728 x 90

ناسا فضاپیمای 'اینسایت' را به مریخ فرستاد

ناسا فضاپیمای 'اینسایت' را به مریخ فرستاد
ناسا فضاپیمای 'اینسایت' را به مریخ فرستاد

'اینسایت'، فضاپیمای سازمان هوایی آمریکا ـ ناسا ـ ساعتهايی پیش از کالیفرنیا به فضا فرستاده شد

فضاپیمای ناسا که قرار است برای اولین بار نقشه درونی مریخ را تهیه کند روز  ۲۶نوامبر (پنجم آذرماه) بر روی سطح مریخ فرود بیاید و مأموریتش را برای جمع‌آوری اطلاعات آغاز کند. در این فضاپیما ابزارها و تجهیزاتی که توسط فرانسه و آلمان ساخته شدهاند تعبیه شده است.

یک حس‌گر لرزه‌نگار ساخت فرانسه در این مأموریت لرزه‌های مریخ را ثبت می‌کند تا با کمک آن اطلاعات، دانشمندان بتوانند عمق، چگالی و ترکیب مریخ را بررسی کنند.

لرزه‌های مریخ به "مریخ‌لرزه" معروف هستند و دانشمندان به‌دنبال آن هستند که منشأ این لرزه‌ها را بیابند و به شیوه شکل‌گیری این سیاره سرخ پی ببرند.

امواج لرزه‌ای، موجی از انرژی هستند که از درون سیاره عبور می‌کنند و بررسی سرعت آنها با استفاده از لرزه‌سنج به بررسی ساختار داخلی یک سیاره مانند پوسته، گوشته و هسته آن کمک می‌کند.

یک مته ساخت آلمان هم در این سفر همراه فضاپیمای  اینسایت است تا با نفوذ به عمق پنج متری مریخ، دمای لایه بیرونی این سیاره را اندازه‌گیری کند.

دانشمندان به‌دنبال این هستند که بفهمند آیا تکانها و لرزه‌های چرخشی مریخ به‌دلیل وجود یک هسته مذاب در این سیاره است یا نه.

روسیه در سال ۱۹۷۱ اولین فضاپیما را به مریخ فرستاد که بخشی از عملیات آن  موفقیت‌آمیز بود.

اما اولین بار است که قرار است اینسایت داخل لایه بیرونی مریخ را اندازه‌گیری کند.

تا کنون ۱۱کاوشگر و فضاپیما به مریخ فرستاده شده است. آخرین مورد سال ۲۰۱۶بود که روسیه و اروپا در پروژه‌یی مشترک برای بررسی نشانه‌های حیات در مریخ از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان یک فضاپیما به مریخ پرتاب کردند. این پروژه البته به اهداف خود نرسید.

مأموریت اینسایت یک سال مریخی معادل دو سال زمینی طول می‌کشد.

مشخص نیست زمانی که اینسایت در مریخ است، چند مریخ‌لرزه روی خواهد داد. 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fbfc4930-8e40-4c0f-ab53-58574201e4e1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات