728 x 90

ند پرایس: رژیم ایران نمی‌تواند به سلاح اتمی دست یابد، این چیزی است که ما از آن کوتاه نخواهیم آمد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ند پرایس سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در بریفینگ روز دوشنبه ۲۳اسفند درباره بن‌بست مذاکرات وین به خبرنگاران گفت: مالی، نماینده ویژه و تیمش و سایر نمایندگان سیاسی نیز به کشورهای مربوطه برگشتند. گفتگوها بغرنج هستند. ما نزدیک خط پایان هستیم ولی همان‌طور که گفتیم موضوعات مهمی وجود دارند و نزدیک خط پایان موضوعات مهم به موضوعات دشوار تبدیل می‌شوند.

وی افزود: همان‌طور که در روزهای اخیر شنیدید، از جوزف بورل و بیانیه‌یی که تروئیکای اروپا صادر کرد، عوامل خارجی اکنون بر کار ما سنگینی می‌کنند. ممکن است دیده باشید که بیانیه سه کشور اروپایی، شرکای فرانسوی یا آلمانی و انگلیسی ما، که هفته پیش صادر شد، می‌گوید هیچکس نباید به‌دنبال استفاده از برجام برای کسب تضمینهایی باشد که جدای از برجام هستند. ما از آن بیانیه حمایت می‌کنیم.

ما هم‌چنان عقیده داریم که رژیم ایران به‌طور دائمی و قابل راستی‌آزمایی از دستیابی به سلاح هسته‌یی منع شده باشد. ما از متحدان اروپایی خود شنیده‌ایم که با ما هم نظر هستند. و مطمئناً نیاز به توضیح نیست که این به نفع چین و روسیه هم می‌باشد، برخلاف زمانی که ایران در موقعیت دستیابی به سلاح اتمی باشد.

پرایس در مورد حمله موشکی رژیم آخوندی به اربیل عراق گفت: این حمله علیه حق حاکمیت کشور عراق و نقض آن است. موضوع گسترده‌تر این است که رژیم ایران برای شرکای ما در منطقه از راههای مختلفی تهدید ایجاد می‌کند. ما در مورد فعالیت‌های وقیحانه آن‌که ورای پیشرفتهای اتمی است صحبت کرده‌ایم.

ما در مورد پشتیبانی مالی رژیم ایران از نیروهای نیابتی در منطقه و پشتیبانی مالی از گروه‌های تروریستی که در فعالیت‌های سایبری شرورانه دخیل هستند. صحبت کرده‌ایم. اما موضوع پایه‌یی این است که رژیم ایران قادر است تمامی این کارها و بیشتر از اینها را با مصونیت از مجازات بیشتر اگر به‌طور دائم و قابل تاییدی از دستیابی به سلاح هسته‌یی منع نشده باشد انجام دهد. بنابراین ما روی این متمرکز بوده‌ایم که ایران نمی‌تواند به سلاح اتمی دست یابد. این چیزی است که ما از آن کوتاه نخواهیم آمد. ما و رئیس‌جمهور بایدن به آن متعهد هستیم که هیچوقت ایران به سلاح اتمی دست پیدا نکند.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما در آینده نزدیک باید درک بهتری داشته باشیم که آیا مسیر بهتری رو به جلو برای این مذاکرات مشخص وجود دارد یاخیر من نمی‌خواهم بیش از این وارد آن شوم ولی وقتی به این عوامل خارجی برگردد و به این موضوعات مهم برگردد ما در روزهای آینده درک بهتری خواهیم داشت.

تصمیماتی هستند که باید در تهران و مسکو گرفته شوند. ما انتظار درک بهتری را در روزهای آتی داریم. که آیا یک مسیر رو به پیش با تبعیت دوجانبه از برجام قابل دسترسی می‌باشد یا خیر؟

 

جن ساکی سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید روز ۲۳اسفند در همین رابطه در پاسخ به خبرنگاران گفت: ما کماکان بر این باوریم که راه دیپلوماتیک بهترین مسیر است اما این بخشی طبیعی از این پروسه است و همچنین استاندارد این مسیر، مشکل ترین بخش این مذاکرات می باشد که در در پایان آن اتفاق افتاده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1977d911-b955-4396-85b3-eee6d3cadcff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات