728 x 90

نشنال اینترست: سپاه پاسداران باید برچیده شود نه این‌که از لیست خارج شود

سپاه جنایتکار پاسداران
سپاه جنایتکار پاسداران

سایت نشنال اینترست (اول اردیبهشت) درباره لغو نامگذاری سپاه تروریست پاسداران نوشت: لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان یک سازمان تروریستی به منافع ایالات متحده و مردم ایران آسیب می‌رساند.

پیگیری پر تب و تاب دولت بایدن برای احیای مجدد توافق هسته‌یی ایران در سال۲۰۱۵ با این امید واهی است که رفتار رژیم ایران را می‌توان با دادن امتیازات بیشتر و بیشتر اصلاح کرد. حاکمان تهران سابقه کاملی در عدم پایبندی به هر توافقی در طول چهار دهه قدرت خود دارند.

یکی از امتیازات مهمی که طبق گزارشات توسط دولت بایدن در نظر گرفته شده است، لغو وضعیت سپاه پاسداران (IRGC) به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی (FTO) است. چنین امتیازی تضمین خوش‌خیالانه‌ای را دریافت می‌کند که سپاه پاسداران رفتار خود را تغییر خواهد داد و از تروریسم به‌عنوان ابزار قدرت ملی استفاده نخواهد کرد.

خوش‌بینی به توافق در روزهای اخیر اندکی کاهش یافته است، به‌طوری که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که آمریکا "به‌طور مساوی" برای سناریوهایی که در آن توافق دوباره احیا می‌شود یا به کلی فرو می‌ریزد، آماده می‌شود. برای برخی از منتقدان مذاکرات کنونی، به‌نظر می‌رسد این تاکتیکی برای نشان دادن به کنگره باشد که دولت، به‌رغم همه شواهد خلاف آن، موضع قاطعی در مذاکرات اتخاذ کرده است. از زمانی که ایران پیش‌نویس توافقی را که تقریباً صددرصد در ماه فوریه کامل شده بود را رد کرد، به‌طور فزاینده‌یی مشخص شد که احیای این توافق به امتیازات غیرقابل توجیه به رژیم ایران، به‌ویژه آنهایی که به سازمان شبه‌نظامی تندرو آن، سپاه وابسته هستند، بستگی دارد.

از آنجایی که مذاکره‌کننده اصلی ایران پس از آنچه که در آن زمان به‌عنوان رایزنی نهایی وی با اربابانش در تهران تصور می‌شد، به وین بازگشت، رژیم به‌شدت تلاش کرده است تا نام سپاه پاسداران را از لیست سازمانهای تروریستی خارجی حذف کند – نامگذاری که در سال۲۰۱۹ پس از تأخیر زیاد انجام شد. این نامگذاری به‌دلیل دخالت کامل سپاه پاسداران در حملات تروریستی مربوط به دهه۱۹۸۰، حمایت از حملات شبه‌نظامیان عراقی به پرسنل آمریکایی، حمایت از بشار اسد، دیکتاتور سوریه، و تعداد زیادی از فعالیت‌های مخرب دیگر که به قیمت صدها سرباز آمریکایی تمام شده است، موجه است.

 

فعالیت‌های سپاه پاسداران با جزئیات در گزارشی که ماه گذشته توسط شورای ملی مقاومت ایران منتشر شد، که تلاش کرد توضیح دهد «چرا تهران می‌خواهد سپاه از فهرست تروریستی آمریکا خارج شود». این سازمان توضیح داد که «تعیین FTO بسیاری از تراکنش‌های مالی خارجی مرتبط با سپاه را با مشکل مواجه کرده است»، و افزود که استراتژی آمریکا می‌توانست مؤثرتر باشد اگر «با سایر اقدامات تنبیهی و تحریم‌ها تقویت می‌شد».

این که کاخ‌سفید حتی به امتیاز دادن به رژیمی که برای استفاده از ترور به‌عنوان ابزار قدرت ملی متکی به سپاه پاسداران است، فکر کند، تکان‌دهنده است. باید با آن چیزی که هست رفتار کرد: یک سازمان تروریستی. سپاه نمی‌تواند و نمی‌خواهد رفتار خود را تغییر دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و رابرت مالی فرستاده ویژه در امور ایران، حتی در حالی که مجدداً تأیید می‌کنند که توافق نه قریب‌الوقوع است و نه اجتناب‌ناپذیر، حاضر به رد چشم‌انداز حذف نام سپاه پاسداران از FTO نبوده‌اند. دولت بایدن در توضیح آنچه تهران ممکن است در ازای امتیاز حذف از فهرست ارائه دهد، ناواضح بوده است. برخی گزارشها حاکی از آن است که کاخ‌سفید می‌خواهد متعهد شود که رفتار منطقه‌یی سپاه پاسداران، حداقل در مواردی که به منافع خاص آمریکا مربوط می‌شود، تغییر کند.

این یک درخواست مضحک از دو جنبه خواهد بود. ساده‌لوحانه سوابق رژیم ایران در نقض تعهدات خود را نادیده می‌گیرد و اساساً حقیقت در مورد هدف سپاه را انکار می‌کند. یک سازمان شبه‌نظامی که دیگر خود را درگیر طیف وسیعی از درگیریهای منطقه‌ای نمی‌کند یا به‌دنبال تضعیف منافع آمریکا نیست، دیگر سپاه نخواهد بود. تروریسم در دی.ان.ای این نهاد نهفته است.

حذف فهرست سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی چه نوع پیامی برای دوستان و دشمنان خواهد داشت؟ چگونه می‌توانیم نقش سپاه در حملات تروریستی به پادگان تفنگداران دریایی در لبنان، برج‌های خوبر در عربستان سعودی و سایرین در سوریه و سراسر جهان را نادیده بگیریم؟

شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی اولین گام حیاتی بود. اکنون، این برعهده دولت بایدن و متحدان اروپایی آمریکاست که استراتژی را برای اجرای چند جانبه همه تحریم‌های مرتبط و تضعیف قطعی قدرت منطقه‌یی و قدرت داخلی سپاه پاسداران هماهنگ کنند.

این هدف به‌ویژه با توجه به این واقعیت که جمهوری اسلامی از اواخر سال۲۰۱۷ شاهد هشت قیام علیه دیکتاتوری دینی بوده است، اهمیت دارد. در نوامبر ۲۰۱۹، در بزرگترین این قیام‌ها، سپاه نقش اصلی را در سرکوب آن ایفا کرد. بیش از ۱۵۰۰نفر کشته شدند. شایان ذکر است که این امر مانع اعتراض مردم ایران و هدف‌گیری دقیق سپاه و نفوذ آن بر سیاست خارجی نشد. در تظاهرات بعدی، «کانون‌های شورشی» تصاویری از قاسم سلیمانی، فرمانده مرده شاخه عملیات ویژه خارجی سپاه، نیروی قدس، را سوزاندند، و این در حالی که مقامات رژیم پس از حمله هواپیمای پهپاد آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰، تلاش می‌کردند تا او را به‌عنوان یک قهرمان ملی معرفی کنند.

نشانه‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مردم ایران به ایستادگی در برابر سپاه ادامه خواهند داد. نامگذاری به‌عنوان FTO پیام همبستگی را به مردم ایران ارسال می‌کند. حذف سپاه از این فهرست، پیامی معکوس در داخل و خارج از ایران خواهد داشت.

اگر کاخ‌سفید به‌طور جدی به خواسته‌های تهران می‌اندیشد، باید درک کند که با انجام این کار، هم به منافع امنیت ملی آمریکا و هم به مردم ایران پشت می‌کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/68bb77c9-8520-44de-af76-8acd2b0ffe2f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات