728 x 90

میگل رودریگز: جهان سران جمهوری اسلامی را به‌خاطر جنایاتشان علیه مردم باید مورد حسابرسی قرار بدهد

میگل رودریگز رئیس‌جمهور کاستاریکا ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴
میگل رودریگز رئیس‌جمهور کاستاریکا ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴

اینفوبائه آرژانتین

مقالهٔ میگل رودریگز رئیس‌جمهور پیشین کاستاریکا

از امضا کنندگان نامه ۱۲۴تن رهبران جهان

در حمایت از قیام مردم ایران برای جمهوری دموکراتیک

و برنامه ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی

 

مفتخرم که چند ماه پیش به‌همراه ۱۲۳تن از رهبران برجستهٔ پیشین جهان

نامه‌یی را به‌مقامات کانادا، ایالات‌متحده، انگلستان و اتحادیهٔ اروپا امضا کردم

که در آن از آنها خواسته شد در همبستگی با مردم ایران بایستند

 

۳۵سال از قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران می‌گذرد

ضروری است که جهان، سران جمهوری اسلامی را

به‌خاطر جنایاتشان علیه مردم مورد حسابرسی قرار بدهد

 

از سپتامبر۲۰۲۳ شاهد نمایش چشمگیر شجاعت مردم ایران

با هدایت عزم راسخ زنان بوده‌ایم

آنها موضع خود را برای آزادی

دموکراسی و حقوق برابر برای زنان نشان داده‌اند

 

میگل رودریگز رئیس‌جمهور کاستاریکا ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ و از امضاکنندگان نامهٔ رهبران جهان در حمایت از برقراری یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت، طی مقاله‌یی در اینفوبائه آرژانتین در سالگرد قتل‌عام سال۱۳۶۷ می‌نویسد:

۳۵سال از قتل‌عام بی‌رحمانهٴ زندانیان سیاسی در ایران می‌گذرد.

تعداد دقیق زندانیان اعدام‌شده مشخص نیست. اما گروه‌های اپوزیسیون معتقدند که تعداد آنها بیش از ۳۰.۰۰۰نفر بوده که حدود ۱۰درصد آنها زن بوده‌اند.

این اعدامها در پی حکم محرمانهٔ خمینی صورت گرفت؛ یک فتوای رسمی که هیأت‌های ویژه‌یی را با دستور اجرای اعدامها پس از محاکمه‌های شتاب‌زده تشکیل داد.

این (اعدام‌ها) مخفیانه انجام شد و قربانیان در مزارهای جمعی دفن شدند بدون این‌که خانواده‌هایشان بتوانند آنها را دفن کنند؛ (خانواده‌ها) با مشکلات بسیاری برای اطلاع از سرنوشت آنها مواجه شدند.

در گزارش سال۱۹۹۰ عفو بین‌الملل آمده است: بسیاری از کشته‌شدگان در اوایل دههٔ ۱۹۸۰ محاکمه و به‌حبس محکوم شده بودند. بسیاری از آنها با (اتهاماتی) مانند توزیع روزنامه و جزوه، شرکت در تظاهرات یا جمع‌آوری کمکهای مالی برای خانواده‌های زندانیان (محکوم شده بودند)».

میگل رودریگز در ادامهٔ این مقاله می‌افزاید: «متأسفانه تحقیقات سازمانهای بین‌المللی حقوق‌بشر و سازمان‌ملل بسیار سهل‌انگارانه بود. مردم ایران شایستهٴ آزادی هستند. آنها شایستهٴ زندگی با کرامت و رعایت حقوق انسانی خود هستند. این حق ذاتی هر فرد است».

در بخش دیگری از مقالهٔ مندرج در اینفوبائه به‌قلم رئیس‌جمهور پیشین کاستاریکا آمده است: «اکنون بار دیگر اساسی‌ترین حقوق انسانی مردم ایران ظالمانه نقض می‌شود. از سپتامبر۲۰۲۳، شاهد نمایش چشمگیر شجاعت مردم ایران با هدایت عزم راسخ زنان بوده‌ایم. آنها موضع خود را برای آزادی، دموکراسی و حقوق برابر برای زنان نشان داده‌اند.

مفتخرم که چند ماه پیش به‌همراه ۱۲۳تن از رهبران برجستهٔ پیشین جهان نامه‌یی را به‌مقامات کانادا، ایالات‌متحده، انگلستان و اتحادیهٔ اروپا امضا کردم که در آن از آنها خواسته شد در همبستگی با مردم ایران بایستند.

جامعهٔ جهانی برای مدتی طولانی در مقابل جنایات (رژیم) ایران سکوت و بی‌عملی پیشه کرده است. این سکوت به‌تداوم فرهنگ مصونیت در داخل کشور کمک کرده است. ضروری است که جهان، سران جمهوری اسلامی را به‌خاطر جنایاتشان علیه مردم مورد حسابرسی قرار بدهد.

(اینفوبائه- ۲۱مرداد ۱۴۰۱)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8e4563fb-1e69-4e04-b3b5-8751e2086e3b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات