728 x 90

نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در رابطه با حمله رژیم ایران به نفتکش‌ها

اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۷خرداد برای بررسی حمله رژیم ایران به نفتکش‌ها در لوکزامبورگ اجلاس ویژه‌یی تشکیل می‌دهند. در این نشست اسناد آمریکا در مورد نقش رژیم در حمله به نفتکشها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

جرمی‌هانت وزیر خارجه انگلستان روز یکشنبه گفت انگلستان به ارزیابی‌های اطلاعاتی مستقلی دست‌زده و تقریباً مطمئن است رژیم ایران پشت حمله به نفتکشها بوده است.

وزیر خارجه انگلستان همچنین روز جمعه تأکید کرد سپاه پاسداران عامل حمله به دو نفتکش در دریای عمان است و هیچ عامل دولتی دیگری را نمی‌توان مسئول دانست.

 

نیروی دریایی انگلستان طرح‌هایی را برای استقرار ۱۰۰تفنگدار به خلیج‌فارس برای حفاظت کشتی‌های این کشور در نظر گرفته است. به گزارش تلگراف، این اقدام بعد از سلسله حملات رژیم ایران به نفتکشها در منطقه است.
بنا‌ به گزارش سایت تلگراف این نیروی تفنگدار از پایگاهی در نزدیکی پلایموث Plymouth حرکت می‌کند تا یک نیروی واکنش سریع به‌نام گروه ویژه شماره ۱۹را تشکیل بدهد.
این نیرو در کشتی‌های نیروی دریایی که در منطقه به گشت مشغولند عمل می‌کند و در پایگاه ۴۰میلیون پوندی بریتانیا در بحرین مستقر می‌باشند که سال گذشته راه‌اندازی شده است.
این گروه موظف خواهد بود از کشتی‌های نیروی دریایی علاوه بر کشتی‌های تجاری انگلستان حفاظت کند.


فرماندهی مرکزی آمریکا روز ۲۶خرداد۹۸طی بیانیه‌یی درباره حمله رژیم ایران به هواپیمای شناسایی آمریکا اعلام کرد: در تاریخ ۱۳ژوئن، بر اساس ارزیابی ما یک موشک زمین به هوای SA-۷تغییر داده شده رژیم ایران تلاش کرد یک پهپاد MQ-۹آمریکا را بر فراز دریای عمان سرنگون کند تا شناسایی آمریکا در حمله سپاه پاسداران به نفتکش را مختل کند. این پهپاد چند دقیقه پیش از آن در ساعت ۰۶:۲۰به وقت محلی به نفتکش آلت‌ایر رسیده بود و آتش گرفتن کشتی را مشاهده کرده بود.

این بیانیه می‌افزاید:‌ موشک SA-۷بی‌اثر بود و نزدیکترین نقطه آن به پهپاد MQ-۹تقریباً یک کیلومتر بود.
بیانیه سنتکام به اقدام مشابهی که پیش از این در تاریخ ۶ژوئن در آسمان یمن رخ داده می‌پردازد و عامل آن را شبه‌نظامیان حوثی با کمک رژیم ایران معرفی می‌کند.

 

خبرگزاری بلومبرگ روز ۲۵خرداد گزارش داد: گمانه‌زنیها که رژیم ایران پشت حمله پنجشنبه ۲۳خرداد به نفتکشها در دریای عمان بوده است، افزایش پیدا می‌کند.
مقامات آمریکایی فیلمی را ارائه کرده‌اند به‌نظر می‌رسد یک قایق سپاه پاسداران در کنار یکی از نفتکش‌ها باشد.
ظاهراً در حال جدا کردن یک مین چسبنده عمل نکرده از بدنه کشتی هستند. این بدان معنی است که کسانی در حال پاکسازی مدرک جرم خود هستند.
بلومبرگ افزود: همزمان این احتمال می‌رود که رژیم محاسبه کرده است که تنها راه حفظ مسیر مذاکره، ارعاب و اخاذی باشد: به تحریم‌ها پایان دهید یا ما تانکرهای بیشتری را نابود می‌کنم و قیمت نفت را به آسمان می‌فرستیم.
خبرگزاری بلومبرگ تأکید کرد: این حرفه رژیم طی ۴۰سال گذشته بوده است. ما نباید زیاد توقع داشته باشیم که به این زودی‌ها رفتاری خردمندانه در تهران پا بگیرد.

تلویزیون سی.ان.ان روز ۲۴خرداد گزارش داد: ارتش آمریکا فیلمی از یک قایق ایرانی دارد که روز گذشته ۴ساعت بعد از حمله به نفتکشها در دریای عمان، این قایق به یکی از نفتکشها نزدیک شده و یکی از نفرات قایق ایرانی یکی از مینهای عمل نکرده را از نفتکش خارج کرده است.
مقامهای آمریکا می‌گویند شاید به این دلیل باشد که رژیم ایران تلاش می‌کردند مدرک این مین عمل نکرده را از صحنه بردارند که ردی از آنها در این حمله باقی نماند. بنا بر این آمریکا می‌گوید سند دارد که رژیم ایران پشت حملات به نفتکشها است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ec625b7-fb2f-4e08-aaf7-557f63e015a7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات