728 x 90

مشاور امنیت ملی آمریکا: برای مقابله با اقدامات رژیم ایران با فشار اقتصادی پاسخ می‌دهیم

جیک سالیوان
جیک سالیوان

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز۲۶ خرداد گفت: به‌رغم مشکلات، امکان بازگشت به توافق هسته‌یی برجام هم‌چنان میسر است.
مشاور امنیت ملی آمریکا که در مرکز امنیت جدید آمریکا صحبت می‌کرد اظهار داشت، گام‌هایی که رژیم ایران در زمینه غنی‌سازی برمی‌دارد، در رابطه با مکانیسم‌های راستی‌آزمایی، مثلاً حذف دوربین‌ها، اساساً مفید نیستند.
وی در رابطه با اقدامات غیرمفید رژیم گفت: به این اقدامات با افزایش فشار اقتصادی بر رژیم ایران پاسخ می‌دهیم و افراد و نهاد‌های بیشتری تحت تحریم‌ها قرار گرفته و موارد بیشتری در آینده در معرض تحریم‌ها قرار خواهند گرفت. در حال حاضر یک توافق روی میز است و توپ در زمین رژیم ایران است.
لازم به یادآوری است که مذاکرات هسته‌یی با رژیم ایران به‌دلیل درخواست این رژیم برای حذف نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا متوقف شده است.

 

بلومبرگ روز ۲۶خرداد در مطلبی درباره بن‌بست و قطع مذاکرات اتمی با رژیم آخوندی با عنوان «بایدن باید به ایران نشان دهد که طرح ب چگونه است» نوشت: دولت جو بایدن ماه‌ها گفته است که زمانی فرا خواهد رسید که دیگر مزایای احیای توافق هسته‌یی ایران بر هزینه‌های آن برتری نخواهد داشت. اکنون ممکن است چند هفته تا این نقطه قطع مذاکرات باقی مانده باشد، چه مقامات آمریکایی به آن را اعتراف کنند یا نکنند.

در حالی که دیپلماسی را نباید رها کرد، ایالات متحده باید از این زمان استفاده کند تا به ایران و حامیانش نشان دهد که [طرح ب] جایگزین چگونه خواهد بود.

رژیم ایران این بحران را برانگیخته است. این کشور در کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که در حال تحقیق درباره مواد هسته‌یی پیدا شده در چند سایت اعلام نشده است سنگ‌اندازی می‌کند. امری که به‌دلیل آن هفته گذشته به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت: ۳۰کشور به انتقاد از ایران به‌دلیل ناسازگاری و عدم پایبندی‌اش رأی دادند و تنها روسیه و چین مخالف بودند.

ایران با برداشتن نزدیک به نیمی از دوربینهای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای‌اش مقابله به مثل کرد. این کشور در عین‌حال برنامه‌هایی برای نصب سانتریفوژهای پیشرفته‌تر را اعلام کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید اگر ظرف یک ماه دوربین‌ها دوباره وصل نشوند، بازرسان دیگر نمی‌توانند جزئیات کلیدی درباره تولید مواد و تجهیزات هسته‌یی ایران را تأیید کنند.

همانگونه که رئیس آژانس می‌گوید، این [اقدام] یک ضربه مهلک به توافق هسته‌یی سال۲۰۱۵ خواهد بود. بدون دانستن دقیق تعداد سانتریفیوژها و میزان اورانیوم غنی شده ایران، جهان خارج نمی‌تواند اطمینان حاصل کند که تهران مخفیانه موادی را برای بمب ذخیره نمی‌کند. علاوه بر این، عدم همکاری ایران سؤالاتی را در مورد ارزش هر گونه توافق احیا شده برمی انگیزد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/84871f76-85ed-4ddb-a47f-3708f02ced9a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات