728 x 90

منابع تأمین بودجه ۱۴۰۱ حکومت آخوندی

از ۲۱آذر که رئیسی جلاد لایحه‌ٔ بودجه را به مجلس رژیم برد، موارد بسیار زیادی از بودجه مورد بحث و گفتگوی کارشناسی قرار گرفته، در این مختصر فقط به منابع تأمین بودجه ۱۴۰۱ آخوند رئیسی خواهیم پرداخت.

بودجه کل کشور ۳هزار ۶۳۱هزار میلیارد تومان است، بودجه سال۹۹برابر با ۲هزار و ۸۸۷هزار میلیارد تومان بود؛ یعنی ۲۶درصد افزایش داشته؛ اما بودجه‌ٔ عمومی دولت با ۹ونیم درصد افزایش به هزار و ۵۰۵هزار میلیارد تومان رسیده و در مقابل بودجه‌ٔ بانکها و شرکتها دولتی با ۴۲درصد افزایش به ۲هزار و ۲۳۱هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته! این‌که چرا بودجه‌ٔ عمومی که محل حقوق‌ها و مخارج زندگی مردم است ۹ونیم درصد افزایش داشته اما بودجه‌ٔ بانکها و شرکت‌های دولتی ۴۲درصد افزایش خود یکی از منابع تأمین بودجه برای حکومت است.

منابع بودجه به استناد لایحه بودجه عبارت‌اند از:

  1. نفت ـ تولید و فروش روزانه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار بشکه نفت ۶۰ دلاری که معادل هر دلار ۲۳هزار تومان محاسبه‌شده است.
  2. برداشت از صندوق ذخیره ارزی تا سقف ۱۳۷هزار میلیارد تومان که البته این میزان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است
  3. فروش ۱۵هزار میلیارد تومان «قیر».
  4. انتشار اوراق مالی اسلامی.
  5. افزایش عوارض.
  6. افزایش مالیاتها به میزان ۷۳درصد

وقتی به ۶محور بالا نگاه کنید برخی نقد و برخی نسیه هستند. فروش یک‌میلیون ۲۰۰هزار بشکه نفت ۶۰دلاری نسیه؛ اما برداشت از صندوق ذخیره‌ای ارزی نقد است. فروش ۱۵هزار میلیارد تومان قیر و انتشار اوراق مالی به‌اصطلاح اسلامی نسیه؛ اما افزایش عوارض و مالیات ۷۳درصدی نقد است. یعنی بودجه‌ٔ ۱۴۰۱ بر روی چپاول از سرفه‌ها و جیب‌های مردم ایران برنامه‌ریزی شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fa4a5609-4fd9-4db5-865f-dbf6b1c347dd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات