728 x 90

نتایج مذاکرات وین در هاله‌ای از ابهام – گزارش خبری

سرنوشت مذاکرات
سرنوشت مذاکرات

سرنوشت مذاکرات وین به کجا می‌رسد؟ آیا خامنه‌ای مذاکرات را تا رسیدن آخوند رئیسی به کرسی ریاست‌جمهوری کش خواهد داد یا هنوز جدیتش را برای مذاکرات نشان نداده است.

پنجمین دور مذاکرات وین روز ۴خردادماه آغاز شد و روزهای ۱۲ یا ۱۳خرداد هیأتها به پایتخت‌هایشان باز می‌گردند تا دور جدید مذاکرات آغاز شود.

 

نتایج دور پنجم مذاکرات وین

روزنامه حکومتی سیاست روز، سه‌شنبه ۱۱خرداد در زمینه پیشرفت مذاکرات دور پنجم نوشت: «برخی مقامات دولتی و مسئولان وزارت‌خارجه اظهارات خوش‌بینانه‌ای درباره مذاکرات وین مطرح کرده و حتی تلویحاً خبر از احتمال اعلام قریب‌الوقوع دستیابی به توافق کرده‌اند... . منابع مطلع درباره مذاکرات هسته‌یی می‌گویند که آنچه فعلاً در وین در جریان است اساساً با یک توافق خوب و مناسب برای مردم ایران فاصله جدی دارد.

این منابع می‌گویند: اگر دولت بخواهد در وضعیت و فضای فعلی مذاکرات، آن را جمع‌بندی و به‌عنوان توافق نهایی معرفی کند، قطعاً با یک توافق خوب روبه‌رو نیستیم» …

 

عراقچی معاون وزیر خارجه رژیم بعد از مذاکرات گفت: «زود است که زمان رسیدن به توافق اعلام شود. مطمئن نیستم که در این دور، مذاکرات به پایان برسد و هنوز زود است که بگوییم که در چه روزی به این نقطه می‎رسیم». وی همچین گفت: «تقریباً یک هفته است که مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. مذاکرات پیچیدگی‌های زیادی دارد و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم».

عراقچی اضافه کرد: «شخصاً مطمئن نیستم که مذاکرات در این دور، به پایان برسد. ممکن است لازم باشد یک بار دیگر هیأتها برای مشورت‌های بیشتر به پایتختها مراجعه کنند» (خبرگزاری حکومتی فارس ۱۰خرداد۱۴۰۰).

 

اولیانوف نماینده روسیه در آژانس انرژی اتمی درباره دور پنجم مذاکرات وین روز ۱۱خرداد نوشت: «همه چیز در امور میان ایران و آژانس متأسفانه بسیار پیچیده است. هر چند که ما از این واقعیت که آنها هم‌چنان به سطح همکاری لازم ادامه می‌دهند، قدردانی می‌کنیم».

 

اخباری که نشان از توافق در دور پنجم مذکرات را می‌داد عملاً فروکش کرده است و النهایه مشخص شد این دور از مذاکرات نیز به نتیجه‌ای نرسیده است.

لورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال در بروکسل روز ۱۱خرداد در یک پیام توئیتری نوشت: «دریافته‌ایم که در طرح حاضر قرار است نمایندگان کشورها فردا چهارشنبه یا پنجشنبه به پایتخت‌هایشان برگردند. این می‌تواند تغییر کند اما برنامه در حال حاضر همین است». وی افزود: «سؤال بزرگ که چه روزی اجلاس از سر گرفته می‌شود و این‌که قبل از انتخابات رژیم ایران ادامه می‌یابد یا خیر؟ حل و فصل نشده است».

 

ردیابی آثار اورانیوم و گزارش جدید آژانس

همزمان با شروع مذاکرات وین، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تعلل رژیم ایران در پاسخگویی نسبت به پیدا شدن رد اورانیوم در دو محل اعلام نشده را مشکل بزرگی دانست. مدیرکل آژانس انرژی اتمی روز چهارشنبه ۵خرداد گفت، رژیم ایران در حال حاضر بر اساس دانش و سانتریفوژهایی که به‌دست آورده است، نمی‌تواند بر اساس همان اصول توافق شده در سال۲۰۱۵ به توافق هسته‌یی موسوم به برجام بازگردد.

گروسی با بیان این‌که برای بازگرداندن رژیم ایران به توافق، باید درکی جدید به دست آید و آنها می‌دانند که باید توضیح بدهند. ما از آنها می‌خواهیم همه موارد را اعلام کنند چرا که این کار به نفع آنها است.

رافائل گروسی در ادامه اضافه کرد ما در مکانهای مختلف آثاری از اورانیوم فرآوری‌شده در ابعاد صنعتی پیدا کردیم؛ ولی این موضوع از سوی رژیم ایران اعلام نشده بود. این مشکل بزرگی است، ما باید به جزئیات پی ببریم. ما می‌دانیم آنجا چه اتفاقی افتاده است. هیچ راهی برای انکار آن وجود ندارد. ما آن را پیدا کرده‌ایم.

 

خبرگزاری فرانسه ۱۰خرداد به‌نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از افزایش چشمگیر میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ایران و رسیدن آن به ۱۶برابر سقف تعیین شده در برجام خبر داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید تصریح کرده از تاریخ پنجم اسفندماه (۲۳ فوریه) «به داده‌های مانیتورهای غنی‌سازی آنلاین و مهر و موم‌های الکترونیک» دسترسی نداشته است. آژانس علاوه بر این می‌گوید به اطلاعات اندازه‌گیری که توسط دستگاههای نصب شده به دست می‌آیند هم دسترسی نداشته است.

 

خبرگزاری رویتر ۱۰خرداد نوشت: «گزارش سه ماهه آژانس انرژی اتمی در روز دوشنبه نشان داد که رژیم ایران در توضیح آثار یافت شده اورانیوم فرآوری شده در چند سایت اعلام نشده شکست‌خورده است، امری که می‌تواند درگیری دیپلماتیک جدیدی را میان تهران و غرب ایجاد کند».

رویترز افزود: «پس از انتشار گزارش تازه آژانس، اکنون سه قدرت اروپایی باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند فشار برای صدور قطعنامه علیه ایران را احیا کنند یا خیر، چرا که این قطعنامه می‌تواند مذاکرات جاری برای احیاء توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ در پایتخت اتریش را تحت‌الشعاع قرار داده و پیچیده‌تر کند».

خبرنگار رویترز روز سه‌شنبه ۱۱خرداد در پاریس گفت: «وزارت‌خارجه فرانسه اعلام کرد ما با نگرانی بسیار در جریان گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفتیم. این گزارش تأیید می‌کند که درباره تعیین‌تکلیف وجود ذرات اتمی رژیم ایران هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. ما قویاً از رژیم ایران می‌خواهیم در سریع‌ترین زمان ممکن جواب سؤالات آژانس را بدهد».

 

خبرگزاری بلومبرگ ۱۱خرداد گزارش داد: «بعد از آن‌که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقض تعهدات رژیم را افشا کردند تنشها با رژیم ایران افزایش پیدا خواهد کرد».

بلومبرگ افزود: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲گزارش محرمانه را در بین دیپلماتها در وین منتشر کردند که تصویر ناخوشایندی از تمایل رژیم ایران به پاسخگویی به نگرانی‌ها در مورد فعالیت‌های گذشته و حال این رژیم ارائه می‌دهد‌. یافته‌های آژانس ممکن است منجر به یک انتقاد رسمی در اجلاس هفتهٔ آینده شورای حکام شود».

 

سرنوشت مذاکرات وین

با پایان یافتن دور پنجم مذاکرات، گزارش جدید آژانس، موضوعات حل ناشده قبلی و مخفی‌کاریهای رژیم آخوندی را برملا می‌کند. این اقدام آژانس خواه و ناخواه به پیچیدگی‌های مذاکرات می‌افزاید و قاعدتاً تا رژیم آخوندی پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه نکند مذاکرات نیز به نتیجه نخواهند رسید.

علاوه بر این موضوع، سیرک انتخابات رژیم نیز صحنه دیگری است که خامنه‌ای تلاش می‌کند تا به نتیجه رسیدن، مذاکرات را به دولت بعدی کش بدهد. تا رژیم به‌اصطلاح یکدست شده‌اش از آن سود ببرد. با مجموعه رخدادهای اخیر، رسیدن به یک توافق به‌خصوص قبل از سیرک انتخابات خامنه‌ای در هاله‌ای از ابهام است و رژیم آخوندی با عواقب آن هم‌چنان درگیر خواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fbe5ea78-9060-470a-9e92-2ec2727a7812"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات