728 x 90

میرور انگلستان: محاکمه حمید نوری، رئیسی را در چشم‌انداز منفی‌تری قرار داده است

قتل‌عام ۶۷ و دژخیم حمید نوری
قتل‌عام ۶۷ و دژخیم حمید نوری

میرور انگلستان با اشاره به حکم حبس ابد برای دژخیم نوری نوشت: محاکمه حمید نوری، رئیسی، را در چشم‌انداز منفی‌تری قرار داده است. زیرا او به‌عنوان یکی از چهار قاضی است که به‌شدت در نظارت بر قتلهای سال۶۷ نقش داشته است.

میرور اضافه کرد مریم رجوی، ضمن استقبال از محکومیت حمید نوری، خواستار محاکمه علی خامنه‌ای ولی‌فقیه و ابراهیم رئیسی و سایر عاملان آن شد.

میرور انگلستان نوشت: یک مقام سابق رژیم ایران به‌دلیل مشارکت در اعدام وحشیانه هزاران زندانی سیاسی در ایران در دهه۱۹۸۰ به حبس ابد محکوم شده است.

حمید نوری که در سال۲۰۱۹ در فرودگاه استکهلم دستگیر شد، در حکمی مبتکرانه به اتهام اعدام دسته‌جمعی و شکنجه زندانیان در ایران در سال۱۹۸۸متهم به جنایات جنگی شد.

این اولین باری است که یکی از اعضای رژیم ایران به‌دلیل نقض حقوق‌بشر مجرم شناخته می‌شود.

نوری ۶۱ساله متهم به کار به‌عنوان دستیار معاون دادستان در زندان گوهردشت کرج تهران و تبانی با افرادی بود که مستقیماً در این قتل نقش داشتند.

نوری نقش مهمی در صدور احکام اعدام، نظارت بر اعدام‌های دسته جمعی، آوردن زندانیان به اتاق اعدام و کمک به دادستان در جمع‌آوری اسامی زندانیان داشت.

نوری در یک محاکمه تاریخی، که اتهاماتش را رد کرده بود، تنها فردی است که تاکنون به‌دلیل جنایات بین ژوئیه و اوایل سپتامبر ۱۹۸۸ با دادگاه روبه‌رو شده است.

هزاران نفر از مخالفان سیاسی به‌طور سیستماتیک در معرض ناپدید شدن اجباری و اعدام فراقانونی قرار گرفتند.

بسیاری از کشته‌شدگان مورد شکنجه و سایر موارد ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز قرار گرفتند

یکی از بازماندگان به عفو بین‌الملل گفت که اجساد متعددی را در بخشی از زندان که در آن ۱۲ صندلی با ۱۲ طناب آویزان شده بود روی زمین دیده‌اندوی گفت: نگهبانان مشغول آوردن سریع اسرا و بستن طناب به گردن آنها بودند.

یکی از اعضای خانواده به عفو بین‌الملل گفت که چگونه از قتل بستگان خود مطلع شدند. گفتند: «سپاه پاسداران پدرم را به دفترشان احضار کردندسپس یکی از مقامات وارد شد، کیفی را روی میزش گذاشت و گفت: اینجا کیف پسرت است؛ ما او را اعدام کردیم. حالا وسایلش را بردارید و بیرون بروید.

این مقام هم‌چنین به پدرم گفت: شما مجاز نیستید در این مورد در جایی صحبت کنید یا سعی کنید قبر او را پیدا کنید. واقعاً غیرانسانی بود.(میرور انگلستان ۲۳تیرماه)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed231191-dd75-44d3-b1d8-bb056c64eb8e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات