728 x 90

مهسا امینی - واکنش‌های جهانی علیه رژیم زن‌ستیز آخوندی

مهسا امینی - واکنش‌های جهانی علیه رژیم زن‌ستیز آخوندی
مهسا امینی - واکنش‌های جهانی علیه رژیم زن‌ستیز آخوندی

خبرگزاری رویترز:ایرانیان برای تشییع جنازه یا زنانی که توسط گشت ارشاد دستگیر شدند تجمع کردند 
مردم ایران در مراسم تشییع جنازه مهسا امینی، زن 22 ساله‌ای که پس از دستگیری توسط گشت ارشاد کشور کشته شد، تجمع کردند.
اعتراضات پس از آن آغاز شد که مهسا امینی پس از بازداشت در پایتخت تهران توسط مأموران اجرای قوانین سختگیرانه حجاب کشور به کما رفت.
پلیس گفت که او پس از سکته قلبی به بیمارستان منتقل شد - اما اعضای خانواده به وب‌سایت‌های محلی گفته‌اند که او سابقه‌ای از مشکلات قلبی نداشته است. پست‌های رسانه‌های اجتماعی اکنون نشان می‌دهد که معترضان در حالی که رانندگان بوق ماشینهای خود را در یکی از میدانهای تهران نزدیک به بیمارستانی که خانم امینی در آن درگذشت به صدا در آورده بودند، شعار می‌دهند «مرگ بر دیکتاتور».

 

گاردین ۲۵شهریور: زن ایرانی «پس از ضرب و شتم پلیس اخلاق» به دلیل قانون حجاب، جان خود را از دست داد

یک زن ۲۲ ساله چند روز پس از بازداشت توسط پلیس اخلاق رژیم به اتهام عدم رعایت مقررات حجاب در ایران درگذشت.

مهسا امینی به همراه خانواده‌اش از استان کردستان در غرب ایران برای دیدار با اقوام خود به تهران سفر می‌کرد که بنا بر گزارش‌ها به دلیل رعایت نکردن قوانین سخت‌گیرانه کشور در مورد پوشش زنان دستگیر شد.

شاهدان گزارش دادند که امینی در وانت پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، ادعایی که پلیس آن را رد می کند...

گروه های حقوق بشر گزارش داده اند که نیروهای امنیتی بیشتری در بیرون بیمارستان کسری مستقر شده اند.

 

واشنگتن پست ۲۵شهریور: زن ایرانی پس از بازداشت توسط «گشت ارشاد» جان خود را از دست داد که خشم را برانگیخت...

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، پس از مرگ وی، نیروهای امنیتی در مقابل بیمارستان کسری تهران در شمال پایتخت، محل درمان امینی با مردم درگیر شدند. برخی ویدئوها هم‌چنین تظاهر کنندگان را در نزدیکی میدان آرژانتین نشان می‌دهند که علیه رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای شعار می‌دادند خامنه‌ای قاتله، دولت او باطله».

 

رویترز ۲۶شهریور: مرگ یک زن ایرانی پس از دستگیری گشت ارشاد، اعتراضات را برانگیخت

... دیدبان اینترنت NetBlocks در توئیتر گزارش داد که قطعی قابل‌توجه اینترنت در تهران رخ داده است و این حادثه را به اعتراضات مرتبط می‌داند.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در توئیتر خود نوشت: «مرگ مهسا امینی پس از جراحات وارده در بازداشت به‌دلیل حجاب «نادرست» وحشتناک است... مسئولان مرگ او باید پاسخگو باشند.

گروه حقوق‌بشر عفو بین‌الملل در توئیتر خود نوشت: «... اتهامات مربوط به شکنجه و سایر بدرفتاریها در بازداشت، باید به‌صورت جنایی مورد بررسی قرار گیرد... همه عوامل و مقامات مسئول باید با عدالت روبه‌رو شوند».

 

جیک سالیوان: ما به‌شدت نگران مرگ مهسا امینی ۲۲ساله هستیم مرگ او نابخشودنی است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا جمعه ۲۵شهریور، درباره قتل مهسا امینی توسط نیروهای امنیتی رژیم ایران موسوم به گشت ارشاد در تهران واکنش نشان داد و آن را «غیرقابل گذشت» عنوان کرد.
وی با ابراز نگرانی عمیق در صفحه توئیتر خود نوشت: «از مرگ مهسا امینی ۲۲ساله که گزارش‌شده بر اثر ضرب و شتم در بازداشت گشت ارشاد درگذشته است عمیقاً نگران هستیم. مرگ او غیرقابل گذشت است. ما مقام‌های ایران را مسئول چنین موارد نقض حقوق‌بشر می‌دانیم».
در همین رابطه سازمان عفو بین‌الملل نیز در طی بیانیه‌یی «با ابراز همدلی و همدردی با خانواده و همه کسانی که از مرگ هولناک مهسا امینی غمگین و خشمگین هستند» اعلام کرد: «واحد پلیس موسوم به پلیس امنیت اخلاقی در تهران، که مجری قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری در ایران است، مهسا را سه روز قبل از مرگش به صورت خودسرانه بازداشت کرده بود».

 

جاوید رحمان: قتل مهسا امینی نشانه‌ای از نقض گسترده حقوق‌بشر در ایران است

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در امور ایران روز جمعه ۲۵شهریور، در یک موضع‌گیری تأ‌سف و نگرانی عمیق خود را در رابطه با مهسا امینی ابراز کرد و گفت این حادثه نشانه‌ای از نقض گسترده حقوق‌بشر در ایران است.
او که در نشست مجازی با میزبانی سازمان «ایمپکت ایران» سخن می‌گفت، افزود بارها از رژیم ایران خواسته است به وی اجازه ورود به ایران را بدهند تا وضعیت حقوق‌بشر در این کشور را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد.
جاوید رحمان نسبت به تشدید اعدامها در ایران با ابراز نگرانی شدید پس از به قدرت رسیدن رئیسی، به اعدام کودکان، اعدام فزاینده اقلیت‌های مذهبی، و اعدام پرشمار زنان در رژیم ایران صورت می‌گیرد اشاره کرده است.
وی نقض فاحش حقوق‌بشر در رابطه با زنان را «منزجرکننده» و «ناپذیرفتنی» عنوان کرد و از جامعه بین‌المللی و به‌ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل خواست رژیم ایران را به‌شدت محکوم کنند و هم‌چنین با تصویب قطعنامه‌یی حجاب اجباری در ایران را محکوم کند.
وی افزود، تحریم‌های بین‌المللی علیه رژیم ایران، مقامات این کشور را از انجام مسئولیت‌هایشان در قبال شهروندان ایران از جمله زنان ایرانی معاف نمی‌کند
جاوید رحمان در رابطه به سرکوب اقلیتهای قومی تحت حاکمیت رژیم ایران اظهار داشت رژیم ایران «تنفر ویژه‌ای» نسبت به اقلیتها دارند به همین خاطر تلاش می‌کنند به شیوه‌ای عامدانه سوءمدیریت و فقر نظام‌مند و گسترده در کردستان، خوزستان، و بلوچستان را تداوم بخشند.

 

موضع‌گیری سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا:

توئیت اول: سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا: جان باختن مهسا امینی در اثر جراحتهایی که در زمان بازداشت از سوی پلیس به‌دلیل حجاب نامناسب به او وارد شده بود، تکان‌دهنده است و نقض فاحش حقوق‌بشر به‌شمار می‌آید.

توئیت دوم: سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا: با خانواده و عزیزان مهسا همدلی می‌کنیم. زنان ایران باید حق داشته باشند به دور از خشونت و آزار هر چه می‌خواهند بپوشند.

توئیت سوم: سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا: ایران باید استفاده از زور علیه زنان را به‌دلیل انجام کارهایی که به‌آزادی‌های اساسی آنها مربوط است، پایان دهد. از رهبران ایران می‌خواهیم کسانی را که مسئول مرگ مهسا هستند، پاسخگو کنند.

 

عفو بین‌الملل: مرگ مشکوک در حین بازداشت مهسا امینی باید مورد تحقیقات کیفری قرار گیرد

شرایط منجر به مرگ مشکوک در حین بازداشت مهسا امینی ۲۲ساله، که شامل گزارشهایی مبنی بر شکنجه و سایر بدرفتاریها بوده است، باید مورد تحقیقات کیفری قرار گیرد.

واحد پلیس موسوم به «پلیس امنیت اخلاقی» در تهران، که مجری قوانین تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری در کشور است، او را سه روز قبل از مرگش به صورت خودسرانه بازداشت کرد. تمام مأموران و مقامات مسئول باید به دست عدالت سپرده شوند.

 

راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران:

مرگ مهسا امینی پس از جراحات وارده در بازداشت وحشتناک است.

راب مالی: رژیم ایران باید به‌خشونت علیه زنان به‌دلیل احقاق حقوق اساسی خودشان پایان بدهد. مسئولان مرگ او باید مورد حسابرسی قرار گیرند

 

مارک والاس ـ مدیر یوآنی:

علت مرگ مهسا رژیم ایران است. اجازه ندهید «درخواست» رئیسی برای تحقیق شما را گول بزند. رئیسی، با نام مستعار قاضی حلق آویز، بر موارد بی‌شماری از شکنجه و مرگ نظارت داشته است. اجازه ندهید رژیم ایران این جنایت را سفیدسازی کند

 

جیسون برادسکی مدیر سیاست‌گذاری یوآنی

این بدرفتاریها باید در دستور کار قدرتهای جهانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در بین دنبال کردن دیپلماتهای ایرانی درباره برجام قرار گیرد: خانم مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله‌ای که به‌دلیل بی‌حجابی توسط پلیس اخلاق ایران مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، پس از رفتن به کما جان باخت.

و اجازه دهید فراموش نکنیم: گشت ارشاد ایران بخشی از نیروی انتظامی است که از نظر تکنیکی به وزارت کشور که رئیسی اسما بر آن نظارت دارد، گزارش می‌دهد. اگر چه سپاه و دفتر خامنه‌ای کنترل واقعی [امور کشور را در دست] دارند. با این وجود، چون رئیسی در نیویورک خواهد بود، باید پاسخگو باشد.

 

مورگان اورتگاس در مورد درگذشت مهسا امینی: اجازه نمی‌دهیم دولت آمریکا آنچه که رژیم ایران با تو انجام داد را ماست‌مالی کند و مرگ تو بیهوده نخواهد بود

مورگان اورتگاس، سخنگوی پیشین وزارت‌خارجه آمریکا، در واکنش به درگذشت مهسا امینی بر اثر ضرب و شتم مأموران گشت ارشاد خواستار پخش شدن نام این زن جوان شد و نوشت: «اجازه نمی‌دهیم دولت آمریکا آنچه که رژیم ایران با تو انجام داد را ماست‌مالی کند و مرگ تو بیهوده نخواهد بود».

 

توئیت راب روث نماینده پارلمان اروپا - از زنان ایران دفاع کنید

آیا رئیسی رئیس‌جمهور فوق محافظه‌کار ایران در هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک هفته آینده مورد استقبال قرار می‌گیرد؟

اگر چنین است، کشورهای دیگر باید آن را تحریم کنند. از زنان ایران دفاع کنید.

 

رویترز: زن ایرانی بعد از بازداشت توسط پلیس اخلاق جان‌باخت
روز جمعه به‌نقل از دایی وی که اعتراض ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است، یک زن جوان ایرانی پس از بازداشت توسط پلیس اخلاق در اجرای قوانین سختگیرانه حجاب ایران به کما رفته است.
رسانه‌های دولتی گزارش دادند که وزارت کشور و دادستان تهران پس از تماس ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور تحقیقات درباره پرونده مهسا امینی را آغاز کردند، اما به‌نقل از پایگاه خبری امتداد، عموی مهسا امینی پس از انتقال به یک بیمارستان پس از بازداشت او در یک ایستگاه پلیس اخلاق این شهر جان باخت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/398635e3-24dc-4e81-97ec-f4516bbc238e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات