728 x 90

نماینده آمریکا در اجلاس شورای حکام: ایران به نصب سانتریفوژهای پیشرفته و تولید اورانیوم با درصد بالای غنی‌سازی ادامه می‌دهد

لورا هولگیت، نماینده آمریکا در اجلاس شورای حکام آژانس
لورا هولگیت، نماینده آمریکا در اجلاس شورای حکام آژانس

العربیه روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه درباره فعالیت‌های هسته‌یی رژیم ایران نوشت:

نماینده آمریکا در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محکومیت اقدامات ایران، فعالیت‌های هسته‌یی این کشور را «کاملاً بحث‌برانگیز» خواند.

لورا هولگیت، نماینده آمریکا در این اجلاس، در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس درباره تخلفات ایران از تعهدات برجامی، اعلام کرد: «ایران به توسعه برنامه هسته‌یی خود، از جمله نصب سانتریفوژهای پیشرفته و تولید اورانیوم با درصد بالای غنی‌سازی که توجیه صلح‌آمیز معتبری ندارد، ادامه می‌دهد».
در بیانیه آمریکا، اقدامات ایران مغایر با پیمان منع گسترش سلاحهای هسته‌یی دانسته شده و تأکید شده است که ایران باید برای بازگرداندن اعتماد جامعه بین‌المللی، تولید و انباشت اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰ درصد را متوقف کند.

بیانیه آمریکا هم‌چنین به «سنگ‌اندازیهای ایران» در حل مسائل پادمانی و خودداری از اجرای تعهدات قانونی، از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی اشاره کرده است.

این موارد به‌عنوان دلایلی برای افزایش تنش میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذکر شده است. آمریکا خواستار اجرای کامل و فوری تعهدات پادمانی و شفاف‌سازی کامل فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم توسط دولت ایران شد.

نماینده آمریکا در ادامه ابراز نگرانی کرد که ایران همکاری با برخی از بازرسان آژانس را متوقف کرده و این اقدام همزمان با نصب سانتریفوژهای پیشرفته در تأسیسات فردو و کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالای ۸۰ درصد در همان مکان، مغایر با تعهدات پادمانی بوده است. او این اقدامات را «عبور بی‌سابقه از مرزهای تخلفات» توسط ایران دانست.

او هم‌چنین سطح همکاری ایران با آژانس را «عمیقاً نگران‌کننده» و کمتر از حد انتظار مدیرکل و هیأت مدیره آژانس خواند و از ایران خواست تضمین‌هایی اساسی برای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی خود ارائه دهد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آغاز نشست شورای حکام در وین، گزارشی از تخلفات ایران از تعهدات برجامی ارائه کرد و خواستار نظارت و بازرسی کامل تأسیسات هسته‌یی ایران شد. نماینده اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌یی نگرانی خود را از امکان صلح‌آمیز نبودن برنامه هسته‌یی ایران ابراز کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e60ccf53-7130-4718-8d3c-d086e395c969"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات