728 x 90

نماینده فرانسه در مذاکرات وین: از زمان آخرین پاسخ ایران دیگر مذاکره فعالی وجود ندارد

فیلیپ اررا نماینده فرانسه در مذاکرات وین
فیلیپ اررا نماینده فرانسه در مذاکرات وین

فیلیپ اررا نماینده فرانسه در مذاکرات وین روز شنبه ۱۹شهریور در پاسخ به توئیت میخائیل اولیانوف نوشت: از زمان آخرین پاسخ ایران دیگر مذاکره فعالی وجود ندارد.

وی در توئیت خود نوشت: میخائیل اولیانوف عزیز، در میان همه افراد، شما باید بدانید که این حقیقت ندارد. از زمان آخرین پاسخ ایران - که شما، برخلاف همه فالوورهایتان، به آن دسترسی داشتید، دیگر مذاکره فعالی وجود ندارد».

 

روز شنبه ۱۹شهریور انگلستان، آلمان و فرانسه در بیانیه‌ای وضعیت فعلی گسترش برنامه اتمی رژیم را «فاقد توجیه غیرنظامی» خوانده و اعلام کردند به دلیل ناکام ماندن تهران در انعقاد توافق، با شریکانشان در مورد بهترین روش برای مقابله با تشدید تنش و تهدیدهای اتمی ایران مشورت خواهند کرد.

این سه کشور اروپایی اعلام کردند در بسته نهایی ارائه‌ شده از سوی هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، تغییراتی در متون قبلی ایجاد شده بوده که حداکثر میزان انعطاف‌پذیری طرف غربی بوده است.

در اطلاعیه منتشر شده از سوی انگلستان، آلمان و فرانسه، اعلام شد که با این حال، ایران ترجیح داده است «از این فرصت دیپلماتیک تعیین کننده استفاده نکند» و در عوض به توسعه برنامه اتمی خود، بسیار فراتر از آن‌چه بر اساس دلایل غیرنظامی قابل توجیه است، ادامه دهد.

آن‌ها تاکید کردند طرفین در حال نزدیک‌تر شدن به توافق بوده‌اند اما رژیم ایران موضوعات پادمانی را بازگشایی کرده است.

به گفته این سه کشور اروپایی، زمانی که توافق در دسترس بود، رژیم ایران بار دیگر موضوعات جداگانه‌ای را در رابطه با تعهدات قانونی الزام‌آور خود تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و همچنین توافق‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مطرح کرد.

در این بیانیه تاکید شد که این خواسته اخیر با تعهدات قانونی تهران همخوانی ندارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد.

 

خبرگزار رویترز روز ۱۹شهریور نوشت: اروپاییها نسبت به نیات ایران در مذاکرات هسته‌یی تردید دارند.

رویترز افزود: دیپلماتها می‌گویند پاسخ رژیم ایران به همآهنگ‌کننده اتحادیه اروپا یک گام به عقب بود.

فرانسه، انگلستان و آلمان روز شنبه گفتند که در مورد نیات ایران برای احیای توافق هسته‌یی "تردید جدی"دارند، اظهاراتی که توسط تهران رد شد و مسکو آن را"بسیار نابهنگام" خواند.

ایران در اوایل این ماه آخرین پاسخ خود را به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیاء توافقنامه ۲۰۱۵ ارسال کرد، توافقنامه‌ای که بر اساس آن تهران برنامه هسته‌یی خود را در ازای رهایی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل محدود کرده بود... .

بیانیه اروپا هم‌چنین نماینده روسیه در مذاکرات را بر آن داشت تا در توئیتر پاسخ دهد و آن را "در واقع بسیار نابهنگام" خواند. او انسداد گفته شده را به‌عنوان چیزی که "یک مانع جدی نبود" مردود شمرد.

فیلیپ اررا، مذاکره‌کننده فرانسوی، با تأکید بر این‌که مواضع قبل از هفته آینده چقدر مستحکم است، همتای روس خود را مورد انتقاد قرار داد.

او در توئیتر خود نوشت: «از زمان آخرین پاسخ ایران - که شما، برخلاف همه فالوورهایتان، به آن دسترسی داشتید، دیگر مذاکره فعالی وجود ندارد».

اولیانوف پاسخ داد که حداقل آنها موافق هستند که مذاکره فعالی وجود ندارد... .

در این مرحله مشخص نیست که قدرتهای غربی چه واکنشی نشان خواهند داد، اگر چه دیپلماتها گفتند که قطعنامه جدید در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی غیرمحتمل است.

 

وزارت‌خارجه رژیم بیانیهٔ مشترک فرانسه، آلمان و انگلستان را غیرسازنده و خلاف حسن‌نیت توصیف کرد و از این کشورها خواست وارد فاز تخریب روند دیپلماتیک نشوند.

سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم گفت: باعث تأسف است که سه کشور اروپایی با این بیانیه نسنجیده گام در مسیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شکست مذاکرات گذاشته‌اند و بدیهی است در صورت تداوم چنین رویکردی باید مسئولیت نتایج آن را بپذیرند.

مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده رژیم در واکنش به‌بیانیه ۳کشور اروپایی در توئیتر خود نوشت: گستاخانه است. تروئیکای اروپا فرمانبردار سیاستهای هر کسی هستند که به‌کاخ‌سفید می‌رود.

 

هنری روم معاون پژوهشی گروه یوروآسیا در توئیتی نوشت: یکی از واضح‌ترین بیانیه‌های عمومی که تاکنون در مورد این موضوع از سوی غرب ابراز شده:

برجام به هیچ‌وجه نمی‌تواند برای خلاصی ایران از تعهدات الزام‌آور قانونی که برای سیستم جهانی منع اشاعه اتمی ضروری است استفاده شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c4ee91f8-9786-4b3f-bfa7-7129c9e11f75"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات