728 x 90

«مشکل فنی»! در دیپلماسی «اقتدار» با عربستان

پشت کردن وزیر خارجه عربستان به عکس سلیمانی
پشت کردن وزیر خارجه عربستان به عکس سلیمانی

افتضاح جابه‌جایی سالن کنفرانس خبری در جریان دیدار فیصل بن فرحان، وزیر خارجهٔ عربستان سعودی، پیام مشخصی دارد که بوق‌های حکومتی به‌طرق مختلف در حال ماله‌کشی آن هستند.

این وضعیت در حالی رخ داد که امیر عبداللهیان، در سالن از قبل آماده شده، منتظر وزیر خارجهٔ عربستان تا کنفرانس خبری برگزار شود ولی هر چه منتظر شد، طرف مقابل نیامد. رفت و آمد شتابناک و دستپاچگی کارکنان وزارت‌خارجه نشان داد که یک امر غیرمترقبه در میان است. آنها در حضور بیش از ۲۰۰خبرنگار و عکاس با شتاب سالن کنفرانس را جابه‌جا کردند. بعد معلوم شد که وزیر خارجهٔ عربستان هشدار داده است تا عکس‌های خمینی، خامنه‌ای و قاسم سلیمانی از دیوارهای پشت پدیوم برداشته نشود، او حاضر به شرکت در کنفرانس نخواهد بود.

وزیر و جماعت دورباش کورباش گو و تشریفات‌چیان وزارت‌خارجهٔ نظام با یک لگد محکم به قبر «بنیانگذار جمهوری اسلامی!» و «سردار دلها» و فرمایشات قبلی «مقام عظمای ولایت» به این درخواست ذلیلانه تن دادند و اسم آن را با وقاحت تمام گذاشتند: «مشکل فنی»!

برای این‌که تصویر دقیقی از این مواضع و رفتارهای خفت‌بار داشته باشیم یادآوری می‌کنیم که کیهان، ارگان اختصاصی بیت خامنه‌ای در ۱۴دی ۱۳۹۴ [در بحبوحه‌ٔ حملهٔ تروریستی به سفارت عربستان در تهران] قطع رابطه با عربستان را زدودن لکهٔ ننگ از دامان جمهوری اسلامی نامگذاری کرده بود:

«در حالی که عربستان به‌دلیل جنایت خود در اعدام رهبر شیعیان این کشور باید پاسخگو باشد، آل سعود در اقدامی فرافکنانه اعلام کرد با ایران قطع رابطه می‌کند. اقدامی مثبت که دامان جمهوری اسلامی را از رابطه با نوکر آمریکا در منطقه پاک می‌کند».

و این کشور را متهم کرده بود که در خلق داعش دست دارد:

«اقدامات آل سعود در سال‌های اخیر نقش بارزی در بروز تروریسم در سوریه، عراق و یمن داشته است و این رژیم با خلق هیولای تروریستی و جنایتکار داعش منطقه را به آشوب کشانیده است و البته تاکنون نیز به‌رغم هزینه کردن میلیارد‌ها دلار نتوانسته به اهداف از پیش تعیین شده خود نائل آید، از این رو، عربستان با اعمال سیاست پیشدستانه و فرافکنانه و چون جمهوری اسلامی را مانع اصلی نیل به منافع خود می‌داند چنین رفتاری از خود نشان داد» (همان).

هم خامنه‌ای، هم گماشتهٔ او در کیهان لابد این حرف خمینی از یادشان نرفته است:

«اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایتهای آمریکا بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت. ان‌شاالله اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از آمریکا و آل سعود برطرف خواهیم کرد و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم گذاشت و با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق و آزادی کعبه از دست نا اهلان و نامحرمان به مسجد الحرام وارد خواهیم شد» (صحیفه خمینی. ج۲۰ ص ۳۶۹)

اسم این عقب‌نشینی خفت‌بار را هر چه می‌خواهند بگذارند اما آنچه مسلم است شاخ تنوره‌کشی‌های پیشین فاشیسم دینی شکسته است. البته این به‌معنای آن نیست که خامنه‌ای و نیروی تروریستی قدس از ماهیت بحران‌آفرینی خود عدول کرده باشند. بحث بر سر این است که در شرایط کنونی خطر سرنگونی شتابان آنها در انتخاب بین بود و نبود قرار داده است.

برگزاری کنفرانس خبری در محلی بدون عکس خمینی و خامنه‌ای و به‌خصوص قاسم سلیمانی، نشانهٔ ورود به دورانی از شکست، تنازل پرفضاحت از غلط‌کردنهای قبلی است که آثار خود را با گذشت زمان ظاهر خواهد کرد.

این شکست و تنازل را نمی‌توان با پروپاگاندای خبری و غرغرهٔ نامهای پرطمطراق چون «موشک‌هایپرسونیک فتاح!» لاپوشانی کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bfd3d70c-f773-487c-a4a8-60cffdf43349"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات