728 x 90

نامه نماینده دائم آلبانی به مجمع عمومی و شورای امنیت ملل متحد در مورد قطع روابط دیپلماتیک با رژیم ایران

سفیر فریت خوجه، نماینده دائم آلبانی در سازمان ملل
سفیر فریت خوجه، نماینده دائم آلبانی در سازمان ملل

نامه نماینده دائم آلبانی به مجمع عمومی و شورای امنیت ملل متحد در مورد قطع روابط دیپلماتیک با رژیم ایران - ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲- ۲۶شهریور ۱۴۰۱

سایت سازمان ملل متحد:

خطاب به شورای امنیت و مجمع عمومی

تحولات در حوزه اطلاعات و مخابرات در چارچوب امنیت بین‌المللی

نامه مورخ ۷سپتامبر ۲۰۲۲ نماینده دائم آلبانی در سازمان ملل خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت:

اینجانب بنا به دستور دولت، به اطلاع شما می‌رسانم که جمهوری آلبانی از امروز تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران گرفته است.

در ۱۵ژوئیه ۲۰۲۲، آلبانی هدف یک حمله سایبری سنگین و بی‌سابقه به زیرساخت دیجیتال تمام دولت قرار گرفت با هدف روشن از بین بردن آن، فلج کردن خدمات عمومی و سرقت داده‌ها و ارتباطات الکترونیکی سیستم‌های دولتی. حمله مذکور به‌رغم خسارات وارده در اهداف اصلی خود ناکام ماند. الآن از همه جوانب می‌توان خسارات را حداقل محسوب کرد.

تحقیقات عمیقی که در همکاری با آژانس‌های شریک تخصصی در زمینه مبارزه با تروریسم سایبری انجام شد، الآن تأیید کرد که بدون تردید، این حمله یک تجاوز مورد حمایت دولت بوده که از سوی چهار گروه انجام شد که توسط جمهوری اسلامی سازماندهی و حمایت شده است. یکی از گروه‌های سایبری یک عامل بدنام در زمینه تروریسم سایبری است که پیش‌تر در حملات سایبری مشابه که کشورهای دیگر را هدف قرار داده بود، شناسایی شده بود.

در این نامه هم‌چنین آمده است: در پاسخ، شورای وزیران جمهوری آلبانی تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی را قطع کند. به سفارت رژیم ایران در تیرانا، آلبانی، رسماً اطلاع داده شده است که کارکنان دیپلماتیک، فنی، اداری و امنیتی باید خاک جمهوری آلبانی را ظرف ۲۴ساعت ترک کنند

جمهوری آلبانی جمهوری اسلامی را مستقیماً مسئول این حمله سایبری غیرمسئولانه و بی‌دلیل می‌داند و پاسخ خود را کاملاً متناسب با شدت و خطر ناشی از سازماندهی و حمایت دولتی حمله سایبری علیه یک کشور مستقل می‌داند که تهدیدی برای فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سیستم‌های دیجیتال و هک کردن سوابق دولتی، سرقت ارتباطات الکترونیکی با هدف ضربه زدن به صحت زیرساختهای دولتی که به امنیت آن آسیب می‌رساند، نهادها و فعالیت حیاتی آن را فلج می‌کند و جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و هرج و مرج و ناامنی در کشور ایجاد می‌کند.

اقدامات و رفتار رژیم ایران نقض آشکار هنجارهای رفتار مسئولانه دولت در زمان صلح در فضای سایبری است که شامل خودداری از آسیب رساندن به زیرساختهای حیاتی که به مردم خدمات ارائه می‌دهد، می‌شود.

اگر نامه حاضر را به‌عنوان یک سند مجمع عمومی در دستور کار ۹۵ و یک سند شورای امنیت منتشر کنید، سپاسگزار خواهم بود.

(امضا) سفیر فریت خوجه، نماینده دائم آلبانی در سازمان ملل

(سایت سازمان ملل متحد ۲۶شهریور ۱۴۰۱)

 

 

موضع‌گیری جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

در حمایت از آلبانی در برابر حمله سایبری رژیم آخوندی

در مورد حملات سایبری اخیری که آلبانی را هدف قرار داده است، با نخست‌وزیر ادی راما صحبت کردم. این تهدیدات علیه یکپارچگی و امنیت آلبانی غیرقابل قبول است. اتحادیه اروپا در تقویت دفاع سایبری در کنار آلبانی خواهد ایستاد (توئیتر جوزپ بورل ۲۵شهریور).

 

ژنرال جیمز جونز نخستین مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید و فرمانده پیشین ناتو

در نشریه کنگره آمریکا - هیل

تصمیم آلبانی برای قطع روابط دیپلماتیک با رژیم ایران حائز اهمیت تاریخی است و این پیام مهم را به تهران می‌دهد که وحشیگری تحمل نخواهد شد

مقاله ژنرال جیمز جونز در هیل –نشریه کنگره آمریکا: در میان اهداف شوم حمله ظالمانه رژیم ایران به ساختار الکترونیک دولت آلبانی تخریب زیرساخت‌های حیاتی بود که مردم آلبانی برای خدمات عمومی حیاتی به آن وابسته هستند. چرا چنین حمله‌یی به آلبانیاییهای بی‌گناه انجام می‌شود؟ زیرا شش سال پیش تیرانا به ایرانیانی پناه داد که رژیم ایران قصد نابودی آنها را داشت. ایرانیانی که در پی برقراری یک ایران دمکراتیک هستند. ایرانی متعهد به احترام به حقوق‌بشر، زندگی صلح‌آمیز و مترقی در میان ملت‌ها. بیش از ۱۰۰تن از مخالفان، که بسیاری از آنها زنان و جوانان بودند، در بازه زمانی استقرار طولانی‌مدت خود در قرارگاهها قرارگاههای آنها در عراق طی یک سری حملات توسط نیروهای تحت کنترل رژیم تهران به‌قتل رسیده بودند. نزدیک به ۲۵۰۰نفر به آلبانی آمدند. در حالی که مخالفان در خاک آلبانی بودند، رژیم ایران متعاقباً دست به توطئه‌هایی علیه آنها زد که تلاشهای آن توسط سرویس‌های امنیتی آلبانی خنثی شدند. تهران برای این‌که توقف نخورده باشد، در ۱۵ژوئیه به حملات سایبری علیه آلبانی روی آورد. آمریکا به‌دلیل این حمله، رژیم ایران را تحریم کرد.

در ادامه این مقاله آمده است: هنگامی که به قطع و یقین مشخص شد رژیم ایران مسئول حمله سایبری بوده است، ادی راما، نخست‌وزیر با این رویکرد که باید با شیطان رویارویی کند، تصمیم قاطعانه‌یی را اتخاذ کرد و روابط با دولت آخوندها را قطع، و دیپلماتهای رژیم ایران را از آلبانی اخراج کرد. این اقدام شجاعانه نمی‌توانست یک تصمیم ساده برای ملتی صلح‌جو بوده باشد، لیکن حائز اهمیت تاریخی است. واکنش وی یک پیام مهم و به موقع به رژیم ایران داد که وحشی‌گری تحمل نخواهد شد. علاوه بر آن، این یک الگو برای سایر کشورها در منطقه و سراسر جهان است که با حملات سایبری رژیم ایران تهدید شده‌اند. فراتر از آن، به جامعه بین‌المللی نشان داد که در برخورد با حاکمان ایران و وحشیگریهای آشکار آن در سطح بین‌المللی، به عزم جزم نیاز است.

ژنرال جیمز جونز تأکید کرد: رژیم ایران به‌عنوان یک تهدید ثابت برای صلح و ثبات جهان، از تعهدات بین‌المللی طفره می‌رود. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی را موانعی می‌داند که باید نادیده گرفته شوند

آلبانی با قطع روابط دیپلماتیک با رژیم ایران به نوبه خود، به دموکراسیهای بزرگتر و قدیمی‌تر از جمله دموکراسی ما، نوع شفافیت اخلاقی، شجاعت و عزم لازم برای ایستادگی در برابر رفتار غیرقانونی رژیم ایران را در اشکال مختلف آن نشان داده است. رویکرد جامعه بین‌الملل باید از این واقعیت خشن درس بگیرد که اگر رفتار رژیم ایران بدون پاسخ بماند، نه تنها ادامه خواهد داشت، بلکه برای همه ما گستاخ‌تر و خطرناک‌تر می‌شود. جهان آزاد چنین درس‌هایی را با پذیرش خطر برای خود نادیده می‌گیرد (هیل نشریه کنگره آمریکا ۲۵شهریور ۱۴۰۱).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/32127d7c-93a6-4777-a96a-24d5ea492e30"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات