728 x 90

بیش از ۲ میلیون زائر عازم عرفات شدند

حجاج بیت الله الحرام در کوه عرفه
حجاج بیت الله الحرام در کوه عرفه

بیش از دو میلیون حاجی امروز دوشنبه ۲۹ مرداد۹۷ برای ادای مهمترین رکن از ارکان حج  عازم صحرای عرفات شدند.

مقامات سعودی روز یکشنبه۲۸ مرداد اعلام کرد تعداد زائرانی که در سال جاری به مکه برای ادای مناسک حج وارد این کشور شدند، به دو میلیون و ۹۶۶ هزار و ۴۶۱ نفر رسیده اند.

حجاج روز نهم ذی الحجه، روز عرفه را تا غروب آفتاب در عرفات سپری خواهند کرد.

 آنها نماز ظهر و عصر را در مسجد نِمره بجا می آورند و به خطبه عرفات گوش فرا خواهند داد.

 مسجد نِمره همان مسجدی است که پیامبر اسلام خطبه حجه الوداع را در آن ایراد کرده بود.

  حجاج تا زمان غروب آفتاب دراین مکان به خواندن قرآن، دعا و دیگر عبادات خواهند پرداخت.

مسافت مِنا تا صحرای عرفات ۱۲ کیلومتر است. حجاج طی مراسمی به سوی عرفات که در فاصله چند کیلومتری جنوب مکه و خارج از محدوده حرم مکی قرار گرفته ، حرکت خواهند کرد.

 به گفته مقامات سعودی علاوه بر نیروهای امنیتی و پلیس صدها هزار داوطلب غیر نظامی و نیروی نظامی از ارتش برای خدمت به زائران خانه خدا وارد شده اند .

در مسیر عبور زائران به عرفات٬ امکاناتی چون غذا، آب آشامیدنی، بیمارستان‌های سیار، مراکز بهداشتی و دیگر نیازها فراهم شده است.

وزارت بهداشت و درمان سعودی چهار بیمارستان را با ظرفیت ۶۰۰ تخت برای ارائه خدمت به حاجیان در چهار نقطه مهم برگزاری مراسم حج تاسیس کرده است. بیمارستان‌های «جبل الرحمه»، بیمارستان عمومی «عرفات»، بیمارستان نمره و بیمارستان «شرق عرفات » و همچنین ۴۶ مرکز پزشکی که توسط تیم‌های مختلف پزشکی اداره می شوند، به زائران خانه خدا به طور مجانی خدمات بهداشتی ارائه می کنند.

این بیمارستان‌ها از تخصص‌های پزشکی مختلفی نظیر جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب، اورولوژی، جراحی دستگاه گوارش، بیماری‌های تنفسی و عمومی برخوردارند.

میلیون‌ها زائر حج تمتع با غروب آفتاب مراسم عرفات را به پایان رسانده و با جمع کردن سنگریزه برای پرتاب کردن به نماد شیطان و مناسک «رمی جمرات» به منطقه مزدلفه می روند.

 

روز عرفه

روز عرفه نهمین روز از ماه ذی حجه است و به‌عنوان یکی از روزهای مهم در روزهای ده گانه از مناسک حج بحساب می‌آید. در چنین روزی حجاج بیت‌الله الحرام در کوه عرفه مستقر می‌شوند. کوه عرفه در شرق مکه و در ۲۲کیلومتری جاده شهر «الطایف» قرار دارد.

روایتها برای این‌که چرا نام عرفه را بر این کوه گذاشته‌اند متفاوت است ولی بر دو روایت بیشتر تأکید شده است. یکی این‌که حضرت آدم(ع) در این مکان بود که با حوا آشنا شد و از این مکان بود که از بهشت خارج شد. به‌دلیل آشنایی آدم با حوا در این مکان نام آن را عرفه گذاشتند.

روایت دوم این است که جبرئیل امین حضرت ابراهیم را به این مکان آورد تا مناسک حج را ببیند و از او سؤال کرد که آیا دیدی؟ سپس حضرت ابراهیم به او پاسخ می‌دهد «عرفت ». به این دلیل نام این مکان را عرفه گذاشتند.

با طلوع خورشید در روز نهم ذی حجه، حجاج از منا به سوی عرفه می‌روند تا در آن مستقر شوند. استقرار در عرفه یکی از مراحل مناسک حج است.

زمان استقرار در عرفه از غروب خورشید روز عرفه تا طلوع خورشید روز بعد یعنی اولین روز  عید قربان است. در چنین روزی حجاج در عرفه نماز ظهر و عصر خود را به‌جا می‌آورند و تکبیر می‌گویند.

پس از غروب آفتاب حجاج از عرفه به «مزدلفه» می‌روند و شب را در آن می‌گذرانند. نماز مغرب و عشا را نیز در «مزدلفه» به‌جا می‌آورند. در صبح روز بعد پس از نماز صبح حجاج به  مشعر«منا» باز می‌گردند تا رمی جمرات کنند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/77ab136f-9191-4ccb-a8b8-bca1ac618594"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات