728 x 90

مقابله با فقر ۶۰میلیون نفری رئیسی درون نظام را هم متناقض کرد

مقابله با فقر ۶۰میلیون نفری!
مقابله با فقر ۶۰میلیون نفری!

روزنامه حکومتی اعتماد روز پنجشنبه ۱۹اسفند در مطلبی به‌نقل از مرتضی افقه نوشت: وقتی خبر مقابله ۱۵روزه با فقر مطلق از سوی رئیس‌جمهور منتشر شد، برای من باور نکردنی نبود که مقام مسوولی در شمایل رئیس‌جمهور یک مملکت، یک چنین اظهارنظری را در خصوص موضوعات اقتصادی داشته باشد، بدون این‌که متوجه باشند که اساساً موضوع مقابله با فقر یک مقوله کوتاه‌مدت نیست و به زمان کافی و برنامه‌ریزیهای مدون نیاز دارد.

این صحبت آخوند رئیسی که مرغ پخته را هم به‌خنده می‌آورد آن‌چنان پوشالی و غیرواقعی بود که افقه گفت: اگر اعلام می‌شد که دولت قصد دارد پروژه مقابله با فقر را آغاز کند، قابل‌قبول بود، اما این‌که ناگهان اظهار شود طی دو هفته یا یک ماه، قصد داریم، فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم، باور کردنی نیست. به‌نظرم ضروری است، این موضوع به‌طور مستمر در رسانه‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد تا مشخص شود این نوع اظهارات تا چه اندازه با واقعیت فاصله دارند. در گذشته سازمان ملل متحد در یک پروژه ویژه با امکانات بالا، ۱۵سال زمان در اختیار کشورهای مختلف قرار داد تا از طریق برنامه‌ریزیهای مستمر فقر مطلق را به نصف برسانند. این پروژه با امکانات بسیار بالا به سرانجام نرسید، چطور ممکن است، کشوری مانند ایران که در شرایط تحریم و سوءمدیریت‌های گسترده اقتصادی قرار دارد، طی ۲هفته بتواند فقر مطلق را ریشه‌کن کند؟! ظاهراً حتی درک درستی از فقر مطلق نیز در میان دولتمردان وجود ندارد.

وی هم‌چنین افزود: فراموش نکنید، بر اساس آمار وزارت کار در دولت روحانی، از ۸۰میلیون ایرانی، بیش از ۶۰میلیون نفر مشمول دریافت سبد حمایت معیشتی بوده و فقیر محسوب می‌شوند. این آمار را بسیاری از نمایندگان اصول‌گرا نیز تأیید کرده‌اند؛ امروز حتی یک دانش‌آموز می‌داند که مسأله فقر یک منشور چندوجهی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... است و برای مقابله با آن باید برنامه‌ریزیهای مدون و چندوجهی تدارک دیده شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/872d42bb-8544-4a3a-9f4c-dc8bd6d675ab"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات