728 x 90

ناوگان هوایی ایران ننگی بر پیشانی رژیم آخوندی

سقوط هواپیما در قله دنا
سقوط هواپیما در قله دنا

در سایه حاکمیت غارت و چپاول ولایت فقیه روزی نیست که رسانه‌های رژیم از وقایع تأسف‌بار و جانگداز در ارتباط با مردم محروم میهن خبر ندهند. گستره این وقایع جانگداز و دردناک تا آنجا در افکار عمومی نفوذ کرده است که به‌جرأت می‌توان گفت تصویر مرگ اذهان تمامی هموطنان عزیز ایرانی را لحظه‌ای آسوده نمی‌گذارد.

تا آنجا که رسانه‌های رژیم این چنین اعتراف می‌کنند:

«هنوز داغ کشتی سانچی بر دل مان سنگین است، هنوز سوگوار زلزله کرمانشاه هستیم، هنوز یادآوری حادثه پلاسکو و برخورد دو قطار با یکدیگر قلبمان را می‌فشارد، ولی انگار خبر حادثه و مرگ تصمیم ندارد دست از سرمان بردارد؛ به قدری که دیگر حتی فرصتی برای سوگواری نداریم.» (روزنامه حکومتی قانون 30بهمن 96)

در آخرین نمونه از این‌گونه حوادث مرگبار و جانگداز در خبرها داشتیم که در روز یک‌شنبه ۲۹بهمن ۱۳۹۶یک فروند هواپیمای ای تی آر 72شرکت هواپیمایی آسمان بعد از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد تهران و ۵۰دقیقه پرواز به سمت یاسوج در حوالی سمیرم با اصابت به کوه دنا از صفحه رادار ناپدید شد. سقوط این هواپیما دو موتوره که تعدادی از استادان و متخصصان محیط‌زیست و منابع طبیعی هم سرنشین آن بودند در حالی با مرگ تمامی ۶۶سرنشین آن خاتمه یافت که بازتاب گسترده و سریعی در رسانه‌های داخلی و بین‌المللی بهمراه داشت خصوصاً که به‌دلیل شرایط جوی منطقه، و مشکلات فنی که هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام باقیمانده است پیدا کردن لاشه این هواپیما بیش از 50ساعت به طول انجامید.

تصمیم جنایتکارانه رژیم فاسد آخوندی در بکارگیری مجدد این هواپیما در حالی گرفته شد که این هواپیما بیش از هفت سال در شیراز به‌دلیل مشکلات جدی فنی زمین‌گیر بود و علاوه بر آن در روز پنجم بهمن‌ماه امسال نیز مجدداً با مشکل فنی مواجه شده بود. اما از آنجا که رژیم ضدبشری آخوندی کوچکترین ارزشی برای جان هموطنان محروم میهن قائل نیست مجدداً آن را به پرواز در آورد تا این‌که سر انجام در نتیجه همین نارسایی‌های فنی در اثر برخورد با کوه ۶۶سرنشین آن را به کام مرگ فرستاد.

در تأیید این نکته خبرگزاری حکومتی  ایسنا روز 29بهمن تحت عنوان «ماجرای سانحه 23روز قبل هواپیمای سقوط کرده چیست؟!» می‌نویسد:

«خبر ایسنا در پنجم بهمن‌ماه امسال نشان می‌دهد که  پرواز شماره ۳۷۰۴شرکت هواپیمایی آسمان که با همین مدل از هواپیما انجام می‌شده پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد در میانه راه با نقص فنی مواجه می‌شود و بار دیگر به تهران باز می‌گردد. این هواپیما پس از برطرف شدن نقص فنی بار دیگر پرواز می‌کند و به ‌عملیات خود ادامه می‌دهد تا این‌که صبح امروز بر اثر برخورد با کوه دنا سقوط کرده و ۶۶سرنشین خود را به کام مرگ فرو برد».

سقوط و مفقود شدن این هواپیمای مستهلک  که موجی از اندوه و تاثر در میان اقشار مختلف را برانگیخته بود با گسترش اعتراض خانواده‌های قربانیان این سانحه همراه شد تا آنجا که به‌رغم استقرار نیروهای یگان ویژه برای سرکوب اعتراض خانواده‌های قربانیان در فرودگاه یاسوج یکی از اعضای خشمگین خانواده‌های قربانیان سانحه، وزیر راه کابینه آخوند روحانی را که به شهر سمیرم رفته بود مورد حمله قرار داد.

بازتاب گسترده اعتراضات مردمی در شبکه‌های مجازی و واکنشهای قهرمانانه خانواده‌های قربانیان این سانحه تا آنجا وحشت و هراس را در میان متولیان و کارگزاران فاسد حکومتی را به‌دنبال داشت که رسانه‌های رژیم مجبور شدند این چنین اعتراف کنند: «کلیپ مواجهه وزیر راه با بازمانده یکی از قربانیان حادثه هواپیمای آسمان به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. او از وزیر راه به‌عنوان نماینده دولت یک پرسش اساسی را مطرح می‌کند و آن این‌که «آقای وزیر آیا خودت حاضر بودی سوار آن هواپیما شوی؟» محافظان وزیر در سکوت وی اما به پرسش کننده اجازه ماندن و شنیدن پاسخ را نمی‌دهند و با خشونت هر چه بیشتر وی را از محل دور می‌کنند، همان رفتای که سال‌هاست به انحای مختلف با بازماندگان حوادث مرگ‌های جمعی که شمار آن مدام در حال افزون شدن است روی داده است. سکوت وزیر راه مقابل پرسش مطرح شده نشان از یک آگاهی هولناک می‌دهد و آن اطلاع جمعی مسئولان از وخامت وضعیت موجود کشور در بروز حوادث فجیع است که انگیزه‌ای برای پیشگیری از وقوع آن وجود ندارد؛ چرا که اگر چنین بود سیاهه‌ای از حوادث هولناک اصلاً نباید رقم می‌خورد». (جوان آنلاین اول اسفند 96)

از سوی دیگر تحت تاثیر افکار عمومی جامعه که به‌شدت از فجایع این چنینی خصوصاً در یک سال گذشته جریحه‌دار شده است مخاصمات باندهای فاسد درون حاکمیت شدت و گسترش بسا بالاتری به خود گرفت و دامنه آن بالاترین سطح متولیان حکومتی را در برگرفت. به‌عنوان نمونه مجلس ارتجاع آخوندها در روزهای اخیر تبدیل به صحنه وحشت و هراس نظام ولایت فقیه از پیامدهای فاجعه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری در سمیرم و فوران خشم مردم در این‌گونه فجایع از فروپاشی پلاسکو تا کشتی سوچی و... شده است. به چند نمونه از این اعترافات توجه کنید:

نادری عضو مجلس ارتجاع29بهمن 96:

«جناب آقای رئیس‌جمهور اعتبار مدیریتی هر کشور با سیستم ایمنی در هوا در ریل جاده و نحوه مدیریتی بر حوادث غیرمترقبه نمایان است مجموعه عوامل و اتفاقاتی که در این چند سال ازجمله سقوط هواپیمای تهران - یاسوج و عدم رضایت کامل مردم زلزله زده کرمانشاه و نحوه خدمات رسانی به جد مایه تأسف و ملال است آقای رئیس‌جمهور وقت آن نرسیده است به شاخصه‌های زندگی ایمن در کشور توجه کنید؟ از وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی همین امروز بخواهید استعفا کنند؟ تا مایه درس و عبرت و تأمین امنیت و رفاه و آسایش توسط دیگر مدیران باشد».

سلیمی عضو مجلس رژیم 29بهمن96:

«امروز این سانحه هواپیمایی بود دیروز هم یک هواپیما در فرودگاه مشهد چرخش باز نشد باز امروز خبر داشتیم یک هواپیما از ایلام به سمت مشهد به‌دلیل مشکلاتی که داشت در فرودگاه کرمانشاه به زمین نشست. واقعاً چه عاملی باعث این حوادث پی‌درپی، بالاخره مردم نگران‌اند شایعات هم در فضای مجازی الا ماشاالله... ».

کامران، عضو مجلس رژیم ـ 29بهمن 96:

 «پلاسکو چی شد، راه‌آهن کشته داد چی شد، حالا هواپیما 4روز تسلیت و کدام دانه درشتی دراز شد، یعنی ما تو این کشور باید عالی‌ترین مقام رو دراز کنیم، اگر همین طور بگذاره این حوادث تکرار میشه».

نوریان، عضو مجلس رژیم ـ 29بهمن 96:

«از صبح تا الآن که این خبر آمده بیرون [سقوط هواپیما] ده جور اظهارنظر شده یکی میگه نقص فنی یکی میگه هواپیما اشکال داشت یکی میگه خطای انسانی... اون آقایونی که اونموقع داد و فریاد می‌کردند که آقا ما نه پول می‌خواهیم نه هواپیما می‌خواهیم این حرفها چیه؟ و تقریباً تمام کسانی که برای این موضوع دنبال می‌کردند برای ورود هواپیماها را به باد انتقاد تند گرفته بودند امروز ببینند که در یک وضعیت حالا نه چندان ناگوار هوایی و وضعیت اقلیمی یک هواپیما می‌افته 100نفر هم کشته می‌شوند... اینهمه تأخیری که تمام مردم تو فرودگاه به اون اعتراض دارند بر میگرده به وضعیت فرودگاههای کشور».

پیشینه تاریخی هواپیمایی ملی ایران از ابتدا تا امروز:

مروری کوتاه و مختصر بر تاریخچه  شکل‌گیری هواپیمایی ملی ایران از ابتدا تا امروز از آن جهت ضروری و واجب است که خود به‌خوبی بیان کننده کارنامه سراسر فساد حاکمیت آخوندی در راستای انهدام خطوط حمل و نقل هوایی میهن می‌باشد.

شرکت هواپیمایی ایران‌ایر 51سال پیش در اسفند 1340با نام اصلی «هواپیمایی ملی ایران» با نام اختصاری «هما» و با ادغام دو شرکت هواپیمایی ایرانیَن‌ ایرویز و پرشیَن ایرویز و با هدف ایجاد یک خط هوایی ملی تشکیل شد. اولین پرواز ایران‌ایر با هواپیمای جت در سال 1344با استفاده از یک فروند بویینگ 727در مسیر تهران ـ بیروت انجام شد. پس از آن شرکت ایران‌ایر تصمیم گرفت تمام ناوگان خود را به هواپیماهای جت تبدیل کند. در میانه‌ی دهه‌ی هفتاد میلادی، این شرکت هواپیمایی، از موفق‌ترین مجموعه‌های حمل ‌و نقل هوایی در جهان بود و روزانه پروازهای بدون توقف زیادی به قاره‌ی اروپا داشت بهطوری که در این دوره تنها در مسیر تهران ـ لندن بیش از 30پرواز هفتگی انجام می‌داد.

با این پیشینه ابتدایی به موجودیت فعلی صنعت هوایی ایران بعد از سرقت انقلاب ضدسلطنتی مردم ایران می‌پردازیم که به دلایل مختلف آخوند‌ساخته ازجمله تحریم‌های بین‌المللی، فرار مغزها و نیروهای متخصص  که تماماً محصول حاکمیت ننگین آخوندی می‌باشد، به جای صرف دارایی و سرمایه‌های ملی مردم در راستای بهبود ساختارهای زیر بنایی کشور ازجمله وضعیت هواپیمایی کشور، همه چیز را خرج غارتگریها و حفظ قدرت و حکومت خود از طریق صدور ارتجاع و تروریسم و جنگ‌افروزی کرده است تا آنجا که در حال حاضر ناوگان هوایی ایران یکی از فرسوده‌ترین ناوگانهای جهان است و  بیشترین آمار سقوط هواپیما در جهان را از آن خود کرده است.

شاهد بر این مطلب خبرگزاری حکومتی ایسنا 29بهمن تحت عنوان هواپیمای سقوط کرده از عمر ناوگان ایران نیز پیرتر بود به‌نقل از دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی رژیم می‌نویسد:

«میانگین سنی هواپیماهای ایران حدود ۲۵سال بوده است و با توجه به ورود چند فروند هواپیمای جدید برجامی به ایران این میانگین سنی بین یک تا دو سال کاهش یافته است، هر چند با وجود این کاهش هم‌چنان میانگین سنی بالای ۲۰سال ناوگان ایران باعث شده ایرلاینهای ایرانی یکی از پیرترین ناوگانهای جهان را در اختیار داشته باشند».

در یک نمونه دیگر روزنامه حکومتی همدلی30بهمن 96 ضمن اعتراف به این‌که  ایران برای 10سال آینده نیازمند بیش از 400فروند هواپیمای مسافری است می‌نویسد: «واقعا کسی پاسخگو نیست. ناوگان حمل و نقل هوایی ایران پیرتر از آن هستند که بتوانند به پرواز فکر کنند. آمارها به خوبی در این باره سخن می‌گویند. میانگین سن ناوگان هوایی ایران 24سال است و از 292 هواپیمای موجود شرکتهای هوایی در کشور120فروند آن زمینگیر هستند. توقف و زمینگیرشدن این هواپیماها علاوه بر تحمیل هزینه‌های بیشتر به شرکتها، مشکلات زیادی را در صنعت هوانوردی به وجود آورده است»

این در حالی است که رسانه‌های رژیم ازجمله خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس 30بهمن  96 به صراحت اعتراف می‌کنند:« متوسط عمر هواپیماها در جهان ۱۱سال و در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ۶سال و برای ما ۲۴سال است.هواپیمای ” ای تی آر” که دچار حادثه شد حدود ۲۴سال و ۶ماه عمر داشت».

شایان یادآوری است که گستردگی استهلاک و نابودی صنعت هوایی طی سالیان اخیر تا آنجا شدت گرفته است که سر انجام اتحادیه اروپا برای سلامتی اتباع خود و جلوگیری از هر گونه ضایعه، اجازه پرواز در اروپا را از هواپیمای رژیم آخوندی سلب کرد.

در تأیید این مطلب نیز روزنامه حکومتی آرمان30بهمن96 می‌نویسد:

«هواپیمایی که روز گذشته به رشته کوه‌های دنا برخورد کرد، بیش از ۲۰سال در ایران پرواز کرده و چند هفته پیش همین هواپیما با سانحه روبه‌رو شده بود. شرایط ایمنی هواپیمایی ما به‌گونه‌ای‌ است که برخی از ایرلاین‌‌‌های ایرانی اجازه فرود در اتحادیه اروپا ندارند».

در ارتباط با سقوط این هواپیما رسانه‌های حکومتی ازجمله روزنامه خراسان 30بهمن 96 گوشه‌های دردناک دیگری از جنایتهای حاکمیت سراپا فاسد ولایت را تحت عنوان ابهام درباره رادار ELT در هواپیمای ساقط شده را این چنین برملا کرده است:« هواپیماهای مسافری دارای سیستمی به نام   ELT  هستند که با ضربه فعال می‌شود و موقعیت مکانی هواپیما را به ماهواره‌های امداد و نجات و حتی هواپیماهای اطراف اعلام می‌کند در حالی که ظاهراً در ATR آسمان این سیستم فعال نیست. یکی از کارشناسان در اینباره می‌گوید: شرکت هواپیمایی آسمان آبونمان این سرویس را پرداخت نکرده و از این سرویس بی‌بهره است؛ یعنی شرکت آسمان آبونمان الزم را بـرای ایـن خدمات پرداخت نکرده و شرکت فرانسوی خدمات مربوط را قطع کرده است».

این روزنامه در ادامه به‌نقل از وزیر راه دولت آخوند روحانی اوضاع فاجعه‌بار و ورشکسته اقتصادی رژیم را نیز برملا نموده و می‌نویسد: «در هر سه ناوگان ریلی، جـاده‌ای و هوایی وضعیت بسیار بد است، به‌طوری که در حوزه هوایی نیاز به 500فروند هواپیما داریم، این در حالی است که 200فروند از آنها با میانگین سنی بیش از 20سال، فرسوده است.وی با بیان این‌که کل بودجه کشور 100میلیارد دلار است اما میزان سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل 300هزار دلار است. بنابراین ما برای ایجاد چنین سرمایه‌گذاری نیازمند یک جراحی اقتصادی هستیم».

روزنامه خراسان در پایان خشم فروخورده مردم را در واکنش کاربران فضای مجازی را این چنین بازتاب داده است:

«شدت آتش بالا است و امدادرسانی ممکن نیست (پلاسکو) -شدت انفجار بالاست و امدادرسانی ممکن نیست (معدن یورت)-دمای حرارت بالاست و امدادرسانی ممکن نیست (سانچی) منطقه سقوط_هواپیما_یاسوج صعب العبور است و امدادرسانی ممکن نیست. (هواپیمای یاسوج) هیچ وقت نمی‌گن مدیریت نداریم...! آقـــای دولـــت! آقـــای مسئول! ما زنـدگـی اسـتـانـدارد می‌خواهیم. از هوا تا هواپیماهایمان غیراستاندارد است. از خودرو تا جاده، از مدیر تا مدیریت همه غیراستاندارد است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/388854a6-40a2-42a6-bda6-73e774daf74f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات