیت‌های پادمانی مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید تحت تأثیر مذاکرات خارجی قرار گیرد و آژانس باید به کار فنی خود به همان شیوه حرفه‌یی و بی‌طرفانه که همیشه تحت رهبری شما انجام می‌داده، ادامه دهد. ما از شما می‌خواهیم که در برابر فشارها برای پایان دادن به این تحقیقات بسیار مهم صرفاً به‌خاطر مصلحت سیاسی مقاومت کنید.

ما درک می‌کنیم که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند تخصص فنی و ارزیابی حرفه‌یی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را، حتی اگر ایران به سنگ‌اندازی ادامه دهد، نادیده بگیرد تا تصمیم نادرست بسته شدن این پرونده را بگیرد. انجام این کار از سوی آنها عمیقاً غیرمسئولانه است و ما هم‌چنان از رئیس‌جمهور بایدن می‌خواهیم که این اشتباه را مرتکب نشود. با این وجود، برای حفظ اعتبار و مشروعیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اولویتی که می‌دانیم شما آنرا گرامی میدارید، از شما می‌خواهیم در هفته‌های آینده بر اساس واقعیت‌های فنی و نه بر اساس بادهای سیاسی عمل کنید. اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود مسائل باقی مانده، به بستن پیش از موعد این تحقیقات پادمانی اعتبار بدهد، تعهدات کشورها تحت معاهده NPT و هم‌چنین اعتبار مأموریت راستی‌آزمایی مستقل شما از بین خواهد رفت. پیشاپیش از توجه شما به این مهم کمال تشکر را داریم.

 

ارادتمند،

کلودیا تنی، جیم بنکس (IN-۰۳)، آن واگنر (MO-۰۲)، کریستوفر اسمیت (NJ-۰۴)، رندی و بر (TX-۱۴)، جو ویلسون (SC-۰۲)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/064b7433-9ad9-4565-89af-311417a0bac3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات