728 x 90

موضع‌گیری شخصیتهای بین‌المللی به‌خاطر هلاکت رئیسی

موقعیت سقوط بالگرد رئیسی جلاد۶۷
موقعیت سقوط بالگرد رئیسی جلاد۶۷

دکتر آلخو ویدال کوادراس رئیس کمیتهٔ بین‌المللی در جستجوی عدالت نوشت: «جلاد تهران» در سانحه هلیکوپتر جان خود را از دست داد و دهها هزار قربانی بی‌گناه بر وجدانش باقی ماند، البته اگر چنین چیزی داشته باشد. من نمی‌توانم از مردن کسانی که به‌خاطر دفاعم از آزادی و دموکراسی در ایران قصد ترور من را داشتند، پشیمان باشم».

مایک پمپئو وزیر خارجه قبلی آمریکا ضمن اعتراض به پیام تسلیت دولت آمریکا به‌خاطر هلاکت رئیسی نوشت: وزارت‌خارجه آمریکا باید تمرکزش را بر قربانیان واقعی می‌کرد. جلاد تهران هزاران شهروند در ایران و بسیاری دیگر در سراسر جهان را به‌قتل رسانده است.

مایک جانسون رئیس کنگرهٔ آمریکا، نوشت: «دوران حکومت وحشیانه رئیسی در ایران با ترور، خطر و ظلم همراه بود. در این روزهای سرنوشت‌ساز، ما برای ثبات در خاورمیانه و برای رهبران ایرانی‌یی دعا می‌کنیم که به‌دنبال زندگی در صلح با همسایگان خود و غرب هستند و برای روزی که پرچم آزادی در ایران برافراشته شود».

سناتور پاتریک کانر رئیس گروه سوسیالیست در سنای فرانسه و وزیر پیشین شهر و جوانان این کشور در حساب ایکس خود، نوشت: «رئیسی مرد. وقتی برخی تسلیت می‌گویند، من به‌نوبهٔ خود به قربانیان «جلاد تهران» فکر می‌کنم که اعدام شدند و مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفتند».

تام مک‌کلینتاک نمایندهٔ کنگرهٔ آمریکا در بیانیه‌یی نوشت: «رئیس‌جمهور (رژیم) ایران ابراهیم رئیسی که به «جلاد تهران» شناخته می‌شد، مرد. جهان اکنون بدون این دیکتاتور مستبد مکان بهتری است. رئیسی یک قاتل بی‌رحم و عضو هیأت بدنام مرگ در تهران بود. او در دوران حکومت ترورش، بر اعدام هزاران تن از زندانیان سیاسی نظارت داشت.

به مردم ایران که برای آزادی مبارزه می‌کنند می‌گویم، من در کنار شما و مبارزه شجاعانةتان برای یک جمهوری آزاد، دموکراتیک با جدایی دین و دولت در ایران ایستاده‌ام. در میعادگاهتان با سرنوشت، موفق باشید».

دکتر لیام فاکس وزیر دفاع پیشین و نمایندهٔ کنونی پارلمان انگلستان، تأکید کرد: «رئیسی یکی از چهره‌های کلیدی در قتل هزاران زندانی سیاسی در دهه ۱۳۶۰ بود. او عضو «هیأت مرگ» بوده و نقشی کلیدی در سرکوب وحشیانه حقوق‌بشر داشته است. مرگ جلاد تهران منجر به سوگواری انبوه ستم‌دیدگان ایرانی نخواهد بود».

میلان زِوِر وزیر پیشین آموزش اسلوونی، و رئیس مشترک گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا، تأکید کرد: «استفاده از همبستگی اتحادیه اروپا برای کمک به یافتن یک قاتل مستبد، برخلاف آنچه یانس لنارچیچ (از کمیسرهای اتحادیهٔ اروپا) ادعا می‌کند، مایه شرمساری برای اتحادیه اروپا و اسلوونی و سوء استفاده‌یی عظیم از قدرت و پول اتحادیه اروپا است».

هرمن ترتچ عضو کمیسیون خارجی پارلمان اروپا از اسپانیا و نایب‌رئیس گروه محافظه‌کاران و رفرمیست‌های اروپایی، نوشت: «جوزپ بورل در سوگ عمیق مرگ «جلاد تهران» ابراهیم رئیسی. مردم ایران با اطلاع از مرگ یکی از ظالم‌ترین سرکوب‌گران در خوشحالی غوطه‌ور شدند، اما بورل به‌رغم این‌که خیلی در آنجا بوده، هیچ کاری با مردم ایران ندارد.

ریهاردس کولز رئیس کمیتهٔ خارجی پارلمان لتونی، نوشت: «این همه تسلیت به‌خاطر مردن ابراهیم رئیسی، این همه ژست آشکار خیرخواهی خیالی، دیپلماسی نیست و ما نباید اجازه بدهیم افراد پشت چنین اصطلاحاتی پنهان شوند... لقب «جلاد تهران» بی‌دلیل ثبت نشده است. متحدان و دوستان عزیز، این یک بیماری اسکیزوفرنی است. اقدام مناسب این بود که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه رژیم ایران اعلام شود.

امانوئله پوتزولو نمایندهٔ پارلمان ایتالیا در حساب ایکس خود، نوشت: «رئیسی آن‌طور که خامنه‌ای می‌گوید یک «شهید» نیست. بلکه یک جنایتکار است و قتل‌عام سال۱۳۶۷ این‌را نشان می‌دهد. شهدای واقعی کسان دیگری هستند».

پوتزولو در پیام دیگری، نوشت: «در ایران یک آلترناتیو برای رژیم استبدادی (خامنه‌ای) وجود دارد که مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیدهٔ شورای ملی مقاومت ایران است. دوران تسلیم و تعصب‌گرایی تا ابد باقی نمی‌ماند: نیروی آزادی همواره پیروز می‌شود».

الیز استفانک نماینده کنگره آمریکا در حساب ایکس خود نوشت: ابراز تسلیت وزارت‌خارجه بایدن به‌خاطر مرگ دشمن وحشی و هیولا که مردم ایران را شکنجه کرده و کشته است و متهم به تأمین مالی نیروهای نیابتی تروریستی در سراسر جهان است که سربازان آمریکایی را کشتند، برای دولت یک نقطه سقوط جدید است. این غیرقابل قبول، غیرضروری و ظالمانه است که وزارت امور خارجه برای کشته شدن یک دشمن تسلیت بگوید.

تاگس سایتونگ: تعداد زیادی از نمایندگان مجلس آلمان از همه احزاب دموکراتیک علیه ابراز تسلیت برای رئیسی اعتراض کرده‌اند. نمایندگان بوندستاگ آلمان صبح روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی مطالب مشابهی را نوشتند: «ما برای رئیسی تسلیت نمی‌گوییم باید به سرنوشت زندانیان سیاسی در ایران توجه شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fb573bd3-34b4-4b8a-a4d7-854889f0ed6a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات