728 x 90

نتایج مذاکرات وین، دیر یا زود؟ - گزارش خبری

نتایج مذاکرات وین؟
نتایج مذاکرات وین؟

ششمین دور مذاکرات وین از روز شنبه ۲۲خرداد ماه آغاز شد. این مذاکرات تا روز یکشنبه ۳۰خرداد ماه ادامه یافت. به‌رغم پایان ۶دور مذاکرات سرانجام این مذاکرات هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام است. در مورد نتایج این دور گفتگوها خبرهای متناقضی منتشر شد اما در هیچ‌یک به دستاورد مشخصی در این دور گفتگوها اشاره نشده است.

تحریم‌ها پایان یافته است

تقریباً از آغاز گفتگوها آخوند روحانی روضه پایان تحریم‌ها را خوانده است. دقت کنید:

آخوند روحانی روز ۱۵ اردیبهشت در جلسه هیأت دولت: «من به‌عنوان رئیس دولت به مردم اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده و اگر همه با هم متحد باشیم به‌زودی تحریم برداشته می‌شود».

آخوند روحانی که ولع زیادی برای برداشته شدن تحریم‌ها دارد در تاریخ ۶خردادماه گفت: «از نظر من در توافق، بخش‌های اصلی تحریم پایان یافته اما باید در عمل این موضوع کامل شود. برداشته شدن بخش‌بخش تحریم‌ها در پایان سال قبل هم امکان‌پذیر بود» (اقتصاد آنلاین).

وی پس از پایان دور ششم گفتگوها (۳۱خرداد) نیز مدعی شد: «در زمینه تحریم نیز اگر برخی مشکل‌آفرینی‌ها نبود، امروز تحریم‌ها پایان یافته بود. اما با این حال تحریم‌ها را نیز با همفکری و اجماع پایان خواهیم داد».

بنابراین تا آنجایی که به رئیس‌جمهور نظام برمی‌گردد چیزی از تحریم‌ها باقی نمانده است و او بارها این موضوع را اعلام کرده است.

اما واقعیت مذاکرات

خبرگزاریهای و مقامات رسمی، فضای متفاوتی از پیشرفت مذاکرات دور ششم را اعلام می‌کنند:

خبرگزاری رویترز (۳۰خرداد) نوشت‌: «منابع غربی روز یک‌شنبه ۳۰خرداد به تهران هشدار دادند که مذاکرات وین برای احیای برجام، نمی‌تواند بدون محدودیت ادامه یابد… دو منبع غربی مطلع از مذاکرات وین به خبرگزاری رویترز گفتند که وقفه ایجاد شده با نتیجه انتخابات ایران ارتباط داشته و ممکن است تا ده روز نیز طول بکشد».

خبرگزاری ایسنا (۳۰خرداد) از عباس عراقچی در مورد موفقیت مذاکرات در دور بعدی سؤال کرد که وی پاسخ داد: «واقعا نمی‌شود گفت که آیا دور آینده، دور پایانی خواهد بود یا نه».

بلومبرگ نوشت: «این دور از مذاکرات در حالی به پایان رسید که هنوز اختلافات قابل ملاحظه‌ای در راه احیای برجام میان طرف‌های مذاکره‌کننده وجود دارد».

بلومبرگ افزود: «در حالی که انتظار نمی‌رود برگزیدن ابراهیم رئیسی به ریاست‌جمهوری ایران، خللی در بازگشت ایالات متحده به برجام ایجاد کند، تغییر دولت در ایران سبب پیچیده‌تر شدن دیپلماسی شده است. ابراهیم رئیسی خود تحت تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ در سال٢٠١٩ گذاشته بود».

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، صبح یکشنبه ۳۰خرداد در برنامه فاکس نیوز ساندی گفت: «فرد تصمیم‌گیرنده در مورد برنامه هسته‌یی ایران رئیسی نیست؛ بلکه … خامنه‌ای است».

به اذعان مقامات رسمی و منابع خبری و به‌رغم برگزاری ۶دور مذاکره، هم‌چنان به نتیجه رسیدن این مذاکرات در هاله‌ای از ابهام است.

توافق بلندمدت

هم‌چنانکه آمریکا قبلاً هم اعلام کرده بود، استراتژی آمریکا برای لغو تحریم‌ها رسیدن به برجام جدیدی است. این بار مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید جک سالیوان به‌صورتی واضح (۳۰خرداد) گفت: «قصد داریم پس از برجام در مورد توافقی بلندمدت‌تر و نیرومندتر با ایران مذاکره کنیم».

وی افزود: «هدف این است که پس از بازگشت ما به آن توافق، در مورد توافق دیگری که بلندمدت‌تر و نیرومندتر است، مذاکره کنیم. این گام بعدی است که ایالات متحده به‌همراه شرکای‌مان در پنج به‌علاوه یک، برخواهد داشت».

وی با تهدید رژیم آخوندی برای تن‌دادن به یک برجام جدید گفت: «ایالات متحده و شرکا در قالب یک جبهه متحد به جمهوری اسلامی نشان می‌دهند که دو گزینه پیش روی خود دارد: یا با حسن‌نیت بر سر یک توافق بلندمدت‌تر و نیرومندتر مذاکره کند و تعهدات لازم را برای اطمینان یافتن از این‌که رژیم ایران هرگز به سلاح هسته‌یی دست نخواهد یافت ارائه کند، و یا با فشار ایالات متحده و همزمان انزوای جامعه بین‌المللی مواجه خواهند شد».

هم‌چنانکه دولت آمریکا بارها اعلام کرده است، لغو بخشی از تحریم‌ها و رسیدن به توافق اولیه برجام، یکی از ایستگاههای این توافق است و رژیم آخوندی برای لغو همه تحریم‌ها باید تن به محدودیتهای بیشتری از جمله برنامه موشکی و دخالت‌های منطقه‌ای‌اش بدهد.

حال باید دید خامنه‌ای که تصمیم‌گیرنده نهایی در این خصوص است پس از به‌کرسی نشاندن آخوند رئیسی چه می‌کند؟ آیا با شتاب بیشتری به محدودیتها تن خواهد داد و جام‌زهر دیگری سر‌ خواهد کشید یا چنانکه مشاور امنیت ملی آمریکا گفت با فشار آمریکا و اروپا و انزوای بیشتر جهانی مواجه خواهد گشت؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/de9d922f-4ca2-487a-8ac4-edf227381fe4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات