728 x 90

نقض آتش‌بس یمن توسط شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت رژیم ایران

جنگ در یمن
جنگ در یمن

العربیه روز دوشنبه ۱۵فروردین نوشت: اولین روز آتش‌بس دوماهه سازمان ملل متحد در یمن که با استقبال گسترده بین‌المللی و منطقه‌یی و هم‌چنین از سوی همه طرف‌های درگیر یمنی از جمله حوثی‌ها مواجه شد، شاهد چندین مورد نقض از سوی این گروه شبه‌نظامی بود.

مرکز رسانه‌یی ارتش ملی یمن، شامگاه یکشنبه ۱۴فروردین، در بیانیه‌یی اعلام کرد، شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، در اولین روز آتش‌بس سازمان ملل در چندین مورد آتش‌بس را نقض کردند.

بیانیه افزوده است: حوثی‌ها در جبهه‌های مختلف از جمله استانهای الحدیده، حجه، تعز، الجوف و مارب آتش‌بس را نقض کردند.

مرکز اطلاع‌رسانی ارتش ملی یمن بیش از ۴۴مورد نقض آتش‌بس توسط شبه‌نظامیان حوثی را رصد کرده که بیشتر این موارد شامل حمله حوثی‌ها به مواضع نیروهای دولتی و هدف قرار دادن اماکن نظامی و غیرنظامی با توپخانه و موشک کاتیوشا، ارسال نیروی انسانی و تجهیزات به جبهه‌های مختلف بوده است.

مرکز اطلاع‌رسانی هم‌چنین تحرکات حوثی‌ها که در چارچوب آمادگی برای انجام حملات گسترده در آینده است را رصد کرده است.

طبق گزارش این مرکز، در محور «حیس» در الحدیده، شبه‌نظامیان حوثی از نخستین لحظات آتش‌بس اماکن نظامی و مسکونی تحت کنترل دولت قانونی را با سلاحهای سنگین و سبک هدف قرار داده و به‌طور آشکار آتش‌بس را نقض کردند.

جبهه‌های استان تعز نیز شاهد ۲۴مورد نقض آتش‌بس بود. نقض آتش‌بس توسط شبه‌نظامیان حوثی در جبهه‌های شرق، شمال و غرب شهر تعز و نیز جبهه‌های «مقبنه، الاحطوب و الکدحه» در حومه غربی این استان رصد شده است.

نیروهای شبه‌نظامی حوثی هم‌چنین نیروی انسانی، مکانیزم، سلاح و مهمات سبک و سنگین را به جبهه شمال شرقی شهر تعز و به جبهه الاحکوم، مقبنه، کارخانه روغن و صابون، اعزام کردند.

حوثی‌ها در استانهای جوف و حجه در مناطق حیران، حرض، عبس و بنی حسن نیز آتش‌بس را نقض کرده‌اند.

جبهه‌های نبرد در اطراف استان مأرب از جمله در جبهه شمال غرب، جبهه‌های غربی و جنوبی نیز شاهد تحرکات شدید، اعزام نیرو، عملیات بسیج کردن، ایجاد سنگر و ساخت استحکامات توسط شبه‌نظامیان حوثی بود.

سازمان ملل متحد روز شنبه ۱۳فروردین آتش‌بس دو ماهه در یمن را اعلام کرد. این آتش‌بس از ساعت هفت صبح به وقت یمن (۱۶ به وقت گرینویچ) آغاز شد.

گروندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در بیانیه‌یی گفت: «طرف‌های درگیری به پیشنهاد سازمان ملل برای اعلام آتش‌بس دو ماهه پاسخ مثبت دادند».

او خاطرنشان کرد که این آتش‌بس پس از یک دوره دو ماهه با رضایت طرفین قابل تمدید است.


 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c25b76ba-80b2-4fd2-9514-dda4a67a7022"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات