728 x 90

مصاحبه با دیوید پترائوس در مورد کشتن قاسم سلیمانی و احتمالات پیش‌رو

ژنرال دیوید پترائوس
ژنرال دیوید پترائوس

ژنرال دیوید پترائوس در مصاحبه با فارین پالیسیی در مورد تاثیر کشتن قاسم سلیمانی بر وضعیت منطقه گفت:

دیوید پترائوس: امکان ندارد که در مورد اهمیت این اقدام مشخص اغراق کنیم. این اقدام مهمتر از کشتن اسامه بن‌لادن یا حتی مرگ رهبر داعش ابوبکر البغدادی است. قاسم سلیمانی معمار و فرمانده عملیاتی تلاشهای رژیم ایران برای تحکیم سلطه به‌اصطلاح هلال شیعه بود که گستره آن از ایران تا عراق از طریق سوریه به جنوب لبنان باشد. وی مسئول تأمین مواد منفجره، بمب و تسلیحات و سایر مهمات که بیش از ۶۰۰سرباز آمریکایی را کشته و بسیاری بیشتر از شرکای ما در ائتلاف و شرکای عراقی و هم‌چنین در سایر کشورها مانند سوریه بود. از این رو مرگ وی دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است.

 

ژنرال پترائوس در پاسخ به این سؤال که رژیم ایران یا نیروهای نیابتی‌اش چه واکنشی نشان خواهند داد گفت:

ژنرال پترائوس: رژیم ایران در یک وضعیت اقتصادی در آستانه فروپاشی است، در وضعیت بسیار شکننده در داخل کشور است. آنها صدها و یا شاهد هزاران شهروند ایران را که در خیابان‌ها و در واکنش به وضعیت وخیم اقتصادی و سوء‌مدیریت و فساد تظاهرات می‌کردند، به‌قتل رساندند.... روشن است که رهبر عالی باید این مسأله را مد نظر قرار بدهد.

 

سؤال از ژنرال پترائوس: احتمال این‌که یک جنگ تمام‌عیار به‌وجود بیاید، چقدر است؟

ژنرال پترائوس: طبعاً در صورتی که این وضعیت تبدیل به یک جنگ گسترده‌تر شود همه طرفها آسیب خواهند دید ولی ایران باید خیلی نگران باشد که در این وضعیت اقتصادی کشور، ناآرامی مردمی قابل‌ توجه و تظاهرات علیه رژیم، این یک تهدید واقعی برای رژیم است به‌نحوی که ما پیش از این شاهد نبودیم.

 

سؤال از پترائوس: ایران برای اقدام تلافی‌جویانه چکار خواهد کرد؟

ژنرال پترائوس: آنها همین الآن احتمالاً آن کاری که هر کس در این وضعیت انجام می‌دهد را انجام می‌دهند: بررسی مجموعه گزینه ها. ممکن است اقداماتی در خلیج باشد، در تنگه هرمز توسط نیروهای نیابتی در کشورهای منطقه و در سایر قاره‌ها جایی که نیروی قدس فعالیت‌هایی دارد. شمار قابل توجهی از پاسخهای احتمالی توسط ایران وجود دارد و تعدادی واکنش احتمالی آمریکا به آن اقدامات.

با توجه به وضعیت اقتصادی آنها، فکر می‌کنم که باید خیلی نگران باشند که این ممکن است عملاً منجر به اولین چالش واقعی برای رژیم از زمان جنگ ایران – عراق شود.

 

سؤال از پترائوس: آیا دولت عراق ارتش آمریکا را از عراق بیرون خواهد کرد؟

ژنرال پترائوس: نخست‌وزیر عراق گفته است که وی یک لایحه‌یی ارائه خواهد داد که این کار را بکند در حالی‌که من فکر نمی‌کنم که اکثریت رهبران عراق این را بخواهند. با توجه به این‌که داعش هنوز یک تهدید قابل‌ توجه است. آنها کاملاً آگاه هستند که این شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نبودند که داعش را شکست دادند، بلکه نیروهای مسلح و نیروهای ویژه عراق که آمریکا تقویت‌شان کرد، بودند که واقعاً در نبردهای تعیین‌کننده جنگیدند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8c1e6c70-37c7-4ff8-826d-6cd337f126ac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات