728 x 90

مصاحبه سی.ان.ان با ژنرال وسلی کلارک درباره نیروهای نیابتی رژیم ایران در منطقه

مصاحبه سی.ان.ان با ژنرال وسلی کلارک
مصاحبه سی.ان.ان با ژنرال وسلی کلارک

 ژنرال وسلی کلارک، فرمانده عالی سابق نیروهای ناتو روز جمعه ۴فروردین در مصاحبه‌ای با سی ان ان درباره نیروهای نیابتی رژیم ایران گفت: رژیم ایران با مقاومت داخلی عظیمی دست به گریبان هستند. این اعتراضات که از پاییز گذشته آغاز شد هنوز تا حدودی در داخل ایران ادامه دارد. رژیم ثبات ندارد و دست به اقدامات در خارج می‌زند و با این‌گونه اقدامات در خارج از مرز شهرتی برای خود ایجاد می‌کند.

مجری سی.ان.ان: آمریکا می‌گوید که از سال۲۰۲۱ تاکنون ۷۸ حمله پهپادی در منطقه سوریه توسط این نیروهای نیابتی ایران انجام شده است. سؤال اول، وقتی در مورد این نیروهای نیابتی صحبت می‌کنیم، نیروهای نیابتی ایران چه کسانی هستند؟ و سؤال دوم، اگر در آنجا این‌قدر به آمریکا حمله می‌کنند، آنها چه توانایی‌هایی دارند؟

ژنرال وسلی کلارک: خب، اینها گروه‌هایی هستند که به حزب‌الله یا گروه‌های دیگر در منطقه وابسته هستند. آنها در حال انجام عملیات شناسایی و تأمین مجدد تجهیزات هستند. آنها نیروهای خود را علیه اسراییل ارتقاء می‌دهند. آنها تا حدودی از بشار اسد حمایت می‌کنند. اسراییلی‌ها علیه آنها دست به اقدام می‌زنند. و مأموریت ما در آنجا حمایت از متحدانمان است، هم متحدان کردمان که علیه داعش کار می‌کنند و هم شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات انجام می‌دهیم. اکنون، چرا این امر به‌ویژه نگران‌کننده است، زمانی است که آنها قادر به هدف گیری دقیق علیه آمریکا و ایجاد تلفات هستند، این سطح خطر را برای پرسنل ما در منطقه افزایش می‌دهد. حمله، خمپاره، سقوط یک خمپاره غیردقیق و غیره، این یک حمله است. یک هواپیمای بدون سرنشین که به یک پادگان حفاظت‌شده را مورد اصابت قرار می‌دهد و به پنج سرباز آسیب می‌زند، این یک درجه متفاوت از حمله است. بنابراین ما تلافی می‌کنیم. سؤال این است که آیا واقعاً باید در برابر این پهپادها دفاع کنیم تا نیروهای خودمان را در منطقه حفظ کنیم؟ بدیهی است که ما نمی‌خواهیم این کار را انجام دهیم. همان‌طور که وزیر دفاع گفت ما نمی‌خواهیم علیه ایران تنشها را تشدید کنیم. بنابراین این نوع حمله تهدیدات برای ما را افزایش می‌دهد و برخی از دوراهیهای سیاسی را ایجاد می‌کند.

مجری: اگر این حمله سطح جدید از تهدید را ایجاد کند، همان‌طور که شما توصیف می‌کنید، اگر نیروهای نیابتی ایران بتوانند با این سلاحهای دقیق به نیروهای آمریکایی ضربه بزنند، در این صورت در رابطه با آن چه کار می‌کنید؟ آیا این به‌اصطلاح حمله دقیق توسط مقامات آمریکایی، برای تلافی کافی است؟

ژنرال وسلی کلارک: ما نمی‌دانیم. منظورم این است که این واقعاً به هدف ایرانیان برمی گردد. آیا آنها می‌توانند ما را به اندازه کافی از تعادل خارج کنند و اسراییلی‌ها را به اندازه کافی از تعادل خارج کنند تا نیروهای خود را تقویت کنند، اهرم فشار خود را در برابر اسراییل و روابط خود با سوریه حفظ کنند؟ اینها همه متغیرهایی هستند که توسط ایرانیها ارزیابی می‌شوند و سپس مسیر بعدی را مشخص می‌کنند. آیا آنها دوست دارند ما را از منطقه بیرون کنند؟ کاملا. این امر به آنها کنترل بیشتری در منطقه می‌دهد، هم‌چنین توانایی ما برای حمایت از عراق را کاهش می‌دهد و به آنها نفوذ بیشتری در آنجا می‌دهد. همه اینها بخشی از تلاش ایران برای هژمونی منطقه‌ای است. و ما آنجا هستیم تا آن را مسدود کنیم، و این کار را به شیوه‌ای بسیار کارآمد و ایمن انجام می‌دهیم. ما به این نوع حملات پهپادی نیاز نداریم. ایران دارد قیمت را بالا می‌برد، سطح تهدید را بالا می‌برد. ایران با روسیه رابطه دارد و چین فقط به بازسازی روابط [بین رژیم و عربستان] کمک کرده است. بنابراین ما در حال ورود به عصر جدیدی در منطقه هستیم.

مجری: برای ما در مورد این تصویر گسترده‌تر توضیح دهید، زیرا ایران در اوکراین نیز دخالت دارد. روس‌ها از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراینیها در اینجا استفاده می‌کنند.

ژنرال وسلی کلارک: درست است. و این احتمال وجود دارد که آنها کارخانه‌ای در اوکراین یا شاید در کریمه یا روسیه بسازند تا بتوانند پهپادهای بیشتری را در آنجا تولید کنند. بنابراین، همه اینها بخشی از تلاش ایران برای بازگشت به موقعیت قدرت بزرگ است. و دنبال هژمونی منطقه‌ای است. و آنها از روسیه استفاده می‌کنند. آنها از روابط خود با چین استفاده می‌کنند. آنها کمی بیشتر احساس اعتماد به‌نفس می‌کنند و هنوز هم با مقاومت داخلی عظیمی دست به گریبان هستند. این اعتراضات که از پاییز گذشته آغاز شد هنوز تا حدودی در داخل ایران ادامه دارد. رژیم ثبات ندارد و دست به اقدامات در خارج می‌زند و با این‌گونه اقدامات در خارج از مرز شهرتی برای خود ایجاد می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6edbdffc-5ac2-4aac-bfcd-5c19a2b66a69"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات