728 x 90

نماینده پارلمان اروپا :‌ ما در ایران شاهد نقض حقوق بشر هستیم

پاول تلیچکا عضو پارلمان اروپا
پاول تلیچکا عضو پارلمان اروپا

پاول تلیچکا نماینده پارلمان اروپا از جمهوری چک و عضو گروه لیبرال دمکراتهای اروپادر مصاحبه‌یی با سایت وکال یوروپ سیاست مماشات با رژیم ایران را مورد حمله قرار داد. او با اشاره به وضعیت وخامت‌بار حقوق‌بشر در ایران گفت: ایران به هیچوجه در حال پیشرفت نیست. این رژیم دارای بالاترین میزان اعدامهاست و می‌بینیم که در ایران جوانها اعدام می‌شوند. او به ترویج خشونت توسط سران رژیم اشاره کرد و گفت ما سخنرانیهایی را می‌بینیم که اساساً تهدیدآمیز و ترسناک است.

 

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که نیروهای دموکراتیک ایران، اپوزیسیون و مدافعان حقوق‌بشر و سایرین در ایران را، نمی‌توانیم به این رژیم تسلیم کنیم.

این نماینده پارلمان اروپا تأکید کرد که دلیلی برای داشتن مواضع میانه‌روانه نسبت به رژیم ایران وجود ندارد و این رویکرد بعضی کشورهای اروپایی را ترسناک و غیرقابل قبول توصیف کرد.

 

او در بخشی از مصاحبه به تفاوت میان برخورد دولت ترامپ که بر تحریمهای هر چه بیشتر علیه رژیم ایران اصرار دارد و اتحادیه اروپا که برخلاف نقض فاحش حقوق‌بشر توسط رژیم ایران تلاش می‌کند توافق اتمی را برای حفظ منافع خود نگاه دارد گفت:

این برایم تأسف بار است زیرا آمریکا و اتحادیه اروپا نزدیک‌ترین متحد هستند و این اتحاد عمل شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله  ایران نیز می‌شود. اروپا و آمریکا در پایه‌ها با هم اختلاف ندارند ولی ما هنوز سیاستمدارانی را در اروپا داریم که وانمود می‌کنند وضعیت حقوق‌بشر در ایران در حال پیشرفت است! در حالی که وضعیت در ایران به هیچوجه در حال پیشرفت نیست.

 

ایران دارای بالاترین میزان اعدامهاست و همچنین می‌بینیم که این اعدامها در مورد افراد جوان صورت می‌گیرد. ما اساساً شاهد نقض حقوق‌بشر هستیم و سخنرانی‌هایی را می‌بینیم که اساساً تهدیدآمیز و ترسناک هستند. برای همین فکر می‌کنم باید در اتحادیه اروپا با آمریکا مذاکرات عمیقی داشته باشیم و در این سیاست پیگیر باشیم.

 

در ارتباط با پرونده اتمی رژیم ایران و توافقی که دولت ترامپ از آن خارج شد و اتحادیه اروپا و ایالات متحده هنوز بر سر آن به نقطه ثبات نرسیده‌اند، آقای پاول تلیچکا گفت: ما می‌توانیم مجدداً این توافق را بررسی کنیم. فکر می‌کنم توافق اتمی اهرم نفوذ معین و فرصتهایی را در رابطه با ایران به ما می‌دهد. می‌توانم بگویم دو شریکی که از هم جدا شده بودند باید اختلافات را حل کنند و برای دستیابی به یک دیدگاه واحد تلاش نمایند. ولی چرا باید در ارزیابی در مورد ایران میانه‌رو باشیم! فکر می‌کنم این ترسناک و غیرقابل قبول است و فکر می‌کنم موگرینی و اتحادیه اروپا باید علیه ایران سخت‌گیر تر از آنچه تا کنون بوده‌اند باشند.

این نماینده پارلمان اروپا با انتقاد به مواضع منفعت طلبانه اتحادیه اروپا در برخورد با رژیم ایران گفت: برای من رابطه با ایران بر اساس یک توافق اتمی استوار است، ولی نباید رابطه با ایران را بر اساس منافع اقتصادی یا تجاری بنا کنیم. او افزود من فکر می‌کنم ما نمی‌توانیم به ارزشهایمان خیانت کنیم. اعتقادمان بر این است که تمامی نیروهای دموکراتیک ایران، اپوزیسیون و مدافعان حقوق‌بشر و سایرین در ایران را، نمی‌توانیم تسلیم کنیم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/67553a1d-82b3-4756-9ec2-8ce925dbf30b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات