728 x 90

معنای ارتقای «جنگ سایبری» به «جنگ ترکیبی» - شهرزاد خو شکلام

جنگ سایبری...
جنگ سایبری...

رژیم در این قیام همپای اعدام و سرکوب و شکنجه‌، جنگ سایبری را هم به‌عنوان یکی از جدی‌ترین اهرم‌های استراتژیکش پیش می‌برد. همان‌طور که می‌دانید رژیم بعد از چین دومین ارتش سایبری در دنیا را در اختیار دارد که البته منظور به‌لحاظ آمار است و نه لزوماً فن و تخصص. در قیام اخیر هم رژیم ارتش سایبری‌اش را - چه در کمیت و چه در کیفیت – به‌طور جدی برای مقابله با قیام مردم ایران تقویت کرده است. ستاد کل نیروهای مسلح رژیم اخیراً در ابلاغیه‌ای به کل نیروهای نظامی‌اش ابلاغ کرده که گردانهای سایبری اقدام به رزمایش سایبری بکنند. در همه استانها در حال حاضر این رزمایش‌ها در جریان است. هم‌چنین سازمان فضای مجازی رژیم هم موظف شده که عملکرد این گردانها را به‌صورت هفتگی بررسی کرده و در تمامی مناطق و به فرمانده سپاه تهران گزارش کند و همین‌طور گفته شده که این رزمایش‌ها تا پایان سال۱۴۰۱ در همه استانها ادامه خواهد داشت.

 

جهاد تبیین خامنه‌ای، هشتگ‌سازی از سوی زنان خانه‌دار!

خامنه‌ای در این مدت اخیر، هر بار و به هر بهانه‌یی که به صحنه آمده، روی کار در فضای مجازی و همین «جهاد تبیین» انگشت گذاشته است. او همین چند روز پیش هم در دیداری با جمعی از زنان به همین موضوع اشاره کرد و اگر چه صحبتش درباره نقش زنان در مادری و خانه‌داری بود ولی این به‌اصطلاح حق رو برای زنان قائل شد و گفت که شما در کنار خانه‌داری می‌توانید کار در فضای مجازی را هم که بسیار آسان است انجام دهید و شما هم می‌توانید هشتگ‌سازی کنید! هشتگ بسازید!

این امر اهمیت جنگ سایبری و نیاز رژیم به‌طور خاص در این شرایط را برای تقویت جنگ سایبری و برای مقابله با قیام نشان می‌دهد. در همین رابطه رژیم، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج را وارد کار سایبری کرده است. البته شیوه‌هایشان با شیوه‌هایی که در سال‌های گذشته ما شاهدش بودیم به میزانی فرق کرده و الآن روی تولید محتوا متمرکز شده‌اند و به‌طور رسمی و علنی برای هر کدام از گردانهای سایبری، گروه‌های تلگرامی ایجاد کرده‌اند و روی این گرو‌ه‌ها محتوای مختلف از جمله متون مختلف، عکس، کلیپ، دستورالعمل‌ها و جملات مختلف را منتشر می‌کنند که همه بتوانند استفاده کرده و خط هماهنگی را پیش ببرند. همین‌طور در شبکه‌های مجازی فارسی به‌قدری این موضوع شناخته شده است که حتی بعضاً دیده می‌شود که مثلا نفرات می‌پرسند که «آیا این پستت فاکتوریه»؟ یعنی این‌که چقدر حساب شده و چقدر پول می‌گیری؟ و اخیراً هم برای ناشناس ماندن، از گیفت کارتهایی برای همین پرداختها استفاده می‌کنند که در شبکه‌های مجازی، درج شده است.

 

از جنگ سایبری تا جنگ ترکیبی

عمده گردانهای سایبری سپاه از زنان بسیجی تشکیل شده است که به‌صورت مستمر و شبه‌رباتیک برای تبلیغ رژیم و تخطئه مقاومت و سازمان و سایر نیروهای مخالف رژیم تلاش می‌کنند. اگر چه رژیم کماکان در پایه هم‌چنان از جنگ سایبری به شکل گسترده استفاده می‌کند، اما با پیشرفت تکنولوژی و هوشیاری جامعه و سوختن برخی روشهای قبلی سایبری، جنگ سایبری را به جنگ ترکیبی ارتقا داده‌اند. جنگ ترکیبی یک راهبرد نظامی با آمیخته‌ای از جنگ سیاسی و دیپلماتیک، جنگ نظامی، نامنظم، حقوقی و مجازی و فیک نیوز یعنی همین اخبار جعلی است. روش‌های استانداردی هم که در این نوع جنگ استفاده می‌شود، یکی ایجاد تفرقه و تردید و از بین بردن اعتماد بین نهادها و رهبران است و دیگری شیطان‌سازی علیه مقاومت. کاری که به‌صورت گسترده و جنون‌آمیز در سال‌های گذشته دنبال کرده است. هم‌چنین تهدید و ارعاب با هدف ایجاد ترس و پاسیویسم در جامعه و شیوه آخر هم، اشباع شبکه اجتماعی با محتوایی است که آن حرف اصلی را بپوشاند و گم کند.

 

سایبر بولینگ یا زورگویی سایبری!

پدیده رایج دیگر در ماه‌های اخیر و به‌طور خاص در شبکه‌های اجتماعی که رژیم از آن استفاده می‌کند پدیده‌یی به نام «سایبر بولینگ» یا زورگویی سایبری است. موضوعی که از سال۱۹۹۹میلادی به‌عنوان یک معضل اجتماعی در شبکه مجازی و به‌طور خاص بعد از راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی اینترنتی مطرح شده است. این پدیده به این شکل تعریف می‌شود که انواع فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات به‌صورت برنامه‌ریزی شده، مکرر و خصمانه توسط فرد و یا گروهی به قصد آزار رساندن به کار گرفته می‌شود و برای این منظور از ارسال پیام و انتشار پستهایی استفاده می‌شود که ماهیت جنسی، تهدید، فحاشی، برچسب‌زنی، تمسخر و یا نشر دروغ دارد. در تحقیقی که یکی از دکترهای استاد دانشگاه غرب سیدنی به‌نام دکتر «ریمون آرچی» انجام داده گفته شده که سایبر بولینگ اغلب با حساب‌هایی با هویت ناشناس - یا درجه‌ای از ناشناسی - و گروه‌های سازمان‌یافته که نام مافیای مجازی بر آنها گذاشته می‌شود عمل می‌کند و غالباً اهداف و وابستگی نامشخصی دارند و همین‌طور سرویس‌های امنیتی در این سایبر بولینگ نقش دارند.

خلاصه این‌که، رژیم جنگ سایبری‌اش را تقویت کرده و به جنگ ترکیبی ارتقا داده است و از همه شگردهای فضای مجازی از جمله همین سایبر بولینگ یا زورگویی سایبری استفاده می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/baead106-0bd9-4e5d-b154-58dcf992dc83"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات