728 x 90

مهلت ۶۰روزه‌ای که روی دست رژیم مانده

برجام
برجام

دوشنبه ۲۷خرداد کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی رژیم در یک کنفرانس مطبوعاتی گام دوم خروج از برجام را اعلام کرد و گفت: «شمارش معکوس برای عبور از ذخیره ۳۰۰کیلو گرم اورانیوم غنی شده آغاز می‌شود و تا ۲۷ژوئن(۶تیرماه) از این سقف عبور می‌کنیم». این اقدام که برخی ناظران آنرا خودزنی نامیدند به‌دنبال بی‌اعتنایی اتحادیه اروپا به مهلت ۶۰روزه بود. بعد از اولتیماتوم مجدد رژیم واکنش‌های جهانی شدید شد و به‌صورت موجی از نگرانی در درون رژیم ریخت.

به‌دنبال اظهارات کمالوندی برای خروج از برجام، طرف حسابهای اروپایی رژیم واکنش‌های تندی نشان دادند.

از جمله سایت حکومتی خبر۲۴نوشت مرکل صدراعظم آلمان «درباره تبعاًت نقض برجام» به رژیم هشدار داد. این سایت حکومتی افزود« مرکل خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که رژیم ایران به حفظ توافق هسته‌یی ادامه خواهد داد؛ اگر این‌گونه نباشد به‌طور طبیعی پیامدهایی وجود خواهد داشت».

خبرگزاری حکومتی موج هم به‌ نقل از صدراعظم آلمان نوشت:«رژیم ایران باید به توافق هسته‌ای پایبند باشد».

روزنامهٔ حکومتی رسالت هم در روز ۲۹خرداد به‌ نقل از ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نوشت: رژیم ایران «باید درباره برجام صبور و مسؤل باشد!» این روزنامهٔ حکومتی افزود« رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این و در دیدار با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود: «فرانسه و آمریکا اهداف مشترکی را در زمینه ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌یی دارند و مذاکرات بین‌المللی جدیدی باید آغاز شود تا چنین هدفی محقق شود».

سایت حکومتی فرارو در روز ۲۹خرداد نوشت رئیس‌جمهور آمریکا در جدیدترین اظهاراتش گفته است: «برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای ممکن است به اقدام نظامی دست بزند». این سایت حکومتی با ابراز نگرانی افزوده است «نکته قابل توجه، همزمانی برجسته‌سازی گزینه نظامی آمریکا با ضرب‌الاجل ۶۰روزه رژیم ایران به اعضای باقیمانده در توافق هسته‌یی است. برخی ناظران بعید می‌دانند که اروپا در فرصت اندک باقیمانده بتواند کاری را انجام دهد که در یک سال گذشته از انجام آن عاجز بود. از این رو، به احتمال زیاد ایران خروج تدریجی از برجام را ادامه خواهد داد.آمریکا مایل است که این محاسبه ایران را تغییر دهد. به عبارت دیگر، کاخ سفید دنبال این است که ایران غنی‌سازی بدون محدودیت را از سرنگیرد». این سایت حکومتی در انتها نوشته است «از دیدگاه کاخ سفید، استراتژی فشار حداکثری آمریکا در برابر ایران نیاز جدی به گزینه نظامی ندارد. سیاستمداران واشنگتن معتقدند که تحریم‌هایشان علیه تهران در میان مدت، بدون شلیک یک گلوله، نتیجه مطلوب آمریکا را محقق خواهد کرد. البته این بدین معنا نیست که وضعیت فعلی به همین شکل ادامه خواهد یافت. به همین دلیل ترامپ، اخیراً گفت: «ما برای ایران بسیار آماده هستیم. خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد».

واکنش‌های جهانی به اقدام رژیم به تهدید خروج از برجام برای اجرایی شدن اینس‌تکس، به قدری سریع بود که باندهای درون رژیم را به واکنش واداشت.

علی بیگدلی از کارشناسان باند روحانی گفت:« صحبت‌های بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، و رئیس‌جمهور به منزله وارد شدن ما به شرایط خاصی است. یعنی اگر چه اتحادیه اروپا برای ما کار خاصی انجام نداده ولی به هیچ‌وجه حاضر نیست نظام از برجام فاصله بگیرد و دیدیم که کاخ سفید، فرانسه و آلمان و انگلستان به رویکرد جدید نظام واکنش نشان دادند». این کارشناس حکومتی با طرح این سؤال که آیا« ما در شرایطی هستیم که بخواهیم دست به غنی‌سازی‌ای بیش از سهمیه‌ای که برجام تعیین کرده یا تولید آب سنگین و چنین اقداماتی بزنیم؟» شرایط اعلام شدهٔ اتحادیهٔ اروپا به رژیم را گوشزد کرد و گفت:« با سفر وزیر خارجه آلمان به ایران تمام انتظارات ما منفی شد. در کنفرانس امنیتی مونیخ وزیر خارجه آلمان به وزیر خارجه کشور مان گفته بود حاضرند اینس‌تکس را اجرایی کنند به شرط این‌که سه شرط توسط ایران اجرا شود».

علاوه بر مهره‌های باند روحانی، نهادهای زیر دست ولی‌فقیه ارتجاع هم نسبت به پیامدهای این خودزنی رژیم در خروج از برجام هشدار داده‌اند. روزنامه وابسته به سپاه پاسداران در روز ۲۹خرداد نوشت: «طرف غربی تلاش می‌کند با ابزار‌هایی که در متن برجام-قطعنامه ۲۲۳۱در اختیار دارد، نخست ایران را از خروج کامل از برجام منصرف کرده و در صورت عدم موفقیت در این گزاره، با فضاسازی رسانه‌یی و سیاسی علیه ما، نظام را ناقض برجام معرفی و با احیای شش قطعنامه گذشته شورای امنیت، موقعیت نظام را در عرصه بین‌الملل متزلزل کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/63aa3c65-5d1e-4cff-9a0b-6d17d117a0ff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات